امور زیربناییراه و ساختمان

تا ۱۴۰۰ در تولید لاستیک‌های سنگین خودکفا می‌شویم/ کاهش هزینه‌های ۵۰ درصدی تولیدات در داخل کشور

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: : چهار طرح دیگر در تولید لاستیک‌ سنگین داریم که تا سال ۱۴۰۰ در این حوزه به خودکفایی می‌رسیم. البته در حوزه تولید لاستیک‌های خودروهای سواری سبک تقریبا به خودکفایی رسیده‌ایم.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، رضا رحمانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه رونق ملی با بیان اینکه اوایل امسال نمایشگاهی را تحت عنوان اعلام نیازها برگزار کردیم که تقاضامحور بود، اظهار داشت: این نمایشگاه‌ها عرضه‌محور است اما اوایل امسال نمایشگاهی برگزار شد تا سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی نیازهای خود در شرایط تحریم را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه حفظ تولید و اشتغال موجود اولین برنامه ما است، گفت: این یک نوع اعلان و درخواست کمک از تمام کسانی است که می‌توانند در این عرصه حضور داشته باشند و کمک کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به کاهش میزان واردات در سال‌های گذشته اظهار داشت: در سال ۹۷ حدود ۱۲ میلیارد دلار واردات کمتری نسبت به سال ۹۶ داشتیم و برنامه‌ امسال و دو سال آینده هم کاهش واردات تا حدود ۱۰ میلیارد دلار است.

رحمانی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم تا با کاهش واردات، تولید داخل را حمایت کنیم، اظهار داشت: تا جایی که امکان داشته باشد واردات را تبدیل به کالای داخلی می‌کنیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در سال‌های گذشته هم بنده در پست‌های مختلف بحث رونق تولید را دنبال می‌کردم اما امسال به برکت فرمایشات رهبری روح جدیدی بر این سیاست دمیده شده و هر روز شاهد افتتاح میزهای ساخت داخل هستیم که بسیاری از آنها امکان خبری شدن و اطلاع‌رسانی ندارند.

رحمانی با بیان اینکه اولویت ما حمایت از ساخت داخل است، گفت: ظرفیت‌های خوبی برای حمایت از ساخت داخل ایجاد شده و در حوزه صنعت و بسیاری از رشته‌های آن توانمندی بیشتری برای توسعه ساخت داخل وجود دارد.

وی با اشاره به تقویت تولید لاستیک‌های سنگین در داخل کشور گفت: ۳۰ اردیبهشت ماه امسال نزد رهبری رفتیم و ایشان فرمودند که ساخت داخل در اولویت قرار دارد و توجیه اقتصادی در این شرایط مهم نیست بلکه مهمتر از آن قطع وابستگی‌ها است. از این رو در حالی که در سال گذشته همین ایام توانایی ۳۰ درصدی در تولید لاستیک سنگین داشتیم، امروز این عدد به ۵۵ درصد رسدیه است.

وزیر صمت گفت: چهار طرح دیگر در تولید لاستیک‌ سنگین داریم که تا سال ۱۴۰۰ در این حوزه به خودکفایی می‌رسیم. البته در حوزه تولید لاستیک‌های خودروهای سواری سبک تقریبا به خودکفایی رسیده‌ایم.

رحمانی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه یک میلیارد دلاری با وزارت نفت گفت: ۲۱ بهمن ماه تفاهمنامه‌ای به ارزش یک میلیارد دلار در بخش تولید الکترود با وزارت نفت منعقد کردیم. دشمنان گمان می‌کردند با تحریم سخت این بخش، می‌توانند ضربه بزرگی به ما بزنند اما توانستیم در این بخش به ساخت داخل برسیم.

وی ادامه داد: در بخش آلومینیوم و آلمینا هم با مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیا به تولید داخل رسیدیم و تحریم‌ها خنثی شد.

وزیر صمت با بیان اینکه مهمترین موضوع در تولید داخل، تامین مالی است، گفت: مرکز حمایت از ساخت داخل را راه‌اندازی کردیم که در این مرکز تمام تولیدات داخل مانیتور می‌شوند تا بتوانیم در واردات این موضوعات را مدیریت کنیم و کالاهای مشابه وارد نشوند.

وی با بیان اینکه ۳۱ درصد کاهش در واردات کالاهای مصرفی داشتیم، اظهار داشت: امسال ۱۶۰۰ردیف تعرفه‌ای را برای واردات ممنوع کردیم.

وزیر صمت تاکید کرد: عده‌ای فکر می‌کنند ساخت داخل به معنای گرانتر تمام شدن محصولات تولیدی در ایران است اما توانستیم کاهش ۵۰ درصدی در هزینه تولیدات داشته باشیم و امروز این اطمینان را به سرمایه‌گذاران از حمایت‌های دولت برای سرمایه‌گذاری در تولیدات داخلی می‌دهم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا