بانک و بیمهطلا و ارز

آنچه بر بازار ارز گذشت/ دلار ارزان مى‌شود؟

دلار بعد از دو دوره اوج‌گیری متاثر از افزایش قیمت بنزین و تحولات سیاسی اخیر، از چهارشنبه هفته گذشته همزمان با تحقق انتقام سخت ایران از آمریکا مجددا وارد مدار نزولی شد و حالا در یک قدمی ورود به کانال ۱۲هزار تومان قرار گرفته، اما با شروع تحریم‌های جدید آمریکا مجددا ادامه روند این بازار با ابهام روبه‌رو شده است.

؛ از اواخر آبان ماه و همزمان با افزایش سه برابری قیمت بنزین، نرخ ارز بعد از ماه‌ها ثبات در کانال ۱۱هزار تومان وارد مدار صعودی شد به طوریکه طی یک هفته بعد از این رویداد مهم اقتصادی دلار حدود ۵۰۰تومان گران شد و اوایل آذر ماه از نیمه کانال ۱۲هزار تومان نیز عبور کرد.

در ادامه این روند، قیمت دلار در هفته سوم آذر ماه ترمز برید و ابتدا وارد کانال ۱۳هزار تومان شد و طی دو روز با حدود هزار تومان افزایش به ۱۳۹۰۰تومان صعود کرد؛ البته در این مدت رییس بانک مرکزی در چندین پست اینستاگرامی بر غیرواقعی بودن نرخ ارز تاکید کرد و وعده داد که دلار به روزهای با ثبات برمی‌گردد.

همچنین بخوانید

این وعده در هفته آخر آذر ماه تحقق یافت و بعد از گذشت حدود یک ماه از افزایش نرخ ارز متاثر از اصلاح قیمت بنزین، بهای دلار و یورو وارد مدار نزولی شد تا جاییکه که دلار طی یک هفته حدود ۱۵۰۰تومان تومان ارزان شد و از ۱۳۹۰۰ به ۱۲۶۰۰ تومان سقوط کرد؛ اما این روند ادامه‌دار نبود و ارز مجددا تحت تاثیر آغاز سال میلادی از کاهشی به افزایشی تغییر مسیر داد.

به این ترتیب قیمت دلار در اوایل دی ماه به ۱۲۹۰۰تومان رسید و تا پایان هفته دوم این ماه تا ۱۲۹۸۰تومان پیش رفت؛ با استقامت دلار در کانال ۱۲هزار تومان طی دو هفته انتظار می‌رفت با پایان یافتن تعطیلات سال نو، نرخ ارز با کاهش همراه شود اما روز جمعه، سیزدهم دی ماه با انتشار خبر ترور سردار سلیمانی ورق برگشت.

شوک این اتفاق ناگوار همه بازارها از جمله بازار ارز را به شدت تحت تاثیر قرار داد به طوریکه دلار در معاملات شنبه یعنی روز بعد این اتفاق حدود ۴۵۰تومان افزایش یافت و به ۱۳۳۸۰ تومان رسید. (البته لازم به ذکر است که نرخ دلار آزاد در واکنش به این اتفاق به بیش از ۱۴هزار تومان نیز صعود کرد و قیمت‌های اعلام شده، نرخ ارز در صرافی بانکی است.)

اما به رغم اینکه تصور می‌شد نرخ ارز به بیش از این قیمت‌ها برسد، شاخص دلار روز چهارشنبه هفته گذشته در پی حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع نیروهای آمریکایی در انتقام شهادت سردار سلیمانی، ریزش کرد؛ اگرچه رییس جمهور آمریکا ادعا کرده بود که در صورت پاسخ دولت ایران به ترور سردار سلیمانی، به ایران حمله خواهد کرد اما در پى این اقدام چهارشنبه شب طی یک سخنرانی موضع خود را تغییر داد.

در پی این سخنرانی، ریسک بازارهای جهانی کاهش یافت و قیمت ارز نیز سقوط کرد به طوریکه بهای دلار در آخرین روز هفته با ۶۰۰تومان افت ارزش، از ۱۴۱۰۰ تومان به ۱۳۵۰۰ تومان رسید؛ همچنین بهای این ارز در صرافی ملی نیز ۱۸۰تومان کاهش یافت و به ۱۳۲۰۰تومان رسید.

در همین راستا، روز پنجشنبه رییس کل بانک مرکزى در مراسم سالگرد تاسیس کانون صرافان به تنش هاى اخیر ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: بالاتر از اقدامى که سپاه پاسداران در عملیات انتقام سخت انجام داد نداشته‌ایم اما دیدیم که ارز به نرخى که برخى‌ها تصور مى‌کردند نرسید.

وى همچنین درباره آینده نرخ ارز تاکید کرد: همانطور که شاهد هستیم دلار در پى انتقام ایران از آمریکا صدها تومان کاهش یافته و این روند تا رسیدن دلار به قیمت واقعى ادامه خواهد یافت. در معاملات امروز نیز قیمت ارز با اندکی کاهش همراه شد؛ دلار در صرافی بانکی به ١٣١٠٠ تومان رسید و در بازار آزاد همچنان ١٣۵٠٠ تومان است.

طبق این گزارش، اگرچه نرخ ارز نسبت به دو ماه گذشته افزایش چشمگیرى داشته اما به نظر مى‌رسد با پایان یافتن تعطیلات سال میلادى و کاهش سطح تقاضا و نیز کاهش تنش‌هاى سیاسى در منطقه و وعده‌هاى همتى مبنى بر ادامه ریزش نرخ تا رسیدن به قیمت واقعى، روند کاهشى بازار ارز ادامه دار باشد؛ البته در این میان آمریکا از تشدید تحریم ها علیه ایران خبر داده که این پارامتر مى تواند تاثیر معکوسى بر روند بازار داشته باشد؛ حالا باید دید بانک مرکزی به عنوان بازارساز که در زمان تحریم‌ها موفق عمل کرده، چه اقدامى در جهت خنثى کردن تاثیر تحریم هاى جدیدتر آمریکا در پیش مى گیرد و آیا قادر خواهد بود دلار را مجددا به دوره ثبات بازگرداند.

از طريق
فاطمه اکبرخانی
منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا