انرژی

کاهش ۴۸ درصدی بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ضمن اشاره به کاهش ۴۸ درصدی بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۳۲ متر است.

به گزارش آرمان اقتصادی، مسعود تجریشی در هجدهمین کنفرانس ملی هیدرولیک ایران با عنوان نقش سیلاب‌ها در روند احیای تالاب‌ها با بیان اینکه طی چند سال اخیر شاهد کاهش تراز آب و خشک شدن تالاب‌ها در کشور هستیم، اظهار کرد: یک نمونه از این موضوع تالاب میانکاله است که کاهش تراز  آب آن موجب تلف شدن هزاران پرنده مهاجر شده است. در واقع کاهش تراز آب تالاب میانکاله محیطی غیر هوازی ایجاد کرد که این مساله موجب تلف شدن تعداد زیادی از پرندگان مهاجر شد.

وی ادامه داد: قوانین و مقررات خوبی در زمینه مدیریت آب در کشور وجود دارد برای مثال کالیفرنیا تا سه سال گذشته قانونی برای مدیریت آب‌های زیر زمینی نداشت و به همین دلیل بیشترین فرونشست زمین را دارد. ما در کشور سال‌هاست که قوانینی برای مدیریت آب داریم اما متاسفانه در اجرا با مشکل مواجه هستیم.

همچنین بخوانید

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه تامین حق‌آبه تالاب‌ها در اسناد بالادستی آمده و توسط مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است، گفت: در برنامه ششم توسعه حق‌آبه‌های زیست محیطی ۱۱ میلیارد متر مکعب تعیین شده است همچنین در قانون حفاظت و مدیریت تالاب‌ها بیان شده که سازمان حفاظت محیط زیست موظف است میزان حق‌آبه تالاب‌ها را تعیین و آن‌ را به وزارت نیرو اعلام کند و وزارت نیرو نیز موظف به تامین آن است البته با توجه به اهمیت موضوع رییس سازمان محیط زیست گفته است که اگر لازم شد وزارت نیرو میزان حق‌آبه‌ها را خود تعیین کند تا برای تخصیص آن مشکلی پیش نیاید.

تجریشی درباره شرایط دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر دریاچه ارومیه ۳.۴ میلیارد متر مکعب آب دارد و تراز آن ۱۲۷۱.۳۲ متر است. این در حالیست که امسال نسبت به سال گذشته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه حدود ۴۸ درصد کاهش بارش داشتیم.

وی ادامه داد: در طرح ملی احیای دریاچه ارومیه قرار بود که روان‌آب‌ها وارد دریاچه شوند و این کار را از طریق لایروبی نهرها و مسیرهای منتهی به دریاچه انجام دادیم همچنین با تمرکز بر رهاسازی آب پشت سد توانستیم شرایط دریاچه را تثبیت کنیم و امیدواریم در پایان این دوره بتوانیم ۱۴ میلیارد متر مکعب آب و تراز ۱۲۷۱.۱ متری در دریاچه ارومیه داشته باشیم.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه بر اساس برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌بایست ۳۸ درصد از آب‌های تجدید پذیر را به دریاچه می‌رساندیم، تصریح کرد: اما متاسفانه سال‌ها این حق‌آبه داده نشد و همین سبب شد که ۱۲ میلیارد متر مکعب آب از سهم دریاچه به دیگر استفاده کنندگان داده شود و فقط یک درصد از منابع تجدید در اختیار دریاچه قرار گرفت.

تجریشی در پایان تاکید کرد: باید به تالاب‌ها توجه ویژه‌ای شود چرا که در صورت نرسیدن آب آن‌ها می‌توانند به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شوند. برای مثال در حال حاضر تالاب بختگان خشک شده و به یکی از کانون‌های گرد و غباری تبدیل شده است. ما نباید ارزش کارکردی تالاب‌ها را به بهانه تولید زیر سوال ببریم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا