صنعتصنعت، معدن، تجارت

برای پیگیری دغدغه صنعتگران خواستم شنونده باشم

بیست‌ و دومین همایش ۱۰۰‌-IMI با حضور مدیران دولتی و صنعتگران برتر در محل همایش مرکز صداوسیما برگزار شد.

همچنین بخوانید

 پیشینه این همایش به سال ۱۳۷۷ برمی‌گردد که یکی از مجموعه‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) به رتبه‌بندی شرکت‌های برتر در کشور می‌پردازد که درحال‌حاضر این رتبه‌بندی با ۳۳ شاخص انجام می‌شود.

به‌طور معمول، از میان شرکت‌های صنعتی و معدنی داوطلب، پس از ارزیابی که مهم‌ترین شاخص آن میزان فروش است، ۵۰۰ شرکت برتر و در نهایت از میان آنها ۱۰۰ شرکت، حائز رتبه می‌شوند.

 رئیس هیات‌عامل ایدرو و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران، اقدامی علمی در راستای توسعه پایدار است، رتبه‌بندی شرکت‌های برتر را اساس تصمیم‌گیری و انتخاب‌های مهم کشور دانست.

اقدامی علمی در راستای توسعه پایدار

نکته قابل تامل در این همایش این بود که برگزیدگان بیشترین فروش و صادرات ۱۰۰-IMI تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی بودند درحالی‌که جای صنایعی مانند مواد غذایی یا پوشاک و کفش خالی بود.

محمدباقر عالی در حاشیه برگزاری آیین۱۰۰ شرکت برتر در گفت‌وگو با خبرگزاری صنایع با اشاره به اینکه یکی از مبانی مهم در توسعه، بحث پایداری است، اظهارکرد: رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران یکی از اقدام‌های زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) است که به‌طور دقیق در راستای توسعه پایدار برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) در ادامه این گفت‌وگو پیرامون اثرات و پیامدهای رتبه‌بندی شرکت‌های برتر، خاطرنشان کرد: وقتی کاری علمی ۲۲ دوره انجام شده، قاعدتا مورد توجه مراکز علمی و حاکمیتی کشور قرار گرفته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به اهمیت رتبه‌بندی شرکت‌های برتر و تشریح ۳ نکته مهم آن پرداخت و بیان کرد: امسال بیست‌ودومین دوره برگزاری همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر بود که در بحث توسعه اتفاق مبارکی تلقی می‌شود.

او افزود: یکی از محورهای مهم انقلاب صنعتی چهارم، چگونگی برخود با بانک‌های اطلاعاتی بزرگ است، یعنی براساس مطالعات به این نتیجه رسیده‌ایم که انقلاب صنعتی چهارم چیزی جز کشف الگوها و تبدیل آنها به الگوریتم نیست. معنی این حرف این است که سازمان مدیریت صنعتی و ما به‌عنوان نماینده ایدرو باید بتوانیم با کار روی بانک‌های اطلاعاتی بزرگ الگوریتم‌های رفتاری شرکت‌های موفق در ایران را استخراج کنیم که این دارایی ارزشمندی برای کشور خواهد بود و در واقع این دارایی، کلید توسعه شرکت‌های موفق در ایران است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نکته مهم دوم رتبه‌بندی شرکت‌های برتر، اظهارکرد: محور مهم دوم این است که بر اساس بررسی انجام شده، شاخص‌های اقتصاد منبع‌محور و اقتصاد تولیدمحور، اساس رتبه‌بندی را شکل می‌دهند.

او تصریح کرد: شرکت‌ها و سازمان مدیریت صنعتی باید با بهینه‌کاوی تجربه‌های مشابه در جهان، شاخص‌های جدیدی را استخراج کنند و در رتبه‌بندی شرکت‌ها به‌کار گیرند. عالی پیرامون سومین نکته مهم رتبه‌بندی شرکت‌های برتر نیز گفت: نکته سوم این است که شرکت‌ها و سازمان مدیریت صنعتی باید به تعهدات خود در انطباق با محیط بیرونی و درونی عمل کنند.

می‌خواستم شنونده باشم

همچنین نکته قابل تامل درباره معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در برخورد وی برای بیان سخنانش در مقابل صنعتگران برتر بود.

به گزارش صمت، وی هنگامی که برای ایراد سخنان خود در جایگاه قرار گرفت، گفت: می‌خواهم در این آیین خرق‌عادت کنم و به‌جای سخنرانی از صنعتگران بخواهم هر یک بین ۲ تا ۳ دقیقه حرف بزنند و از مشکلات‌شان بگویند و من متعهد می‌شوم درخواست‌ها یادداشت و شخصا پیگیر موضوع‌ها شوم. این برخورد با تشویق صنعتگران همراه شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هنگام اهدای لوح تقدیر به شرکت‌های برتر هم در نیمه این آیین از مدیران دولتی و مسئولان خواست باقی آیین از سوی خود تقدیرشدگان انجام شود و به این ترتیب چند شرکت برتر تقدیر شده ابتدایی، لوح تقدیر سایر صنعتگران برگزیده را اهدا کردند.

شاید برای برخی این پرسش مطرح شود که چرا رئیس هیات‌عامل سازمان ایدرو در این آیین سخنرانی نکرد؟ عالی در این‌باره به خبرگزاری صنایع اظهارکرد: دلیل اینکه من در همایش سخنرانی نکردم این بود که می‌خواستم بیشتر گوش بدهم. برخی مسئولان وقتی تریبونی را به‌دست می‌آورند فقط می‌خواهند حرف بزنند اما من امروز می‌خواستم گوش بدهم زیرا اگر پای درددل صاحبان صنایع قرار بگیریم، از طرفی می‌توانیم به‌عنوان مسئول نقش خود را بهتر ایفا کرده، از سوی دیگر، مشکلی از مشکلات فعالان اقتصاد و صنعت کشور را رفع کنیم. در همایش ما به‌عنوان معاونان وزیر در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و بازرگانی ماموریت داشتیم مسائل و مشکلات صنعتگران و فعالان این حوزه را رصد کرده و در جهت رفع آنها تلاش و پیگیری کنیم. من از این تریبون استفاده نکردم تا نعمت و رزق همایش پربرکت‌تر شود.
من فکر می‌کنم جامعه مخاطب ما با رضایت کامل از این فرصت استفاده کرد و به برخی از دغدغه‌های خود پرداخت و ما نیز بعد از این فرصت، درصدد پیگیری خواهیم بود.

رئیس هیات‌عامل ایدرو در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چرا شما در این آیین از مدیران شرکت‌های برتر تقدیر نکردید و این کار را به دیگران واگذار کردید نیز گفت: یکی از مباحث مهم در توسعه بحث انسجام است و معنی انسجام یعنی همراهی و هماهنگی میان عوامل توسعه در روش‌ها، رهیافت‌ها و توجه به کل ابعاد توسعه است.

در بیست و دومین همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران IMI-۱۰۰ بیشتر بزرگوارانی که به‌عنوان شنونده در این همایش حاضر بودند، افرادی شناخته شده بودند و شخصیت‌های بزرگوار و توانمندی هستند که پرپیشینه‌تر از من بودند به همین دلیل بهتر بود که این عزیزان تقدیر از شرکت‌های برتر را انجام می‌دادند. از طرفی معتقدم این بزرگواران نباید در این همایش فقط شرکت‌کننده باشند، بلکه باید به‌طور واقعی در برگزاری این آیین مشارکت می‌کردند زیرا با این اقدام، انسجام به‌معنای همراهی و هماهنگی بین عوامل توسعه در همه ابعاد توسعه، محقق می‌شد. امیدوارم که با این کار حتی به‌صورت نمادین شاهد انسجام هرچه بیشتر میان عوامل توسعه کشور باشیم.

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا