بورسبورس اوراق

فرآیندهای پیش و پس از معاملات اوراق گواهی ظرفیت دربورس انرژی ایران تشریح شد

مدیر پروژه اوراق گواهی ظرفیت شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، فرآیندهای پیش از پس از معاملات این اوراق در بورس انرژی ایران را تشریح کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از (سنا) به نقل از سمات، با ارائه درخواست راه اندازی این ابزار در بورس انرژی ایران، تیم کارشناسی شرکت سپرده گذاری مرکزی در جلسات متعدد با این بورس، عملیات ثبت، سپرده ­گذاری و تسویه و پایاپای این معاملات را براساس نیازمندی اعلام شده از سوی بورس انرژی و در چارچوب دستورالعمل­ های موجود عملیاتی کرد.

بنابر اعلام مصطفی قاسم پور مدیر پروژه اوراق گواهی ظرفیت در شرکت سمات، با ارائه نسخه اولیه نیازمندی های این بازار در روزهای پایانی سال ۱۳۹۶ از سوی بورس انرژی ایران، شرکت سمات با تشکیل تیم­ های تخصصی و با مشارکت مدیریت های مختلف این شرکت به تحلیل فرآیندهای مذکور اقدام کرد.

همچنین بخوانید

براین اساس نسخه اولیه سند تحلیل فرآیندها پس از تشکیل جلسات مشترک با ذینفعان این پروژه تهیه و ارائه شد. این فرآیندها شامل صدور کد برای شرکت های برق منطقه ای و مشتریان، ثبت دارایی نیروگاه­ ها و اخذ تضامین، تسویه معاملات، استفاده از اوراق گواهی ظرفیت و انسداد دارایی و در نهایت کاهش قدرت قراردادی و رفع انسداد دارایی است.

قاسم پور افزود: پس از دریافت تغییرات درخواستی ذینفعان و اعمال آن در فرآیندهای تهیه شده و با وصول مدارک و مستندات لازم، در نهایت نماد این اوراق در آبان ماه سال جاری ثبت شد.

مدیر تسویه معاملات کالایی شرکت سمات اضافه کرد با آغاز معاملات این اوراق عملیات تسویه معاملات در سطح کارگزار و در مهلت یک روز کاری پس از معامله (T+۱) انجام می شود. کارگزاران محترم خریدار و فروشنده این اوراق می توانند همانند سایر اوراق، اطلاعات معاملات خود را از طریق سامانه ­های این شرکت دریافت کنند.

هم­چنین در آینده نزدیک مشتریانی که فرآیند ثبت نام در سامانه سجام را تکمیل کرده باشند می توانند از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، آخرین وضعیت اوراق گواهی ظرفیت خریداری شده خود را دریافت کنند.

براساس این گزارش، در معاملات روز دوشنبه بورس انرژی ۱۱۰ هزار ورقه گواهی ظرفیت نقدی با ارزش بیش از ۷۷۷ میلیارد و ۲۳۹ میلیون ریال برای نخستین بار در این بورس معامله شد تا ابراز جدیدی وارد بازار سرمایه ایران شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا