بانکبانک و بیمه

بانک‌ها با هیچ بحران مالی مواجه نیستند


کارشناس مالی و پولی گفت: وضعیت بانکها همانند موسسات مالی و اعتباری نیست، بانکها در حال حاضر با هیچ بحران مالی مواجه نیستند زیرا همه آنها اعتباراتی را نزد بانک مرکزی سپرده کرده اند.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)،حاتمی  یزدی کارشناس پولی و مالی در برنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت فعلی پیش آمده برای موسسات مالی مجاز و غیر مجاز اظهار داشت:باید بپذیریم که بانک مرکزی و حتی دولت از قدرت کافی برای برخورد با تخلفات موسسات مالی برخوردار نیست و مشکلات پیش آمده نشان از تایید این امر دارد.
وی ادامه داد:از دولت و مجلس درخواست داریم ظرف مدت چند هفته در خصوص قانون جدید بانکداری تصمیم گیری لازم را انجام دهد تا ابزاری مناسب برای ساماندهی وضعیت وخیم موسسات مالی در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.
کارشناس مالی افزود: وضعیت بانکها همانند موسسات مالی و اعتباری نیست، بانکها در حال حاضر با هیچ بحران مالی مواجه نیستند زیرا همه آنها اعتباراتی را نزد بانک مرکزی سپرده کرده اند اما سوال این است که چطور موسسات مالی و اعتباری توانسته اند بعضا بدون مجوز از بانک مرکزی رشد قارچ گونه ای در کشور داشته باشند؟
وی گفت:اینکه موسساتی وعده اعطای سودهای بالا می دهند بیشتر به کلاهبرداری شبیه است و مردم باید در خصوص سپرده گذاری آگاهانه تر عمل کنند.
حاتمی یزدی ادامه داد: بانک مرکزی عملا هیچ ابزاری برای مقابله با موسسات مالی متخلف ندارد زیرا بانک مرکزی برای این موسسات مالی و اعتباری شروط تعریف کرده اما آنها این به این شروط پایبند نبوده اند و بانک مرکزی هم در مقابل، قدرتی هم برای مقابله با یک چنین موسساتی از جمله کاسپین ندارد زیرا این موسسه تحت حمایت قوه قضائیه است و بانک مرکزی نمی تواند در مقابل آن بایستد.
وی با تاکید بر ضرورت برخورد جدی با چنین موسسات مالی متخلف گفت: این ابزارها در حال حاضر تنها برای بانکها جواب می دهد اما اگر بانک مرکزی نتواند با موسسات مالی و اعتباری متخلف برخورد کند ممکن است همین اتفاق برای بانکها هم بیفتد و عملا مردم سرمایه خود را از دست بدهند.
حاتمی تصریح کرد:در هیج جای دنیا بانک مرکزی تضمینی برای بازپرداخت سپرده های بانک های دولتی، خصوصی و موسسات مالی  در هنگام بحران و ورشکستگی نمی دهد و در بهترین حالت  می تواند به بانک وامی پرداخت کند که با بهبود شرایط آن را برگرداند.
این کارشناس پولی و بانکی در خصوص راهکار لازم برای ساماندهی اوضاع گفت: اولین اقدام در برخورد با موسسات مالی مشکل دار، سلب صلاحیت مدیریت آن است و مدیر جدید می بایست در مدت زمان  تعیین شده برنامه ساماندهی را ارائه دهد و اگر اصلاح شدنی نیست اقدام به انحلال موسسه نمایند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا