امور زیربناییراه و ساختمان

لزوم فرهنگ‌سازی برای افزایش مشارکت مردمی در بیابان‌زدایی

وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم فرهنگ سازی به منظور افزایش مشارکت مردمی، تغییر نگاه و شیوه های دولتی و سازگاری با طبیعت برای پیشبرد طرح های بیابانزدایی و حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، محمود حجتی امروز در نشست کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی گفت: برای جلب هر چه بیشتر مشارکت مردمی و مستند سازی طرح‌های بیابان‌زدایی و مقابله با ریزگردها، کار گروه ملی مقابله با بیابان‌زایی باید از رسانه‌ها و متخصصان مردم شناسی و جامعه شناسی بهره ببرد.

وی افزود: با فرهنگ‌سازی می‌توان مردم منطقه را از پیامدها و مشکلاتی که با اجرای بعضی از طرح‌ها مانند ایجاد سد جدید در سرشاخه های دجله و آثار آن بر بین‌النهرین ایجاد می شود، مطلع کرد.

حجتی سازگاری و همراهی با طبیعت در اجرای طرح‌ها را ضروری خواند و اظهار داشت: به باور من اگر با طبیعت همراه و سازگار شویم و آن را تخریب نکنیم، طبیعت هر آنچه بشر می‌خواهد در اختیارش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه طبیعت ایران نسبت به متوسط اقلیم جهانی، خشک‌تر و خشن‌تر است، تصریح کرد: خداوند ظرفیت پوشش گیاهی را در کشور ما خلق کرده و ما باید از طبیعت به نحو شایسته بهره‌برداری کنیم.

وی همچنین بر تغییر شیوه‌ها و نگاه دولتی در اجرای طرح‌های منابع طبیعی تاکید گذاشت و گفت: ما در نگاه و روش‌های دولتی همواره دنبال اعتبارات مالی، امکانات، تسهیلات و نیروی انسانی هستیم در حالیکه باید در موضوعات مربوط به عرصه‌های چند میلیون هکتاری منابع طبیعی خود را مانند یک NGO فرض کنیم که می‌خواهد با کمک دولت و مشارکت مردمی، طرح‌ها را اجرا کند.

وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم جلب مشارکت مردم برای اجرای طرح های جامع آبخیزداری و مقابله با بیابان‌زایی تاکید و خاطرنشان کرد: دولت باید کنار مردم برای تسهیل امور اقدام کند.

حجتی همچنین استفاده از دانش و کمک‌های فکری سایر کشورها و کنوانسیون‌های بین المللی در حوزه منابع طبیعی برای اجرای برنامه ها  و طرح ها را ضروری خواند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به افزایش اعتبارات اجرای طرح های مقابله با بیابانزایی در بودجه ۹۶ از این اقدام دولت تقدیر کرد.

منبع:ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا