صنعت، معدن، تجارت

نگرانی بخش خصوصی از ایجاد بازار سیاه در حمل و نقل ریلی

رئیس اتاق بازرگانی گفت: نگرانی بخش خصوصی این است که زیرساخت‌های ما آماده انجام توافقنامه اوراسیا نیست و در ماه‌هایی از سال حمل و نقل ریلی بازار سیاه پیدا می‌کند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، غلامحسین شافعی امروز در همایش «مناطق آزاد، ویژه و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه» گفت: تجارب کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد یکی از محورهای اصلی روند توسعه اقتصادی، حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و پیوستن به موافقتنامه‌های تجارت منطقه‌ای است.

وی با اشاره به آمار سال ۲۰۱۹ گفت: تا سپتامبر این سال ۴۸۱ تشکل منطقه‌ای دوجانبه و چندجانبه در اقتصاد کشورهای دنیا ایجاد شده و این روند با سرعت ادامه دارد. امروزه تشکیل بلوک‌های اقتصادی نقش بی بدیلی در توسعه اقتصادی کشورها پیدا کرده اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، ایران را جزو کشورهایی دانست که کمترین موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی با کشورهای منطقه و همسایگان خود دارد و گفت: فقر کشور از این نظر بالاست و همچنین دارای تجارب ناموفقی همچون اکو و دی ۸ هستیم تا جایی که ارزیابی ما از نتایج حاصل از این دو اتفاق تقریباً نزدیک به صفر است.

شافعی، توافقنامه اوراسیا را اتفاقی کم سابقه در ایران ارزیابی کرد و گفت: باید به تجربیات ناموفق گذشته توجه کنیم تا این قرارداد نیز به سرنوشت گذشته دچار نشود.

وی محصولات کشاورزی را یکی از مزیت‌های ایران در اوراسیا دانست و افزود: باید سوال کنیم حمل و نقل ناوگان سردخانه ما کجاست و چگونه می‌خواهیم این محصولات را حمل کنیم؟

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با تاکید بر اهمیت فراهم کردن زیرساخت‌ها گفت: اگرچه ارائه مشوق‌های صادراتی اقدام درستی است اما پیش از آن باید مسیرها را آماده کنیم تا ماشین‌ها پشت مرز معطل نشوند، حق توقف بدهند و کالا به موقع به مقصد برسد.

شافعی اظهار داشت: علاوه بر موضوع زیرساخت‌ها، عدم هماهنگی در انجام کارهای کشور باعث ایجاد مشکلاتی شده است. ده‌ها سازمان در هر موضوع مداخله دارند و یک متولی واحد پاسخگو وجود ندارد البته در اوراسیا هم باید بیش از ۱۰ سازمان با یکدیگر هماهنگ شوند.

وی گفت: باید این اطمینان برای فعالان اقتصادی و طرف‌های تجاری به وجود آید که روز بعد نگویند صادرات برخی محصولات ممنوع شده و یا عوارض صادراتی به آنها اضافه شده است. در چنین شرایطی، تمام قراردادها دچار مشکل می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، هماهنگی سیاست‌های تجاری با سیاست‌های ارزی را لازمه پایداری تجارت دانست و تاکید کرد که هر کس نباید به دنبال منافع سازمان خود باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا