امور زیربناییتعاون و اشتغال

۲۰هزار اشتغال روستایی در خراسان رضوی ایجاد می‌شود

مدیرکل تعاون استان خراسان رضوی با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی به ۷۵۰۰ طرح در استان از پایان سال ۹۶ تاکنون گفت: با تسهیلات پرداختی، تاکنون ۱۴ هزار فرصت شغلی ایجادشده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «اشتغال روستایی و عشایری» با تصویب قانون «حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری» از اواخر سال ۹۶ در دستور کار قرار گرفت.

در قالب این طرح مقرر شد ۱.۵ میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بانک توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید، پست بانک و بانک کشاورزی قرار گیرد. این مؤسسات نیز با تلفیق منابع داخلی خود به همین میزان نسبت به پرداخت تسهیلات اشتغال به متقاضیان دارای طرح‌های توجیهی اشتغال در مناطق روستایی و عشایری اقدام کنند.

طرح اشتغال روستایی و عشایری در ۳۱ استان کشور اجرا شده و بنا به گفته مسئولان، مهمترین هدف این طرح، ایجاد کسب و کارهای پایدار با اولویت مناطق روستایی و عشایری است. در این زمینه خبرنگاران در جریان بازدید از چند طرح اشتغال روستایی خراسان رضوی قرار گرفتند.

یکی از این طرح‌ها، طرح «تولید انواع نبات و شکرپنیر» در روستای فرخ‌آباد بود که کارفرمای این طرح در اواخر سال ۹۶ با ثبت‌نام در سامانه «کارا» مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نهایت موفق به دریافت ۹,۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات شد. آورده کارفرمای این طرح نیز ۱۵ هزار میلیون ریال بوده است. در قالب این طرح، در حال حاضر ۱۵ نفر مشغول به کار شدند و در صورتی که ظرفیت اسمی شرکت تکمیل شود، ۸۰ نفر مشغول به کار خواهند شد.

امروز خبرنگاران از طرح «توسعه روستای گلخانه» در روستای مهدی‌آباد خراسان رضوی بازدید کردند که کارفرمای این طرح با آورده ۲,۰۰۰ میلیون ریال موفق به دریافت ۳,۰۰۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغال روستایی شده است.

در این زمینه محمد سنجری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی در جمع خبرنگاران با اشاره به گستردگی جغرافیایی استان خراسان رضوی اظهار داشت: این استان ۶.۵ میلیون نفر جمعیت دارد و اعتبار تخصیص‌یافته برای استان خراسان رضوی در قالب اجرای برنامه «اشتغال روستایی و عشایری» ۶۱۵ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون در فرآیند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی به ۷۵۰۰ طرح توجیهی در مناطق روستایی و عشایری تسهیلات پرداخت شده است، افزود: از ۶۱۵ میلیارد تومان اعتبارات تخصیصی، تاکنون ۵۱۳ میلیارد تومان منجر به قرارداد با متقاضیان ایجاد کسب و کار در استان شده که بستر ایجاد اشتغال برای ۱۴ هزار نفر را فراهم کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی تأکید کرد: امیدواریم با جذب صد درصدی منابع اشتغال روستایی و عشایری، ظرفیت اشتغال ایجاد شده در قالب این طرح که از اواخر سال ۹۶ آغاز شده است، در استان خراسان رضوی به ۲۰ هزار نفر افزایش یابد.

سنجری افزود: علاوه بر منابع اشتغال روستایی و عشایری، سه طرح ایجاد و توسعه کسب و کار در استان خراسان رضوی از محل اعتبارات ملی آغاز شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا