انرژی

سیل به سدها کاری نداشت

مدیریت سیلاب از طریق سدهای استان سیستان و بلوچستان پس از وقوع سیل به‌خوبی انجام شده و در حال حاضر این سدها بدون هیچ خسارت و آسیبی به طور کامل در مدار بهره‌برداری قرار دارند.

به گزارش آرمان اقتصادی، چند روزی است که شایعاتی در فضای مجازی مبنی درباره آسیب دیدن سد خیرآباد منتشر می‌شود، این در حالی است که تمام سدهای این استان سالم هستند و  ۳۰ درصد مخزن سد خیرآباد تا پیش از وقوع سیلاب در استان خالی بود که اکنون پر شده و در حال حاضر به‌طور کامل در حال بهره‌برداری است.
 

سدهای بزرگ استان توانستند از شدت سیلاب بکاهند و ذخیره خوبی داشته باشند، به‌گونه‌ای که در سد پیشین حدود ۳۹ درصد، سد زیردان ۴۵ درصد، سد خیرآباد ۲۷ درصد، سد شی‌کلک ۴۴ درصد و در سد ماشکید سراوان تقریبا ۱۰۰ درصد سیلاب مهار شد.

همچنین بخوانید

محمد حاج‌رسولی‌ها – مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران – در این رابطه با اشاره به مدیریت مناسب صورت گرفته در مخازن استان گفت: به عنوان نمونه سد شی‌کلک ۳۵۰ متر مکعب در ثانیه ورودی داشت که بر اساس برنامه ۱۹۰ متر مکعب در ثانیه از آن خروجی صورت گرفت و از طریق این سدها مدیریت سیلاب را در مناطقی که دارای سد بودند انجام دهیم.

به گفته وی، استان سیستان و بلوچستان از رودخانه‌های فصلی زیادی برخوردار بوده که بایستی سدهای بیش‌تری روی آن‌ها ساخته شود تا تاسیسات مهار آب و سیلاب در سایر سرشاخه‌ها هم تکمیل شده و ضمن تامین آب در فصول مورد نیاز، از سیلاب هم جلوگیری کنند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این‌که سدهای استان سیستان و بلوچستان صرفا از طریق سیلاب‌ها آبگیری می‌شوند و دبی پایه رودخانه ندارند، گفت: ۷۸ درصد از سد زیردان تا قبل از سیلاب پر بود که با بارش‌های اخیر ۲۲ درصد ظرفیت خالی آن پر شد. همچنین پیش از وقوع سیلاب بخشی از ذخیره سد پیشین را تخلیه کرده بودیم که خوشبختانه اکنون این سد نیز پر شده و برای بهره‌برداری کشاورزان در سال آینده آماده است.

میزان بارندگی‌ ثبت شده در برخی از ایستگاه‌های سنجش استان تا حدود ۲ برابر متوسط سالانه بوده، در ایستگاه‌های کهیر ۱۴۹ میلی‌متر، پیشین ۱۲۵ میلی‌متر، پیش سهراب ۱۲۰ میلی‌متر، باهوکلات ۱۰۷ میلی‌متر بوده و به طور میانگین حدود ۱.۵ برابر برخی ایستگاه‌ها بارش داشته‌ایم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا