امور زیربناییراه و ساختمان

ادعای اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی منطقی نیست/ انفجاری در کار نبوده است

رئیس سازمان هواپیمایی درباره ادعای اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی اظهارداشت: این ادعا منطقی نیست، این موضوع باید در فضای کارشناسی صورت بگیرد و اما در حال حاضر مدعیان در این فضا قرار ندارند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری در برنامه تلویزیونی گفت وگوی ویژه خبری گفت: براساس استاندارهای بین المللی و براساس انعکس ١٣، سانحه بویینگ ٧٣٧ بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: کمیته‌های بررسی تشکیل شده است و ایران مسوول بررسی و رسیدگی به سانحه است. کشور اوکراین موظف است که با ما همکاری کند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کشورمان قرار دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: کشور سازنده یعنی فرانسه و طراح آن یعنی آمریکا و کشورهایی که مسافران آنها در این سانحه جان باختند باید در جریان بررسی سانحه قرار بگیرند. بازدیدها با حضور نمایندگان آغاز شده است و فردا هم ادامه دارد.

عابدازده در مورد جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده گفت: توانایی خواندن جعبه سیاه را داریم و چیز پیچیده‌ای نیستیم و اطلاعات آن را می‌توان با یک لپ تاپ استخراج و تحلیل کرد. اما در این خصوص چون هواپیمایی در کار نیست.

وی ادامه داد: هنوز درباره ارسال جعبه سیاه به کشور دیگر به دلیل آسیب‌های که دیده تصمیمی نگرفتیم. جعبه سیاه دارای اطلاعاتی است که به بررسی علت سانحه و کمک می‌کند تا از تکرار این سانحه جلوگیری شود.

 رئیس سازمان هواپیمایی با تکذیب خبر عدم تحویل جعبه سیاه هواپیما گفت: اینکه جعبه سیاه را به کسی نمی‌دهیم، علمی و قانونی نیست.

وی درباره ادعای اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی اظهارداشت: این ادعا منطقی نیست. این موضوع باید در فضای کارشناسی صورت بگیرد و اما در حال حاضر مدعیان در این فضا قرار ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در همان لحظات ٨ الی ٩ فروند هواپیما پیرامون فرودگاه داشتیم، افزود: ده‌ها هواپیما هم در همان ارتفاع پروازی و بالاتر در حال پرواز بودند و اساسا فضایی که این هواپیما در آن در حال تردد بود امنیتی نبوده است.

عابدزاده تاکید کرد: ادله‌های بسیار زیادی داریم که ثابت می‌کند اصابت موشک به هواپیما صحت ندارد.

وی با بیان اینکه هواپیما بیش از ۵ دقیقه بر روی آسمان بود، گفت: چند دقیقه بعد از تیک آف هواپیما از اپروج فرودگاه مهرآباد اجازه افزایش ارتفاع تا ٢١هزار پا را می‌گیرد و زمانی این سانحه رخ نداده که خلبان به شرایط باثبات رسیده است.

عابدزاده افزود: اگر موشک اصابت می‌کرد هواپیما در هوا منهدم می‌شد، اما دیده شد که هواپیما بعد از آتش سوزی در مسیر برگشت به فرودگاه بوده و رو به جنوب شرقی قرار گرفته است و در نهایت هم با شکم به زمین برخورد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بنده آدم سیاسی نیستم اما اصابت موشک به این هواپیما و سقوط آن از لحاظ فنی امکان ندارد، گفت: انفجاری در کار نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که شرکت بویینگ در چند ماه اخیر زیان زیادی را متحمل  و ضرر سنگینی داده است، بنابراین اگر فرض کنیم علت این سانحه عیب فنی خود هواپیما بوده و به خود کارخانه مرتبط است که ارزش سهام آن به شدت کاهش می‌یابد.

ادامه دارد….

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا