خودروصنعت، معدن، تجارت

خودروهای باقی‌مانده در گمرک به زودی تعیین تکلیف می‌شود

رییس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران می‌گوید احتمالا در آینده نزدیک، خودروهای رسوب شده در گمرک تعیین تکلیف نهایی خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از ماه‌های ابتدایی سال گذشته و همزمان با افزایش قیمت ارز و بازگشت تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران، دولت تصمیم گرفت واردات بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا را ممنوع کند و تنها کالاهای اساسی و کالاهایی که جزو مواد اولیه و واسطه‌ای به شمار می‌روند و مشابه داخلی ندارند را همچنان وارد کند.

یکی از محصولاتی که واردات آن ممنوع شد، خودرو بود. در شرایطی که در سال‌های گذشته با وجود تعرفه‌های وارداتی، امکان ورود خودروهای جدید وجود داشت، پس از مصوبه سال گذشته هیئت دولت، خودرو در فهرست ممنوعه‌های وارداتی قرار گرفت و در ماه‌های گذشته نیز با وجود برخی صحبت‌ها و گمانه زنی‌ها از این فهرست خارج نشد.

آنچه که سرنوشت اجرای این مصوبه را نامعلوم کرده خودروهایی است که پیش از نهایی شدن این دستورالعمل دولت به گمرکهای داخلی وارد شده اما نتوانستند در دوره زمانی مجاز از گمرکها شوند. این خودروها نیز دو دسته اصلی دارند؛ گروه نخست خودروهایی که رسما ثبت سفارش شده‌اند، تشریفات گمرکی را پشت سر گذاشته‌اند اما به دلیل ممنوعیت واردات امکان ترخیص پیدا نکرده‌اند و دسته دوم خودروهایی که این فرایند قانونی و ثبت سفارش را نیز طی نکرده‌اند و امروز در گمرکها رسوب کرده‌اند.

چند روز قبل دولت اعلام کرد که اجازه ترخیص تعدادی از خودروهای باقی مانده در گمرک را صادر کرده و بر اساس اظهارات محمد لاهوتی، رییس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران خودروهای ترخیص شده از گروه خودروهایی هستند که فرایند ثبت سفارش را طی کرده‌اند و تنها به دستور ترخیص احتیاج داشته‌اند.

او به پایگاه اطلاع رسانی اتاق تهران گفته که خودروهایی که در جلسه اخیر هیات دولت با ترخیص آنها موافقت شده است، خودروهایی است که ثبت سفارش دارند و در یک بازه زمانی که دولت مهلت داد بخشی از تشریفات قانونی ترخصی آنها طی شد تا از گمرک خارج شوند،  اما به‌رغم پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، به دلیل طولانی شدن تشریفات ترخیص، برگه سبز آنها پس از مهلت قانونی صادر شده و آنها اجازه خروج پیدا نکرده‌اند.  در نشست آذرماه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، مساله رسوب خودروها و تبعات آن، توسط نمایندگانی از انجمن واردکنندگان خودرو مطرح و پس از آن، مکاتبات متعددی از سوی کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات و معاونت کسب وکار اتاق تهران انجام شد و بدین ترتیب، پیشنهادی برای رئیس اتاق تهران تنظیم و ایشان نیز برای حل این مساله با قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی و وزیر امور اقتصاد و دارایی مکاتبه کردند و نهایتاً با پیگیری دبیرکل و رییس اتاق تهران و طرح این پیشنهادات در هیات دولت با ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه خودرو موافقت شده است. البته گفته ‌می‌شود که سایر خودروهای دپو شده نیز در شرف تعیین تکلیف نهایی هستند.

بر اساس اظهارات لاهوتی، به نظر می‌رسد که پس از ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده، دولت به سراغ خودروهای در گمرک مانده‌ای خواهد رفت که حتی این فرایند را نیز طی نکرده‌اند و باید دید آیا اساسا امکان ترخیص آنها و ورودشان به بازار ایران وجود دارد یا تصمیمی جز این برای این خودروها اتخاذ خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با ممنوعیت ورود خودروهای خارجی به کشور، از سال گذشته تعداد خودرو در گمرکات باقی ماند که دولت در ماه‌های گذشته تلاش کرده برای ترخیص آنها برنامه‌هایی را اجرایی کند. تعداد این خودروها ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه بود که به دلایلی از جمله تغییر شرایط ارزی و همچنین ممنوعیت ثبت سفارش و واردات، ترخیص آنها متوقف و در گمرک‌ها، بنادر و مناطق دپو شد، اما در نیمه دوم سال گذشته و با مصوبه هیات دولت در مهلتی شش ماهه‌ ۷۱۵۳ دستگاه از آنها ترخیص  و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر به دلیل پایان مهلت تعیین شده، در گمرک‌ها باقی ماند.

پس از ماه‌ها گمانه زنی و پیشنهادهایی که از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی مطرح شد، سرانجام دولت در جلسه هفته گذشته خود تغییر در شرایط فعلی و ترخیص تعدادی از خودروهای باقی مانده در گمرک را تصویب کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا