صنعت، معدن، تجارت

روزانه ۴۰۰۰ خودرو در ایران تولید می‌شود

اشتهارد – وزیر صنعت، معدن و تجارت از تولید روزانه چهار هزار خودرو توسط دو شرکت خودروسازی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا رحمانی شامگاه سه شنبه در جلسه مشترک اقتصاد مقاومتی و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز که در سالن جلسات فرمانداری شهرستان اشتهارد برگزار شد، اظهار کرد: تکنولوژی روز بسته بندی چای را امروز در یک واحد تولیدی در استان البرز مشاهده کردم برای ۷۰۰ نفر نیز اشتغال زایی شده است.

وی در ادامه به بازدید از یک واحد تولید رادیاتورهای صنعتی اشاره کرد و گفت: این واحد به صورت دانش بنیان در این زمینه کار کرده و صادرات خوبی به کشورهای اروپایی دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افتتاح پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی و سایر عناصر استراتژیک در شهرستان ساوجبلاغ، گفت: این مهم صرفه جویی ارزی قابل توجهی دارد ما در این حوزه به دانش دست پیدا کرده ایم.

رحمانی گفت: فناوری را جدی گرفته ایم در حوزه صنعت فرصت استفاده از تکنولوژی‌های جدید وجود دارد در این زمینه طرح‌های مختلفی اجرا کرده ایم و ارتباط تنگاتنگ با وزارت علوم و دانشگاه‌ها داریم.

جذب ۵۰۰ نخبه در حوزه صنعت

وی با تاکید بر اینکه ۲۰ معضل عمده حوزه معدن توسط دانشگاه در حال بررسی است، گفت: ۵۰۰ نفر از نخبگان و نفرات اول کنکور در شرکت‌های بزرگ کشور از جمله فولاد مبارکه، ایران خودرو، سایپا، گل گهر و غیره جذب می‌شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری با تاکید بر اینکه البرز استانی دانش محور است، گفت: این در حالی است که صادرات البرز هنوز متناسب با توان واحدهای صنعتی و تولیدی این استان نیست که باید جبران شود.

رحمانی با بیان اینکه قسمت اعظم صادرات کشورمان محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی و معدنی بوده است، گفت: عمده ارزی که به بانک مرکزی آمده برای صادرات خودمان بوده است.

وی تاکید کرد: در ۹ ماهه نخست امسال نزدیک به ۳۲ میلیارد دلار واردات و ۲۰ میلیارد دلار بازگشت ارز از ناحیه این واردات داشته ایم و مابقی را دولت از منابع خود داده است.

بانک مرکزی موافق صادرات ریالی نیست

وزیر صنعت، معدن، تجارت با بیان اینکه طبق آمار در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تولید کشور کم نشده بلکه ۱۵ درصد افزایش داشته است، گفت: در حوزه پوشاک ۲۰ درصد افزایش صادرات حاصل شده این میزان در صنایع غذایی، مس، شیشه، فولاد خام به ترتیب ۱۵، ۱۳، ۲۰، ۶.۵ درصد بوده است.

رحمانی با اشاره به میزان تولید سال گذشته دو شرکت خودروسازی که روزانه هزار خودرو بوده است، گفت: این آمار اکنون به ۴ هزار خودرو در روز رسیده باید از ۴ هزار و ۵۰۰ خودرو در روز هم عبور کند.

به گفته وی ۸۷ میلیون تن صادرات کشور در سال گذشته به ۱۰۳ میلیون تن در ۹ ماهه امسال رسیده است اما واردات به ویژه در حوزه کالای مصرفی کاهش یافته است. واردات کالا یا محصولی که به اندازه نیاز در کشور تولید می شده است، ممنوع بوده یا تعرفه حمایتی آن تغییر کرده است.

وزیر صنعت، معدن، تجارت موضوع لغو مصوبه شعاع ۱۲۰ کیلومتری برای استان البرز با رئیس جمهور مطرح شده است، گفت: امید است با نظر مثبتی رئیس جمهور نتایج خوبی حاصل شود.

رحمانی با بیان اینکه در حوزه صادرات ریالی نتوانسته ایم بانک مرکزی را قانع کنیم، گفت: مسئولان بانک مرکزی می‌گویند صادرات باید ارزی باشد و صادرات ریالی معنایی ندارد.

اختصاص ۲,۰۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه برای تقویت واحدهای صادراتی وی با اشاره به اینکه دو هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه برای تقویت واحدهای صادراتی دریافت کرده ایم، گفت: در این مورد صادرات به ۱۵ کشور همسایه مطرح است زیرا مانعی جدی وجود نداریم، این ۱۵ کشور سال گذشته هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار واردات داشته اند که تنها حدود ۲ درصد را از ایران انجام داده اند که مبلغ پایینی است و باید تا ۱۴۰۰ به ۴ درصد برسد.

وزیر صنعت، معدن، تجارت با بیان اینکه صادرات امسال پیشران اقتصاد ایران است، گفت: در این رابطه اتاق بازرگانی در کارهایی مانند فرآیند تولید، و اتاق اصناف و تعاون نیز در کنترل بازار به کمک ما آمده اند.

رحمانی با تاکید بر اینکه حفظ تولید و ایجاد اشتغال اولویت کاری ما است، افزود: نباید تولید تعطیل شود در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نیز شرط اول و آخر ما این است که واحدهای تولیدی – صنعتی تعطیل مجدد به کار فعال شوند، در جبهه اقتصادی اگر کسی با یک رفتار مانع بازگشت واحدهای صنعتی به چرخه تولید شود حتماً با آن برخورد می‌کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا