ارتباطات و فناوري اطلاعاتبین المللپرداخت الکترونیک

خط و نشان فرانسه برای ارز دیجیتالی فیس‌بوک

رئیس بانک مرکزی فرانسه گفت صدور ارزهای دیجیتالی باید در انحصار دولت ها باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، فرانسوا ویلروی دو گال با بیان این‌که ارزهای دیجیتالی می‌توانند در تراکنش های روزمره به اندازه وجه نقد کاربرد داشته باشند افزود: باید بانک‌های مرکزی مسئول صدور ارزهای دیجیتالی باشند و به شرکت‌های خصوصی اجازه ورود به این حوزه داده نشود.

در ماه‌های اخیر مقامات کشورهای مختلف فشار بر روی فیس بوک برای متوقف کردن پروژه ارز دیجیتالی موسوم به ” لیبرا” را تشدید کرده‌اند. بانک‌های مرکزی به دنبال محدود کردن امکان صدور ارزهای دیجیتالی به خود هستند چرا که معتقدند ورود شرکت های خصوصی به این زمینه باعث عدم امکان نظارت دقیق بر روند تراکنش ها و سو استفاده های احتمالی خواهد شد.

همچنین بخوانید

ویلروی با اشاره به این که فناوری بلاک‌چین یک انقلاب سریع در علم مالی به وجود آورده است، ارزهای دیجیتالی را یک ابزار بسیار مناسب برای پاسخ به نیازهای مدرن پولی دانست و افزود: مردم خواهان معرفی جایگزین‌هایی به جای وجه نقد هستند. او هم‌چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر استقاده شرکت های خصوصی از ارزهای دیجیتالی گفت: پول یک چیز عمومی است و البته که استفاده از ارزهای دیجیتالی توسط شرکت های خصوصی مشکلی ندارد. چیزی که ما روی آن تاکید داریم منع صدور این ارز توسط بخش خصوصی است.

رئیس بانک مرکزی فرانسه تنها فردی در این کشور نیست که نسبت به ارز لیبرا موضع گرفته است. پیش‌از وی نیز برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه خواهان متوقف شدن پروژه لیبرا شده بود. فشار مقامات کشورهای مختلف باعث شده است تا بسیاری از شرکت ها از همکاری با فیس‌بوک در پروژه ارز لیبرا انصراف دهند؛ با این حال هنوز فیس‌بوک مصمم به ادامه مسیر خود است.

اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی به ویژه کشورهای شمالی و غربی نظیر هلند، سوئیس و سوئد، استفاده از وجه نقد با سرعت زیادی رو به کاهش است. ویلروی ضمن اشاره به این مساله گفت: حق شهروندان است که امکان دسترسی به ارزهای دیجیتالی را با همان کیفیت وجه نقد داشته باشند اما باید از نظر امنیت استفاده نیز بین این دو شکل پولی توازن برقرار شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا