ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

طول عمر حداکثر ۲.۵ ساله ماهواره ظفر در مدار

عکس آرشیوی است
رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر این که فناوری‌های استفاده شده در ساخت ماهواره‌های ظفر ۱ و ۲ جزو فناوری‌های روز دنیا است، گفت: این ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتر قرار گرفته است و بر اساس پیش‌بینی‌ها عمر مداری آن بین یک و نیم تا دو و نیم سال پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر حسین بلندی در حاشیه مراسم تحویل ماهواره‌های ظفر ۱ و ۲ در جمع خبرنگاران طراحی و ساخت این ماهواره را حاصل سه سال فعالیت دانشمندان مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران دانست و افزود: در سه سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار نفر ساعت بر روی طراحی و ساخت این ماهواره‌ها فعال بوده‌اند و تحویل این ماهواره‌ها بر اساس اقتصاد مقاومتی بوده است.

وی، ماهواره “ظفر ۱” را مجهز به دوربین ۲۵ متری و “ظفر ۲” را مجهز به دوربین رنگی ۱۶ متر دانست و اظهار کرد: هر دو ماهواره از محموله ذخیره و ارسال داده برخوردار هستند، به گونه ای که ۲۵۶ کاربر در جهان می‌توانند با این ماهواره ارتباط برقرار کنند و ارسال و دریافت پیام داشته باشند.

همچنین بخوانید

بلندی همچنین با بیان این‌که این ماهواره در پوشش ایستگاه‌های زمینی مجهز به موبایل ماهواره‌ای است، خاطر نشان کرد: این امر موجب می‌شود که دو نفر می‌توانند با موبایل با یکدیگر تماس داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: این ماهواره‌ها همچنین مجهز به محموله اندازه‌گیری تشعشات فضایی هستند که این محموله جزو فناوری‌های روز دنیا به شمار می‌رود.

به گفته وی، در طراحی و ساخت این ماهواره‌ها حدود ۴ تجهیز از خارج از کشور تهیه و مابقی تجهیزات نیز در داخل کشور طراحی و ساخته شده‌اند.

وی با بیان این که در این پروژه دو موضوع هزینه محصول و مهندسی سیستم به طور کامل عملیاتی شده است، ادامه داد: علاوه بر آن کلیه تست‌های ماهواره که طبق استاندارد باید انجام شود، در این دو ماهواره انجام شده است که از آن جمله می‌توان به تست‌های EMC  تشعشع و تست‌های محیطی اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان این که امروز این دانشگاه در نوزدهمین سالگرد تاسیس خود قرار دارد، گفت: مسئولیت پرتاب این ماهواره با سازمان فضایی نیست، بلکه این سازمان پس از تحویل ماهواره با انجام هماهنگی با مراجع ‌ذی‌ربط اقدام به پرتاب آن خواهد کرد.

مقایسه ماهواره‌های دانشگاه علم و صنعت

بلندی به بیان تفاوت‌های ماهواره‌های ساخته شده در این دانشگاه پرداخت و اظهار کرد: ماهواره “نوید” که اولین ماهواره طراحی شده در این دانشگاه بوده است، دارای عمر دو ماهه است و پس از پرتاب به مدت ۵۳ روز عملکرد موفقی داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران ماهواره “مبین” یا “تدبیر” این دانشگاه را مجهز به دوربین ۱۰۰ متری با عمر مداری دو ماه توصیف کرد و گفت: ماهواره “ظفر” در مدار ۵۰۰ کیلومتری و مسیر دایروی طراحی شده است و عمر مداری آن یک سال و نیم پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، بر اساس طراحی این ماهواره انتظار می‌رود که عمر مداری ظفر بین یک و نیم تا دو و نیم سال باشد.

وی با تاکید بر این که این ماهواره فاقد موتور سوخت است، یادآور شد: موتور سوخت برای افزایش طول عمر مداری ماهواره‌ها به کار گرفته می‌شود و ما در این ماهواره موتور سوخت نداریم، بلکه عملگرها و سنسورها کار تعیین و کنترل وضعیت ماهواره را انجام خواهند داد.

نحوه ارسال و دریافت داده از سوی ظفر

رئیس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان این‌که ماهواره “نوید” مجهز به دوربین ۴۰۰ متری بوده است، گفت: ماهواره “ظفر ۱” مجهز به دوربین ۲۵ متری است و تعداد دفعات و حجم تصاویری که می‌تواند جابجا کند غیر قابل تصور است و می‌توان گفت ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد نسبت به ماهواره‌های “نوید” و “تدبیر” ارتقای فناوری دارد.

تفاوت ماهواره‌های ظفر یک و دو

وی با  تاکید بر این که ماموریت هر دو ماهواره ظفر ۱ و ۲ یکی است، گفت: تفاوت این دو ماهواره در نوع دوربین‌های آن‌ها است که یکی از این دوربین‌ها بومی شده است.

به گفته بلندی، در ماهواره “ظفر ۱” دوربین با دقت ۲۵ متر و در “ظفر ۲” دوربین ۱۶ متری رنگی تعبیه شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا