انرژی

ساخت دبی‌سنج‌های ارزان‌قیمت با هدف توسعه مدیریت منابع آبی

پژوهشگران مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین موفق به طراحی و ساخت دبی‌سنج‌های ارزان‌قیمت با هدف توسعه مدیریت منابع آبی شدند.

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر مرتضی سعادت طرقی، عضو هیات علمی مجتمع آموزش عالی اسفراین از پیشرفت چشمگیر قرارداد پژوهشی مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در جهت توسعه مدیریت منابع آبی خبر داد.

وی با بیان اینکه آب سرمایه تمام انسان‌هاست، افزود: بدون شک بحران کمبود آب یکی از بزرگترین چالش‌های انسان در حال حاضر است که تقریباً اکثر کشورهای جهان با آن درگیر هستند. مدیریت منابع آب همواره به عنوان یک راهکار در مواجهه با این چالش مطرح شده است. با مشخص بودن دقیق مقدار آب حاصل شده می‌توان مدیریت دقیق‌تری بر منابع آبی داشت، مقادیر تلفات را مشخص و در راستای کاهش آن تلاش کرد. عمده‌ترین روش تعیین مقدار آب حاصل شده استفاده از دبی‌سنج‌ها در تاسیسات آبرسانی است؛ اما مشکل در قیمت بالای دبی‌سنج‌ها است.

همچنین بخوانید

دکتر طرقی به عنوان مجری طرح “مطالعه، طراحی و ساخت دبی‌سنج‌های ارزان‌قیمت با هدف توسعه مدیریت منابع آبی” در خصوص جزئیات این طرح، گفت: این طرح در سال ۱۳۹۷ مورد تایید شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به عنوان طرح ملی قرار گرفت و روند اجرای طرح از ابتدای سال ۱۳۹۸ آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه با گذشت ۱۰ ماه از اجرا، این طرح پیشرفت ۶۰ درصدی داشته است و تاکنون یک سیستم کالیبراسیون بر مبنای سرریزها طراحی و ساخته شده است و صحت نتایج آن مورد تایید کارشناسان صنعت آب و فاضلاب قرار گرفته است، افزود: مهمترین دستاورد این طرح کاهش قیمت تمام شده دبی‌سنج‌های کاربردی از طریق ساخت نمونه‌های ابتکاری است که تاکنون یک نمونه اولیه از آن ساخته شده و در مرحله تست و کالیبراسیون است.

دکتر طرقی اضافه کرد: طبق برنامه زمان‌بندی ارائه شده تا یک سال آینده اجرای طرح به شکل موفق به پایان خواهد رسید و امید داریم با اجرای این طرح گامی مهم در جهت مدیریت منابع آبی برداریم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا