انرژی

اتفاق مهمی که بازار نفت از کنار آن گذشت

ژنرال خلیفه حفتر بیش از نیمی از صادرات نفت لیبی را مسدود کرده و شرکت ملی نفت لیبی وضعیت اضطراری اعلام کرده که بر اثر آن ۸۰۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت قطع شده و به این کشور ضرر روزانه ۵۵ میلیون دلار تحمیل کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، اکنون که کل تولید ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت لیبی با تعطیلی کامل روبروست، بازار درباره میزان تولید نفتی که متوقف شده، کاملا سردرگم مانده است.

طبق اعلام شرکت ملی نفت لیبی، چهار بندر حریقه، بریقه، سدره و راس لانوف همگی تعطیل شده و تحت وضعیت اضطراری قرار گرفتند. در نتیجه زمانی که ظرفیت مخازن این بنادر پر شود، شرکت ملی نفت لیبی ناچار خواهد بود تولید نفت خام را تعطیل کند.

همچنین بخوانید

در حال حاضر این شرکت نرخ تولید نفت خام را کاهش داده تا از تعطیلی کامل اجتناب کند. تعطیلی کامل تولید منجر به قطع ۱.۲ میلیون بشکه در روز تولید و ضرر روزانه ۷۷ میلیون دلار می شود.

عامل دیگری که به هرج و مرج ناشی از تعطیلی بنادر توسط ژنرال حفتر افزود، اقدام گارد تاسیسات نفتی در بستن شیر فلکه ها در ایستگاه پمپاژ حماده در ۱۹ ژانویه بود که باعث شد شرکت ملی نفت لیبی در آنجا هم وضعیت اضطراری اعلام کرده و تولید میادین نفتی الشراره و الفیل را تعطیل کند. توقف تعطیلی این میادین به معنای آن است که نیروگاه بری به زودی سوختی نخواهد داشت و به خاموشی فرو می رود.

اما چرا قیمتهای نفت واکنشی نشان ندادند؟

شرکت ملی نفت لیبی روز جمعه ۱۸ ژانویه وضعیت اضطراری اعلام کرد؛ واکنش قیمت نفت زمانی که بازارها روز دوشنبه ۲۰ ژانویه گشوده شدند، تحت تاثیر تعطیلی روز مارتین لوترکینگ در آمریکا و بی تفاوت شدن بازارها به مسائل ژئوپلیتیکی، آرام بود. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت با ۵۹ سنت معادل یک درصد افزایش به ۵۹ دلار و ۱۷ سنت در هر بشکه رسید و بهای معاملات نفت برنت با ۶۵ سنت معادل یک درصد افزایش، به ۶۵ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید.

اما حتی این افزایش اندک هم موقتی بود و شاخص قیمت نفت آمریکا روز سه شنبه در ۵۸ دلار و ۳۴ سنت بسته شد و تا اواسط روز چهارشنبه به سطح پایینتری نزول کرد. نفت برنت روز سه شنبه در ۶۴ دلار و ۵۹ سنت ایستاد و روز چهارشنبه در ۶۲ دلار در نوسان بود. دوباره تولید نفت آمریکا بود که بازارها را در برابر چشم انداز توقف کامل تولید نفت لیبی کاملا بی تفاوت کرد.

تحلیلگران بانک ING در این باره گفتند: به نظر می‌رسد فعالان بازار به دلیل رشد قابل ملاحظه تولید نفت آمریکا در سالهای اخیر، نسبت به اختلالات عرضه در خاورمیانه یا ریسک اختلالات، حساسیت کمتری پیدا کرده اند.

واقعیت این است که اگر لیبی تولید ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت را به طور کامل متوقف کند، اوپک با داشتن سه میلیون بشکه در روز مازاد ظرفیت تولید می‌تواند به راحتی این اختلال عرضه را جبران کند. بنابراین تاثیر چنین رویدادی بر بازار محدود خواهد بود. حتی بدون در نظر گرفتن توانایی اوپک برای تعدیل شوک توقف عرضه لیبی، دو هفته رشد ذخایر بنزین و سوختهای تقطیری آمریکا، باعث می شود معامله گران دغدغه چندانی پیدا نکنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، قیمتهای نفت مدتهاست تحت تاثیر عوامل عرضه و تقاضا قرار دارند و بر اساس رشد تولید نفت آمریکا، این عوامل کاملا قوی مانده اند. نه حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی سعودی و نه اقدامات تروریستی آمریکا در خاورمیانه بازارهای نفت را برای مدت طولانی تحت تاثیر قرار نداد. تنها موضوعی که ممکن است باعث شود قیمتهای نفت برای مدت طولانی‌تری افزایش پیدا کنند، رشد مستمر تقاضا برای نفت با تکیه بر رشد اقتصادی خواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا