انرژی

صندوق روسی با پیمان اوپک پلاس پولدارتر شد

پیمان اوپک پلاس منافع اقتصادی چشمگیری را عاید روسیه کرد و باعث شد ذخایر مالی صندوق سرمایه ملی این کشور در سال ۲۰۱۹ دو برابر شده و به ۱۲۴ میلیارد دلار برسد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صندوق سرمایه دولتی روسیه بخشی از داراییهای بودجه فدرال است که عمدتا از سیستم بازنشستگی کشور حمایت می کند.

روسیه در کنار عربستان سعودی هدایت گروه اوپک پلاس که متشکل از تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک است را برعهده دارد. این گروه از ژانویه سال ۲۰۱۷ محدودیت عرضه نفت را با هدف تقویت قیمتها و تثبیت بازار آغاز کرد.

همچنین بخوانید

مقامات ارشد روسیه اظهار کرده اند بودجه روسیه از قیمت‌های بالاتر نفت در چند سال گذشته و از زمانی که پیمان کاهش تولید نفت اوپک پلاس به اجرا گذاشته شده، سود برده است.

کریل دیمیتریوف، مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه به خبرگزاری تاس گفت: ذخایر صندوق سرمایه دولتی از ۶۵ میلیارد دلار به ۱۲۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش پیدا کرده است.

بودجه روسیه بدون در نظر گرفتن این صندوق، در سال‌هایی که پیمان اوپک پلاس اجرا شده، ۱۱۳ میلیارد دلار اضافی دریافت کرده است.

به گفته دیمیتریوف، سرمایه‌گذاری‌هایی که صندوق سرمایه ملی قصد دارد در پروژه های مختلفی که از نظر ملی اهمیت دارند، انجام دهد عمدتا پولی است که روسیه به کمک اجرای پیمان اوپک پلاس به دست آورده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تولید نفت و میعانات روسیه در سال ۲۰۱۹ به بالاترین رکورد از دوران پس از فروپاشی جماهیر شوروی رسید در حالی که مسکو از پیمان کاهش تولید نفت اوپک پلاس حمایت کرده بود. رکورد جدید تولید روسیه نشان می دهد با وجود این که مسکو یکی از حامیان مهم این پیمان بوده اما در طول سال ۲۰۱۹ به سهم خود در محدودیت عرضه عمل نکرده است.

حذف میعانات در محاسبه تولید نفت روسیه، امتیازی بود که این کشور در نشست دسامبر اوپک پلاس به دست آورد و پایبندی روسیه به این پیمان را قابل قبول‌تر نشان می دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا