انرژی

سه پیش‌بینی مختلف از تاثیر کرونا بر بازار نفت

همه درباره این موضوع توافق دارند که ویروس کرونا که اکنون بیماری کووید ۱۹ نام گرفته و باعث تعطیلی بخش‌های بزرگی از صنعت چین و توقف سفر در این کشور شده است، به تقاضای جهانی برای نفت به شدت آسیب خواهد زد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اما سه آژانس بزرگ پیش بینی‌کننده اوضاع انرژی، درباره شدت تاثیر ویروس کرونا روی تقاضا برای نفت و توازن بازار نفت در سال ۲۰۲۰ اختلاف نظر دارند.

آژانس بین‌المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و اوپک در گزارش‌های ماهانه که به تازگی منتشر کردند، پیش بینی خود از میزان تقاضای جهانی برای نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۰ را پایین بردند. برآورد این آژانس‌ها از میزان افت تقاضا برای نفت به دلیل تاثیر ویروس کرونا، منعکس کننده نقطه نظر آنها درباره شدت تاثیر این اپیدمی در فقدان شواهد قاطع از تاثیر واقعی آن است.

همچنین بخوانید

تعجبی ندارد آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده بزرگترین کشورهای مصرف کننده نفت است، بزرگترین تاثیر کرونا بر تقاضا و اوپک که نماینده تولیدکنندگان نفت است، جزئی‌ترین تاثیر را پیش بینی کرده است. و اداره اطلاعات انرژی آمریکا که نماینده بزرگترین کشور مصرف کننده و تولیدکننده نفت در جهان است، بین این دو قرار دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی که پیش بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه اول امسال را به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز کاهش داد که سه برابر بازبینی صورت گرفته توسط اوپک بوده است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای جهانی برای نفت در سه ماه اول ۱.۳ میلیون بشکه در روز کمتر از میزانی خواهد بود که یک ماه قبل تصور می‌رفت. این کاهش بسیار بزرگتر از میزانی است که اوپک انتظار دارد و به اندازه‌ای است که جهان را برای نخستین بار در یک دهه گذشته با کاهش سالانه تقاضا روبرو خواهد کرد. اکنون پیش بینی می‌شود مصرف نفت جهان در سه ماهه اول ۹۴۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی ماه گذشته باشد. رشد تقاضا بر مبنای سالانه در سه ماهه دوم بهبود خواهد یافت اما ۲۷۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که نصف پیش بینی یک ماه پیش است.

به نظر می‌رسد اوپک نگرانی چندانی ندارد و مقایسه گزارشهای ژانویه و فوریه این گروه نشان می‌دهد ویروس کووید ۱۹ تقاضای چین برای نفت در سه ماهه اول را تنها ۱۶۰ هزار بشکه در روز نسبت به برآورد ماه گذشته کاهش می‌دهد و میزان مصرف همچنان ۱۴۰ هزار بشکه در روز بالاتر از مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ خواهد بود. این نقطه نظر با آماری که توسط بلومبرگ نیوانرژی فاینانس تهیه شده، تضاد دارد. مصرف سوخت جت چین ۲۴۰ هزار بشکه در روز نسبت به سطح پیش از شیوع اپیدمی کاهش پیدا کرده و با وجود پایان تعطیلات طولانی سال نو، جاده های این کشور خالی مانده‌اند.

فراتر از این ویروس، الگوهای جالبی از پیش بینی‌های تقاضای جهانی برای نفت نمود پیدا کرده‌اند. برآوردهای مصرف و رشد سالانه برای سال گذشته مورد بازبینی نزولی قرار گرفته‌اند و دوباره آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا موضع بدبینانه‌ای نسبت به اوپک داشته‌اند.

هر سه آژانس اکنون اعلام کرده که رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۹ پایین یک میلیون بشکه در روز بوده است.

دیدگاه خوش بینانه اوپک در بین این سه آژانس به معنای آن است که تنها اوپک انتظار دارد سطح ذخایر جهانی نفت امسال پایین‌تر رود البته به شرطی که تولید اوپک نسبت به سطح تولید ۲۸.۸۶ میلیون بشکه در روز در ژانویه، تغییر پیدا نکند.

تقریبا کل صادرات بیش از ۱.۱ میلیون بشکه در روز نفت لیبی از زمان محاصره پایانه‌های صادرات نفت توسط نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر، مسدود شده و تولید این کشور را به میزان ۳۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است. اگر بنادر لیبی بازگشایی نشوند تقریبا ۸۰۰ هزار بشکه در روز ظرفیت تولید فعلی این کشور در ماه میلادی جاری متوقف خواهد شد و مجموع تولید اوپک را به ۲۸ میلیون بشکه در روز می‌رساند که پایین‌ترین میزان در بیش از یک دهه گذشته خواهد بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اوپک حتی بدون کاهش بیشتر تولید لیبی انتظار دارد ذخایر جهانی نفت امسال با نرخ ۴۴۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند که در تضاد با نظر آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا است که انتظار دارند ذخایر به همین میزان رشد کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا