بورسبورس کالا

وزارتخانه ها خریدهای خود را از کانال بورس انجام دهند

عضو اتاق بازرگانی ایران:

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران معتقد است وقتی تمام خرید و فروش های داخلی و خارجی از طریق مزایده ها و مناقصه های محدود در داخل انجام می شود و خرید اینترنتی در بازار ساماندهی نمی شود، طبیعی است که اقتصاد شفافی نداریم اما اگر وزارتخانه ها کلیه خریدهای تضمینی و خریدهای خارجی خود را از کانال بورس انجام دهند آن زمان است که همه چیز شفاف می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، غلامعلی فارغی در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: هدف بورس طبق وظیفه ذاتی آن شفاف سازی و به عبارتی شفافیت در قیمت و کشف قیمت های واقعی است و اگر محدودیتی وجود نداشته باشد، بورس کالا با کارایی بالا به عنوان یک مرکز یا بازار کشف قیمت، وظیفه خود را به خوبی در اقتصاد انجام می دهد.

وی با اشاره به شرایط حساس اقتصاد و لزوم توجه به شفاف سازی فرآیندها گفت: بورس کالا می تواند در بازار داخلی و جهانی به کمک تولیدکننده و صادرکننده بیاید اما این مهم مشروط به سیاست و رویکرد دولت است، اگر رویکرد دولت مبتنی بر عرضه و تقاضا و از راه درست و منطقی باشد و سیستم نقل و انتقال های مالی مانع ایجاد نکند، می توان از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حمایت کرد.

فارغی با بیان اینکه برای از بین بردن سیستم دلالی، اقتصاد باید از زیر چتر دولت خارج شود، تصریح کرد: برای دستیابی به این هدف باید نقل و انتقالات و عرضه و تقاضا به رسمیت شناخته شود و به بهانه های مختلف به بازار ورود نکنیم که البته اثری هم در حمایت از مصرف کنندگان و مردم ندارد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در پایان خاطرنشان کرد: حوزه کشاورزی یکی از بخش هایی است که ورود کامل آن به بورس کالا آثار مثبتی به همراه دارد. حداقل ۳ میلیون تن کالا در مرحله اول قابلیت عرضه فیزیکی در بورس کالا را دارد و می توان شاهد حجم بالای معاملات بود که بزرگترین حسن آن قابلیت رهگیری محصولات توسط تقاضاکنندگان است و این حجم پول با شفافیت کامل در بورس کالا قابل رصد خواهد بود و اصل الزام به آن نیز همسویی و همراهی وزارت کشاورزی است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا