انرژی

روسیه مشتری خود را پراند

بلاروس به دلیل اختلاف با روسیه، ماه میلادی جاری نفت نروژ را از طریق بندر کلایپدای لیتوانی وارد خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شرکت دولتی بلکیم‌نفت بلاروس اعلام کرد حدود ۸۰ هزار تن نفت میدان یوهان اسوردراپ نروژ از طریق ریلی به پالایشگاه نفتان تحویل داده خواهد شد. پس از آن به مذاکرات بیشتر خواهیم پرداخت.

نفتکش بریوی‌کن که حامل ۸۰ هزار تن نفت است قرار است در ۲۲ ژانویه وارد بندر کلایپدای لیتوانی شود.

همچنین بخوانید

به گفته معامله گران، نفت میدان یوهان اسوردراپ از شرکت توتال فرانسه خریداری شده است.

یوهان اسوردراپ یک میدان نفتی جدید نروژی است که فعالیتش در پاییز سال ۲۰۱۹ آغاز شد و کیفیت نفتش بسیار نزدیک به نفت خام اورال روسیه است که بلاروس وارد می‌کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، پس از این که مسکو و مینسک نتوانستند در خصوص قرارداد جدید تامین نفت برای سال ۲۰۲۰ به توافق برسند، روسیه عرضه نفت به پالایشگاههای بلاروس را از اول ژانویه متوقف کرد با این حال بخشی از جریان صادراتش را در چهارم ژانویه احیا کرد. بلاروس برای تامین بیش از ۸۰ درصد نیازهای انرژی خود به روسیه متکی است. این کشور مسیر ترانزیت مهمی برای نفت و گاز روسیه به مقصد غرب اروپا است. اختلال عرضه نفت به بلاروس اغلب به کاهش یا توقف تحویل نفت به کشورهایی مانند آلمان و لهستان منجر شده است.

کرملین در ماه‌های اخیر فشار روی بلاروس برای افزایش قیمتهای انرژی و کاهش یارانه‌ها را افزایش داده است. روسیه به بلاروس اعلام کرده اگر امیدوار است همچنان منابع انرژی روسیه را با قیمتهای داخلی دریافت کند، باید یکپارچگی اقتصادی بیشتر با روسیه را بپذیرد. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی وی در دسامبر دو دور مذاکره برگزار کردند اما درباره روابط نزدیکتر و قیمتهای نفت و گاز به توافق نرسیدند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا