ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ماهواره ظفر با ماهواره بر سیمرغ در دهه فجر پرتاب خواهد شد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که طبق توضیحات ارابه شده در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی، ماهواره ظفر با ماهواره بر سیمرغ در دهه فجر پرتاب خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید حسین نقوی حسینی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جلسه امروز  با حضور معاون وزیر ارتباطات، رئیس سازمان فضایی کشور و نمایندگان وزارت دفاع برای بررسی روند پیشرفت ساخت ماهواره ظفر و ماهواره بر سیمرغ تشکیل شد.

وی‌ با اشاره به صحبت‌های ذوالنور رئیس کمیسیون درباره اهمیت تسلط بر فضا و نقش فضا در برقراری ارتباطات و مبادله اطلاعات و پیگیری این موضوع در کمیسیون افزود: در این جلسه آقای براری معاون وزیر ارتباطات اشاره ای داشت که حضور در فضا در آینده جهان نقش بسیار مهمی دارد و جمهوری اسلامی ایران در یک همکاری بین‌المللی به دنبال پرتاب ماهواره بوده و با برخی از کشورها مثل روسیه و ایتالیا همکاری داشته است؛ همچنین امروز فرآیند ساخت و پرتاب ماهواره را جوانان و متخصصین ایرانی انجام می‌دهند و با پرتاب ماهواره امید و قرار گرفتن آن در مدار به عنوان نهمین کشور صاحب فناوری ماهواره‌ای در فضا به باشگاه دارندگان ماهواره در فضا پیوستیم. ماهواره ظفر و ماهواره‌بر سیمرغ در حال آماده‌سازی است و به موقع پرتاب خواهد شد. سال آینده نیز قطعاً در این زمینه موفقیت‌هایی را خواهیم داشت.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: آقای براری بیان داشت که این موفقیت‌ها با استفاده از متخصصین و دانشمندان ایرانی و ظرفیت‌های داخلی است.همچنین به همکاری بین وزارت ارتباطات و دفاع و به عنوان یک فرصت اشاره و تأکید شد تا بتوانند موفقیت‌های بیشتری را کسب کنند.

نقوی حسینی ادامه داد: آقای حسینی از وزارت دفاع نیز پیرامون ساخت ماهواره و ماهواره‌بر این توضیح را داد که ۵۸ کشور به صورت مشترک با سایر کشورها ماهواره می‌سازند اما تنها ۱۱ کشور پرتاب کننده ماهواره هستند که ایران یکی از آن کشورها است.

به گفته وی، مسئولان وزارت دفاع یادآور شدند پرتاب ماهواره پاشنه آشیل این فناوری است و همه کشورهای پرتاب کننده عملیات‌های ناموفقی داشتند به ویژه در ۱۰ سال نخست به کارگیری این فناوری احتمال موفقیت کمتر از ۴۰ درصد است. نکته مهم دیگر درباره برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران، تأمین منابع مالی مورد نیاز است، ایران به عنوان ششمین کشور به لحاظ آماده سازی و ساخت سایت پرتاب ماهواره پایگاه پرتاب متکی به منابع خود است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در این جلسه نماینده دانشگاه علم و صنعت از همکاری دانشگاه‌ها در ساخت ماهواره صحبت کرد مبنی بر اینکه در هر ماهواره ۶۴ هزار قطعه به کار می‌رود و هیچ کشور خارجی در طراحی و ساخت این ماهواره‌ها به ما کمک نکرده است، دانشگاه‌های علم و صنعت، شریف و امیرکبیر محور فعالیت‌های دانشگاهی در این زمینه هستند، ماهواره ظفر با ماهواره‌بر سیمرغ دهه مبارک فجر پرتاب خواهند شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا