انرژی

ماجرای یک شایعه؛ هوتک یا آب لوله‌کشی؟

به‌دنبال افتتاح فاز اول مجتمع ۲۶۱ روستایی چابهار برای ۱۸۵ روستا در سفر روز سه‌شنبه رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو به استان سیستان و بلوچستان، شایعاتی در فضای مجازی مطرح شده که شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان توضیحاتی را درباره افتتاح این پروژه ارائه داده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در محتوای اخبار خلاف واقع و شایعاتی که در فضای مجازی منتشر شده است، عده‌ای از شهروندان طرح افتتاح شده را غیرواقعی دانسته و مدعی استفاده از آب هوتک (آب‌گیرهای طبیعی) در زمان بهره‌برداری شده بودند که شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان، ضمن تکذیب موضوع بر این نکته تاکید دارد که محل تامین آب در این طرح از محل ذخیره سد زیردان برداشت می‌شود.

طبق این توضیح، این شرکت جزییات فنی را مطرح کرده که بر اساس آن  برای انتقال آب، ۳۶ کیلومتر خط انتقال از محل سد زیردان تا محل تصفیه‌خانه توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی و آب منطقه‌ای اجرا شده و در مجموع برای این طرح ۲۹۶ کیلومتر خط انتقال اجرا شده است.

همچنین بخوانید

مخزنی به حجم ۱۱۷۰۰ مترمکعب در روستای صفرزهی، عورکی و … احداث و در این پروژه بهره‌برداری شده‌، همچنین عملیات ساخت باقی‌مانده مخازن به میزان ۱۰ هزار متر مکعب در حال اجرا است. همچنین در روستاهای مورد هدف، ۳۰۷ کیلومتر شبکه اجرا شده که شامل ۱۸۵ روستا است و این پروژه طی ماه‌های گذشته به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و نظارت بهداشتی آب توسط مرکز بهداشت صورت پذیرفته و فرم‌های نظارتی بهداشتی مبین آن است.

وقوع سیل در تاریخ نوزدهم دی ماه منجر به بروز خسارت‌هایی از جمله قطع برق و شکستگی لوله‌های انتقال آب شده‌ که همین مسأله مشکلاتی در امر آبرسانی در روستاهای تحت پوشش به وجود آورده است. علاوه‌بر این با توجه به این‌که قسمتی از نواقص در طول هفته جاری برطرف شده و تاسیسات بیش از ۱۷۰ روستا در مدار بهره‌برداری قرار گرفته، همچنین در خصوص شکستگی لوله آب در محل کلنگ‌زنی نمادین (سطح استان) و هدررفت بخشی از آب طی اقدامات تیم بازسازی مستقر در حال انجام است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا