صنعت، معدن، تجارت

ذخیره ۶۰هزارتن سیب و پرتقال برای شب عید/مشکلی درتنظیم بازارنداریم

یک مقام مسئول در وزارت جهاد با بیان اینکه ۲۵ هزار تن سیب درختی و ۳۵ هزار تن پرتقال بعنوان ذخایر شب عید در نظر گرفته شده، گفت: با توجه به میزان تولید، مشکلی در تنظیم بازار شب عید نداریم.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، داراب حسنی، مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در نشستی خبری، میزان تولید محصولات باغبانی را ۲۴ میلیون تن پیش بینی کرد و افزود: میزان تولید محصولات گلخانه ای نیز سه میلیون تن در سال جاری پیش بینی می شود.

وی با اشاره به اینکه تنظیم بازار شب عید امسال به وزارت صمت محول شده است، گفت: حدود ۲۵ هزار تن سیب درختی و ۳۵ هزار تن پرتقال تامسون شمال و پرتقال جنوب برای ذخایر شب عید در نظر گرفته شده است.

حسنی با اشاره به اینکه میزان تولید مرکبات در کشور ۵.۵ میلیون تن و میزان تولید سیب درختی ۴ میلیون تن است، تصریح کرد: بنابراین مشکلی برای تامین میوه شب عید وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ایران رتبه چهارم جهان را در تولید سیب درختی دارد، اضافه کرد: در تولید محصولاتی مثل زردآلو، انگور و کشمش، ایران به ترتیب در رتبه های دوم، سوم، هفتم و سوم جهانی قرار دارد.

در ادامه این نشست علی برابری، مشاور معاون وزیر در امور بازرگانی از ایجاد ترمینال محصولات کشاورزی خبر داد و افزود: در این زمینه با معاونت صنایع وارد مذاکره شده ایم و برای جلوگیری از نوسانات سینوسی عرضه محصولات کشاورزی، ایجاد این ترمینال ها را در دستور کار قرار داده ایم.

تشکیل باشگاه تولیدکنندگان زیتون در کشور

در ادامه رحمت الله پریچهر، مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طرح توسعه باغات زیتون از سال ۷۲ در کشور آغاز شده است، گفت: در حال حاضر در ۲۶ استان کشور زیتون تولید می شود که استان های زنجان، فارس، گلستان، سمنان و قزوین بیشترین سطح زیرکشت را در این زمینه دارند.

پریچهر سطح زیر کشت باغات زیتون را ۹۲ هزار و ۶۳۰ هکتار عنوان کرد و گفت: ۱۴۷ هزار و ۲۲۴ تن زیتون از این سطح تولید می شود، ضمن اینکه میزان تولید روغن ۱۱.۵ هزار تن است.

وی رتبه جهانی در تولید زیتون را بیستم و رتبه کشور در سطح زیر کشت را ۱۶ جهان اعلام کرد و افزود: ما برای تولیدکنندگان بیش از ۵ تن زیتون باشگاه تولیدکنندگان زیتون را شکل دادیم.

پریچهر ادامه داد: در گذشته حدود ۷۰ درصد محصول زیتون تبدیل به کنسرو و ۳۰ درصد تبدیل به روغن می شد که اکنون این رقم به ۵۰، ۵۰ رسیده و تلاش می کنیم درصد تبدیل را به ۸۰-۲۰ برسانیم چرا که تولید روغن باید اولین مولفه ما در حوزه توسعه کشت زیتون باشد.

در حال تکمیل…

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا