امور زیربناییراه و ساختمان

۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه راه‌آهن کشور

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: با پایان عملیات بازسازی خط آهن محور جنوب، این خط هم اکنون می‌تواند با حداکثر استعدادی که دارد مورد بهره‌برداری قرار گرفته و افزایش سرعت قطارها در آن محقق می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی درخصوص پایان عملیات بازسازی خط آهن محور جنوب به طول ۲۹۰ کیلومتر با اشاره به کار مهم انجام شده و تاکید ویژه‌ای که روی این نوع فعالیت‌ها وجود دارد، اظهار داشت:‌ باید از سرمایه‌های موجود به بهترین شکل نگهداری و با گسترش و ارتقا دادن آن راندمان و ایمنی افزایش یابد.

وی افزود: وقتی زیرساخت و روسازی در راه‌آهن دچار فرسودگی می‌شود، ایمنی سیر و حرکت قطار را به خطر انداخته و سرعت پایین می‌آید. مساله‌ای که باعث شده بود در گذشته شاهد خروج قطار از ریل باشیم.

وی ادامه داد: با بازسازی خط آهن محور جنوب که یک کار مهم و با ارزش بود، این خط هم اکنون می‌تواند با حداکثر استعدادی که دارد مورد بهره‌برداری قرار گیرد. یکی از این موارد رسیدن حرکت قطارها به سرعت حداکثر ۸۰ کیلومتر است که قوس‌های افقی این امکان را فراهم می‌کند. به این ترتیب قطارها بدون اتلاف وقت و ایمنی بالاتر می‌توانند حرکت داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از همه مدیران، پرسنل، پیمانکاران و دیگر دست‌اندرکاران دخیل در این پروژه در ادامه با اشاره به بحث اتصال راه‌آهن به خرم‌آباد تصریح کرد: در جلسه‌ای که چند روز پیش در استانداری لرستان با حضور استاندار در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان برگزار شد، خوشبختانه موانع درخصوص بحث اتصال راه‌آهن به خرم‌آباد برطرف شده است.

وی ادامه داد: با مصوبه شورایعالی فنی و پیگیری‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مشکلاتی که پیمانکار داشت برطرف و با آغاز مجدد کار متعهد شدند که با افزایش سرعت این پروژه گسترش یابد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: این پروژه ریلی یکی از پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های راه‌آهن کشور به لحاظ سختی کار است و حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با فراهم کردن آن امیدواریم کار در زمانبندی مورد نظر دنبال شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اتصال راه‌آهن درود به خرم‌آباد اظهار داشت: اتصال راه‌آهن درود به خرم آباد و بعد از آن مطالعات در مسیر اندیمشک موضوع بسیار مهمی در تحقق رساندن ظرفیت جابه‌جایی بار به ۱۰۰ میلیون تن در سال است.

وی افزود: یکی از کریدورهای بار بندر امام خمینی (ره) و خرمشهر است که به دنبال اتصال آن به کشور عراق هستیم. هم اکنون ظرفیت این خط ۵۷.۷ میلیون تن است که طبیعی خواهد بود برای گسترش نیاز به ظرفیت دارد و قطعا این یکی از الزامات ترانزیتی است. 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا