انرژی

کاهش دوباره نفت با ابهام درباره تصمیم اوپک پلاس

نفت معاملات روز جمعه را با کاهش به پایان برد و با ادامه نگرانیها نسبت به شیوع اپیدمی ویروس کرونا، برای پنجمین هفته متوالی کاهش پیدا کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۶۳ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش پیدا کرد و در ۵۰ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه بسته شد.

بهای معاملات آتی نفت برنت ۴۶ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش یافت و در ۵۴ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه بسته شد.

وست تگزاس اینترمدیت برای کل هفته ۲.۴ درصد و نفت برنت ۳.۸ درصد کاهش پیدا کرد که پنجمین کاهش هفتگی متوالی هر دو شاخص قیمت بود.

بهای معاملات نفت روز جمعه که آمار اشتغال ماهانه مطلوب آمریکا نتوانست نگرانیها نسبت به ضعف اقتصاد جهانی در برابر اپیدمی کرونا را تخفیف دهد، کاهش پیدا کرد.

گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد این کشور در ژانویه ۲۲۵ هزار شغل جدید ایجاد کرده است که بالاتر از آمار ۱۶۵ هزار شغل مورد پیش بینی اقتصاددانان در نظرسنجی مارکت واچ بود.

با این حال سرمایه گذاران به اقدام احتمالی اوپک و متحدانش معطوف شده اند. تهدید ویروس کرونا علیه بخش تقاضا بسیار جدی بوده و مایه نگرانی عمده بازار است.

در برابر چنین شرایطی نفت تحت فشار کاهشی قرار گرفته و روند نزولی پیدا کرده است که از نظر فنی به کاهش ۲۰ درصد قیمت از اوج اخیرش گفته می‌شود.

کمیته فنی اوپک پلاس در نشست سه روزه خود در وین که برای بررسی تاثیر اپیدمی کرونا روی تقاضا برای نفت تشکیل شده بود، کاهش ۶۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت به این گروه را پیشنهاد کرد. سرمایه گذاران منتظر واکنش روسیه به این پیشنهاد هستند.

این کمیته قدرت اجرایی ندارد و توصیه های ارایه شده توسط آن باید از سوی وزیران نفت اوپک پلاس مورد بررسی قرار گیرد. نشست رسمی وزیران اوپک پلاس برای روزهای پنجم و ششم مارس برنامه ریزی شده است و هنوز برای تغییر زمان این نشست تصمیمی گرفته نشده است.

پیشنهاد کمیته فنی اوپک پلاس با مقاومت روسیه روبرو شده است. طبق گزارش خبرگزاریهای روسیه، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز جمعه اظهار کرد که این کشور به زمان بیشتری برای تحلیل بازار نفت نیاز دارد و موضع خود در خصوص کاهش بیشتر تولید نفت را هفته آینده اعلام خواهد کرد. وی برآورد کرد که تقاضای جهانی برای نفت امسال به دلیل اپیدمی کرونا که از شهر ووهان چین آغاز شد، ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

اظهارات نواک در حالی مطرح شد که کمیسیون سلامت ملی چین روز جمعه تایید کرد بیش از ۳۱ هزار نفر به این اپیدمی مرگبار مبتلا شده و بیش از ۶۳۰ نفر جانشان را از دست داده اند. این بیماری همچنان به سرعت در حال گسترش است.

روسیه که یکی از تولیدکنندگان بزرگ گروه اوپک پلاس است، در حال بررسی تدابیری به منظور تثبیت قیمتهای نفت فراتر از محدودیت فعلی کاهش تولید است زیرا انتظار می‌رود این ویروس به اقتصاد چین که یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت است، لطمه بزند.

طبق نظرسنجی پلاتس، تولید نفت اوپک در ژانویه ۴۷۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۲۹.۰۸ میلیون بشکه در روز رسید. کاهش تولید لیبی و عربستان سعودی تولید اوپک را به پایینترین حد در چهار ماه اخیر رساند.

از میان ۱۳ عضو اوپک، ۱۰ عضو که در پیمان محدودیت عرضه به همراه روسیه و سایر متحدانشان مشارکت دارند، مجموعا ۲۴.۸۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۳۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به سقف تولید ۲۵.۱۵ میلیون بشکه در روز کمتر بود. نرخ پایبندی این تولیدکنندگان به پیمان فعلی کاهش تولید به ۱۲۸ درصد رسید.

بر اساس گزارش مارکت واچ، در این بین، آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته یک حلقه رشد کرده و به ۶۷۶ حلقه رسیده است. مجموع دکلهای حفاری نفت و گاز آمریکا تغییری نداشت و ۷۹۰ حلقه بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا