بورسبین الملل

بورس‌های جهان؛ در انتظار روز واقعه

انتقام سخت؛ کلید واژه پیام تسلیت رهبری به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی بود؛ کلید واژه‌ای که حالا همه بازارها و سرمایه‌گذاران را از تهران تا نیویورک به انتظار گذاشته است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از همشهری، دیروز تحت‌تأثیر این رویداد بازارهای سهام در سراسر جهان به‌ویژه بورس نیویورک سقوطی سنگین را تجربه کردند، در این میان بورس تهران هم از این رکود بی‌نصیب نبود؛ بازارهای سهام ایران دیروز سنگین‌ترین سقوط‌شان را تجربه کردند.

 بورس تهران دیروز بی‌سابقه‌ترین وضعیت را در کل تاریخ فعالیتش تجربه کرد. شاخص بورس ۴.۵درصدی کاهش یافت و ارزش بازار معادل ۶میلیارد دلار نزول کرد و درپی این رویداد هم شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی و هم شورای بورس وارد عمل شدند و از سهامداران حقوقی بزرگ خواستند از بورس حمایت کنند. به باور خبرگان بازار سرمایه ظرف روزهای آینده از شدت هیجان در بورس کاسته خواهد شد. آنها از سهامداران خواستند هیجانی رفتار نکنند. با این حال این واکنش‌ها فقط مخصوص بورس تهران نبود، اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد بورس‌های سراسر جهان، به‌ویژه بورس‌های آمریکا به این موضوع واکنش نشان دادند.

درپی شهادت سردار قاسم سلیمانی اغلب بازارها به این تحول مهم سیاسی، واکنش نشان دادند؛ به‌طوری که بازار ارز از همان روز جمعه با رشد مواجه شد و قیمت هر دلار آمریکا یکباره به ۱۴هزارو ۱۰۰تومان رسید، اما در مبادلات دیروز اندکی از رشد این بازار کاسته شد و قیمت‌ها تا سطح ۱۳هزارو ۶۵۰تومان فروکش کرد.

 در مقابل دیروز بورس تهران به این رویداد  واکنشی شدید نشان داد و شاخص کل بورس تهران با ۱۶هزارو ۷۶۵واحد افت مواجه شد؛ این بیشترین مقدار نزول شاخص کل بورس تهران در تاریخ محاسبه شاخص عملکرد این بازار به شمار می‌آید. با این مقدار نزول، ارزش کل بازارسهام، شامل بورس تهران وفرابورس، با۸۰هزار میلیارد تومان کاهش مواجه شد و از سطح ۱۶۹۵میلیارد تومان به ۱۶۱۵هزار میلیارد تومان رسید.

شدت نزول بازار سهام در مبادلات دیروز به حدی بود که تعداد شرکت‌هایی که با نزول مواجه نشدند به عدد انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسد و تقریبا قیمت سهام همه شرکت‌های بورس با ۵درصد نزول مواجه شدند. صف‌های فروش سهام در برخی سهام‌ها ازجمله بانک‌ها به حدی بود که سهامداران حقوقی بزرگ را مجبور کرده بود که منابع مالی سنگینی را صرف حمایت از سهام این شرکت‌ها کنند.

از بورس حمایت کنید

خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی از همان زمان انتشار، واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشت، به‌‌طوری که از صبح روز جمعه بسیاری از فعالان بازار سرمایه که اثر این رویداد را بر بازار پیش‌بینی و برآورد می‌کردند، خواستار تعطیل‌شدن بورس تهران از روز شنبه به‌مدت ۳روز شدند و به‌دنبال این واکنش‌ها دیروز از ابتدای صبح شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در جلسه خود که به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهوری برگزارشد با ارزیابی مثبت از حضور فعال صندوق تثبیت بازار سرمایه، اجرای کامل مصوبه قانونی مربوط به سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در این صندوق را مورد تأکید قرار داد. به‌دنبال آن شورای بورس هم در ابتدای صبح تشکیل جلسه داد و از صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه خواست از بازارسرمایه حمایت کنند. دبیرخانه شورای بورس پس از پایان این نشست، با انتشار اطلاعیه‌ای، با اشاره به نقش صندوق حمایت و تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد: درصورت لزوم صندوق تثبیت بازار از سرمایه‌گذاران بازار سرمایه حمایت خواهد کرد. همچنین بازیگران حقوقی بازار نیز حامی فرایند دادوستد روزانه خواهند بود.

آنچه دیروز درشورای بورس گذشت

یک عضو شورای بورس، درباره تصمیم‌های روز گذشته این شورا گفت: با توجه به نگرانی‌ای که از فروش زیاد در برخی سهم‌ها وجود داشت، از سهامداران حقوقی خواستیم که از رفتار هیجانی در بازار پرهیز کنند. سعید اسلامی‌بیدگلی گفت: زمزمه‌‎هایی در بازار سرمایه مبنی بر تعطیلی بورس به گوش می‌رسید که بیشتر اعضای شورای بورس و فعالان بازار سرمایه با آن موافق نبودند و برای حمایت از بازار سرمایه در این اوضاع، بر موضوع نقدشوندگی و شفافیت بازار تأکید کردند. عضو شورای بورس، با اشاره به جزئیات نشست صبح دیروز این شورا در حمایت از بازار سرمایه، گفت: در این جلسه از فعالان بازار و سهامداران حقوقی خواسته شد تا با نگاه بلندمدت و تحلیل درست   رفتار کنند و از رفتار هیجانی ناشی از مسائل اخیر که بر تمام بازارهای مالی منطقه و جهان تأثیر گذاشته است، بپرهیزند. اسلامی‌بیدگلی تأکید کرد: سهامداران حقوقی و عمده، هدف‌شان نوسان‌گیری از بازار نیست، بنابراین بازار سرمایه نیز از آنها انتظار دارد در چنین  وضعیتی، رفتار تحلیلی و دور از هیجان از خود نشان دهند.

سهامداران حقوقی: از بورس حمایت می‌کنیم

پس از تأکید شورای بورس از صبح دیروز سهامداران حقوقی تلاش کردند با خرید سهام دسته‌ای از سهامداران حقیقی هیجان‌زده مانع نزول بیشتر بورس شوند. دیروز سایت خبری بورس پرس به نقل از ۲مقام مسئول در صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد: منابع مالی قابل‌توجهی صرف حمایت از بازار سهام شده و عمده تمرکز بر جمع‌آوری صف‌های فروش سهام بانک‌ها بود. از حوالی ساعت ۱۱دیروز، حمایت از سهام خودروسازان و دیگر صنایع و گروه‌ها آغاز شد.

مصطفی امیدقائمی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف هم گفت: دیروز سرمایه‌گذاران حقوقی حمایت‌های خوبی از بازار سرمایه انجام دادند؛ به‌نحوی که در اکثر نمادها شاهد کاهش عرضه بودیم.او با اشاره به سابقه تاریخی اتفاقات مشابه مانند تحریم‌ها و اثر آن بر بازار سرمایه گفت: به‌نظر می‌رسد اگر سرمایه‌گذاران مبتنی بر واقعیت‌ها تصمیم بگیرند و هیجانی عمل نکنند، می‌توانند به سودهای بهتری دست پیدا کنند. درنظر داشته باشید در چنین مواقعی نباید شتابزده عمل کرد و نباید برخی ریسک‌های سیاسی را در بازار سرمایه وارد کرد.

منصورکنعانی، معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب وکارغدیر هم با بیان اینکه سهامداران حقوقی از بازار حمایت می‌کنند، تأکیدکرد: ما به همه زیرمجموعه‌های خوداعلام کرده‌ایم که هیجانی عمل نکرده و سهم‌های خود را عرضه نکنند. او با اشاره به سوابق تاریخی بازار سرمایه در مواجهه با ریسک‌های سیاسی گفت: افراد حقیقی با رفتار هیجانی سهم خود را تبدیل به وجه نقد نکنند، زیرا بازار تا دو روز آینده به وضع طبیعی بازمی‌گردد و جای نگرانی نیست.

سعید محبی فرد، معاون مالی و سرمایه‌گذاری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس هم در این‌باره گفت: بازار سرمایه رکن مهم اقتصادی است و باید امروز از آن حمایت می‌کردیم. ضمن اینکه باقی دوستان نیز حمایت خود را از ساعات ابتدایی آغاز کردند و حمایت حقوقی‌ها قابل لمس بود. غلامرضا امیرشقاقی، مدیرعامل پتروشیمی خارک نیز در این‌باره گفت: از ابتدای ساعات معاملاتی دیروز حمایت از بازار سرمایه را در دستور کار خود قرار دادیم و به این روند نیز ادامه خواهیم داد. محمد نوریان، مدیرعامل مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو هم گفت: با تمام تلاش بازار سرمایه را به‌عنوان آینه تمام‌نمای اقتصاد، سرپا و محکم نگاه خواهیم داشت تا نشانه‌ای از ضعف اقتصادی به دشمن ندهیم. اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران هم گفت: حفظ شرایط موجود و اعتماد به بازار سرمایه بهترین راه برای عبور از بحران‌های کنونی است.

نزول بورس‌های جهان؛ از شرق تا غرب

همگام با رشد قیمت جهانی نفت، طلا و نزول بورس تهران اغلب بورس‌های جهان در سراسر دنیا نیز به موضوع شهادت سردار قاسم سلیمانی واکنش منفی نشان دادند و با نزول مواجه شدند.

 از روز جمعه که خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی منتشر شده تقریبا هیچ بازاری در دنیا نبوده که به این موضوع واکنش نشان نداده باشد. از یک سو قیمت نفت بالا رفت و از سوی دیگر ارزش دلار در سطح جهان کاهش یافت. این موضوع حتی بر بازار معاملات آتی بورس نیویورک نیز اثر گذاشت و همچنین به کاهش ارزش سهام در اغلب بورس‌های دنیا از شرق آسیا گرفته تا اروپا و حتی آمریکا منجر شد.

در نخستین رویداد از همان لحظات اولیه منتشر شدن خبر، قیمت جهانی نفت با ۴.۵درصد رشد تا مرز ۷۰دلار جهش کرد و بعد از آن اندکی کاهش یافت اما قیمت نفت ظرف ۲ روز گذشته هرگز به کمتر از ۶۸دلار و ۵۰سنت نزول نکرده و بازار نفت به صعود، تمایل زیادی پیدا کرده است. پیش از این؛ قیمت نفت در زمان حمله به تاسیسات نفتی آرامکو با چنین رشدی مواجه شده بود، اما یک روز بعد از این حادثه قیمت نفت دوباره به سطوح قبلی بازگشته بود اما هم‌اکنون گویا قیمت نفت بنای نزول بیشتر ندارد. در عین حال قیمت هر اونس طلا هم ظرف دو روز گذشته بیش از ۴۰دلار رشد کرده است و دیروز هم با ۱.۵درصد رشد، از مرز ۱۵۵۵دلار هم گذشت.

به‌دنبال رشد قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی سایر بورس‌های دنیا هم با نزول مواجه شدند؛ به‌طوری که شاخص بورس پاریس با ریزش ۰.۰۴ درصدی و شاخص بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش۱.۲۵ درصدی مواجه شدند. در مادرید هم شاخص بورس با نیم درصد نزول مواجه شد.در بین نمادهای مختلف بورسی اروپا، نماد خطوط هوایی لوفت هانزا ۶.۵درصد و نماد ایرفرانس ۱.۶ درصد سقوط کردند.از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص بورس توکیو در ژاپن با ریزش ۰.۷۶ درصدی و شاخص بورس هنگ‌کنگ با ریزش ۰.۳۲درصدی مواجه شدند. شاخص بورس‌های چین هم از روند نزول جهانی بی‌نصیب نماندند.

به‌دنبال نزول بورس‌ها در آسیا و اروپا نگرانی سهامداران آمریکایی از انتقام سخت ایران، بازار‌های سهام در وال‌استریت نیویورک را هم منفی کرد و باعث شد شاخص داوجونز دیروز بدترین روز خود در ۴هفته گذشته را تجربه کند. به گزارش مارکت واچ، دلیل اصلی این مسئله، واکنش منفی سرمایه‌گذاران به اقدام تروریستی دولت آمریکا بود. ترس از انتقام ایران و انتشار اخبار ضعیف از فعالیت صنعتی در آمریکا باعث شد دیروز شاخص داو جونز ۲۳۴واحد افت کند درمجموع ۳شاخص اصلی بورس آمریکا قرمزپوش شدند.

خبرگزاری‌های جهان در تحلیل دلایل نزول بورس‌های جهانی اعلام کردند؛ علت اصلی نزول بازار‌های مالی جهان ترس از اقدام متقابل ایران بوده است. راشاتودی در این‌باره نوشت: عامل اصلی سقوط بازارهای آمریکا، وحشت از آغاز درگیری، در مقیاس وسیع، در خاورمیانه است.

روزنامه واشنگتن‌پست هم در این‌باره نوشت: یک نقطه آسیب‌پذیر بدیهی در بازار نفت، مربوط به تنگه هرمز در جنوب ایران می‌شود.به نوشته این روزنامه یک‌ششم از کل عرضه جهانی نفت از طریق این راه آبی تامین می‌شود که براساس اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، مهم‌ترین دریچه نفتی جهان است. میزان نفتی که از این تنگه می‌گذرد و بیشتر آن به کشورهای چین، هند و ژاپن می‌رسد، دو برابر کل تولید نفت آمریکاست.واشنگتن‌پست استدلال کرد: بستن این تنگه، برای اقتصاد جهان تخریب‌کننده است. دیگر امکان ایران برای انتقام‌جویی نیز میدان‌های نفتی و تاسیسات نفت در عراق و عربستان سعودی هستند. مجموعه تحولات نشان می‌دهد؛ به‌نظر می‌رسد بازارهای جهان دچار شوک شده‌اند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا