صنعت، معدن، تجارت

فناوری‌های پیشرفته باید به کل زنجیره فولاد تعمیم پیدا کند

مدیرعامل ایمیدرو گفت: به ازای تولید هر تن فولاد ۸۰ دلار نیاز ارزی داریم که باید این سرانه مرتبا کاهش یابد.

به گزارش آرمان اقتصادی، خداداد غریب پور امروز در دومین جشنواره ملی فولاد ایران با بیان اینکه از نوامبر سال گذشته تاکنون صنعت فولاد ایران پنج بار تحریم شده، گفت: این موضوع نشان می‌دهد صنعت فولاد ما خوب عمل کرده و دشمن به همین خاطر روی این صنعت متمرکز شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولید فولاد ما به ۲۸ میلیون تن در سال رسیده و بومی سازی چرخه فولاد در کشور به اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و دولت و نظام تبدیل شده است. میز تولید داخل فولاد در وزارت صنعت تشکیل شده و قرارداد تأمین مالی ۵۰۰ میلیون یورویی این صنعت با سرمایه گذاران داخلی به امضا رسیده است.

غریب پور با اشاره به تولید قطعات ۱۵۰ متری ریل فولادی در داخل که به شش برابر گذشته رسیده است، گفت: در دنیا نیز صنعت فولاد در حال پیشرفت است و تا سال ۲۰۳۰ سالانه حدود دو درصد از گازهای گلخانه‌ای این صنعت کاسته می‌شود همچنین سرباره صنعت در تولید سیمان و راهسازی مصرف می‌شود.

مدیرعامل ایمیدرو با بیان اینکه ۹۵ درصد آب مصرفی در صنعت فولاد بازیافت می‌شود، تاکید کرد: با این حال ضعف‌هایی داریم که مهمترین آنها نداشتن اطلاعات دقیق در نوع ماشین آلات تولیدی در این صنعت، نداشتن بانک اطلاعاتی تأمین کنندگان قطعات و نوع قطعات مورد نیاز برای ارائه سفارش به قطعه سازان و همین طور نبود ارتباط مؤثر میان دو بخش تولیدکننده و مصرف کننده قطعات مصرفی صنعت فولاد است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حال توسعه ماشین آلات صنعت فولاد در داخل هستیم، گفت: ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه گر به دنبال ایجاد ساختار بومی سازی تولید داخل در شرکت‌های بزرگ فولادی است.

وی با تاکید بر اینکه در کنار انجمن تولیدکنندگان فولاد، انجمن قطعه سازان صنعت فولاد نیز تشکل خواهد شد، گفت: یکی از شرکت‌های بزرگ فولادی در حال تولید کمپرسورهای مهم این صنعت است که در دوره تحریم‌ها کارایی بسیار زیادی خواهد داشت، همچنین دانش فنی تولید کنسانتره و گندله ایجاد شده اما این فناوری‌های پیشرفته باید به یک پروسه در کل صنعت فولاد تبدیل شود.

غریب پور با بیان اینکه ریسک شرکت‌های دانش بنیان حوزه صنعت فولاد را قرار است شرکت‌های بزرگ فولادی بپوشانند، گفت: به عنوان مثال فولاد مبارکه چند شرکت دانش بنیان ذیل دانشگاه تهران را تحت پوشش قرار داده و ریسک ناشی از این فعالیت را جبران کرده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در صنعت فولاد به ازای تولید هر تن فولاد ۸۰ دلار نیاز ارزی داریم که باید مرتباً این سرانه کاهش یابد و شرکت‌هایی که بتوانند این سرانه ارزی را کم کنند مورد تشویق قرار می‌گیرند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا