انرژی

معرفی نانو کاتالیستی برای حذف گوگرد از سوخت مایع

محققان دانشگاه علم و صنعت اخیرا نانوکاتالیست بر پایه اکسید فلز را برای حذف گوگرد از سوخت مایع معرفی کردند و به گفته آنها این کاتالیست در فاز آزمایشگاهی توانست تمام گوگرد موجود در سوخت را حذف کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، حذف گوگرد از ترکیبات نفتی، بخش بسیار مهمی در تصفیه سوخت‌های هیدروکربنی است؛ چراکه این ترکیبات مانع از عملکرد مناسب خودروها شده و سوختن این ترکیبات همراه با آزاد شدن گاز SO2 است. انتشار این گاز موجب تشکیل باران‌های اسیدی و سایر مشکلات زیستی از جمله تخریب نمای ساختمان‌ها می‌شود؛ از این رو حذف گوگرد از سوخت‌های دیزلی تا کمتر از حد مجاز بسیار ضروری است.

بر این اساس تیم تحقیقاتی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران اقدام به تولید نانوکاتالیست بر پایه اکسید فلز کردند که می‌تواند گوگردزدایی را با سرعت بالا انجام دهد.

همچنین بخوانید

الناز عسگری از محققان این پروژه با بیان اینکه یکی از ترکیبات موجود در سوخت‌های مایع، گوگرد است، گفت: حضور این ماده در سوخت مشکلات زیست‌محیطی به دنبال دارد و عملکرد خودرو را نیز کاهش می‌دهد. از این رو پالایشگاه‌های تولیدکننده سوخت به دنبال حذف گوگرد هستند. ما در این پروژه با استفاده از “تنگستن” و “وانادایم” اقدام به تولید نانوکاتالیستی کردیم که می‌تواند گوگرد را تا حد استاندارد در سوخت کاهش دهد.

وی خاطر نشان کرد: این کاتالیست روی نمونه سوخت مدل در محیط آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار گرفته و تقریبا تمام گوگرد را از سوخت مدل حذف کرده است. البته پیش‌بینی می‌شود که این کاتالیست بتواند روی سوخت‌های دیزل واقعی – نه مدل آزمایشگاهی- نیز  کاهش میزان گوگرد را تا کمتر از حد مجاز استاندارد انجام دهد.

عسگری با اشاره به مزیت‌های این کاتالیست، اظهار کرد: این کاتالیست بازدهی بالایی دارد، به طوری که در مدت زمان بسیار کوتاه می‌تواند گوگرد را از سوخت دیزل حذف کند. در روش‌های رایج معمولا به فشار و دمای بالا نیاز است و همچنین مقدار زیادی هیدروژن مصرف می‌شود، در حالی که در این کاتالیست نیاز به مصرف مقدار زیاد هیدروژن نبوده و فرآیند در شرایط مناسب‌تری انجام می‌شود. بنابراین از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

این دانش‌آموخته دانشگاه علم و صنعت از رایزنی با شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خبر داد تا در صورت توافق با این شرکت، از این فناوری برای حذف گوگرد در این پالایشگاه استفاده شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا