صنعت، معدن، تجارت

تشکیل صندوق مشترک توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی ایران و اوراسیا

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از ایجاد کمیته‌ای ذیل موافقتنامه اوراسیا برای راه‌اندازی صندوق مشترک توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شهرام آدم‌نژاد امروز در همایش «مناطق آزاد، ویژه و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا» با اشاره به اهمیت حمل و نقل و لجستیک در توسعه ارتباطات بین‌المللی به ویژه با کشورهای عضو اوراسیا اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی برنامه ویژه‌ای برای توسعه دیپلماسی حمل و نقل داشته و با حضور همه فعالان دولتی و خصوصی حوزه ترانزیت، به دنبال رفع مشکلات و موانع حوزه حمل و نقل بین‌المللی است.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت تعامل خود با سایر دستگاه‌ها، به دنبال استخراج چالش‌ها و طراحی ابتکارات تازه برای رفع آنها است تا در قالب تفاهمنامه‌های دو و چندجانبه و در سایه موافقتنامه‌های تجاری بین‌المللی همچون موافقتنامه اوراسیا، سازوکار مؤثری را برای توسعه حمل و نقل تجاری بیابد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، نگاه این وزارتخانه به موافقتنامه اوراسیا را به عنوان پیشران توسعه ارتباطات ترانزیتی و درگاهی برای تقویت روابط دو و چندجانبه با کشورهای عضو دانست و گفت: افزایش فعالیت در این اتحادیه به منزله ایجاد فضای برد برد در روابط کشورهای عضو به شمار می‌آید بخصوص که کشورهای عضو این اتحادیه در یکی از مناطق ژئوپلیتیک مهم جغرافیایی دنیا واقع شده‌اند و نقطه اتصال اروپا به آسیا محسوب می‌شوند.

آدم‌نژاد با اشاره به امکان تبدیل شدن اتحادیه اوراسیا به نقطه استقرار صلح جهانی عنوان کرد: همکاری با کشورهای عضو این موافقتنامه علاوه بر بهبود شاخص‌های اقتصادی، می‌تواند به دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نیز کمک کند ضمن اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز در ذیل اهداف این اتحادیه محقق خواهد شد.

وی یکی از پررنگ‌ترین بخش‌های موافقتنامه را حوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا عنوان و اظهار کرد: هم‌افزایی و ایفای نقش برجسته ایران در کریدور ترانزیت شمال جنوب، افزایش همکاری‌های بندری با کشورهای حوزه CIS که دسترسی به آب‌های آزاد ندارند، ارائه بسته‌های تشویقی تعرفه‌های گمرکی و بندری، واگذاری پس‌کرانه‌های بندری به فعالیت‌های لجستیکی، واگذاری اراضی بنادر به صاحبان کالا برای فعالیت‌های تولیدی، انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذاری در بنادر حاشیه دریای خزر و همچنین زمینه فعالیت مشترک فرهنگی ایران با برخی کشورهای عضو این اتحادیه، از مهم‌ترین مزایای حضور در اتحادیه اوراسیا برای کشورمان به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بند ۸ ماده ۲ موافقتنامه اوراسیا مبنی بر «تعهد ایران به ایجاد تجارت آزاد با کشورهای عضو موافقتنامه اوراسیا» گفت: ذیل این اتحادیه، کمیته‌ای در وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد صندوق مشترک توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ایجاد شده است. توسعه زیرساخت‌های ارتباطی می‌تواند تسهیل‌کننده ترانزیت و تجارت میان کشورهای عضو باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا