بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

نخستین گام برای اجرای هاب فناوران مالی شاپرک برداشته شد

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، مستند فنی سامانه هاب فناوران مالی شاپرک، مجموعه‌ای از تعاریف، قراردادها، مفاهیم و ساختار اطلاعات تبادلی بین هاب فناوران مالی شاپرک و بانک‌های صادرکننده کارت است. این هاب بر اساس آنچه در مقدمه مستند مربوط به آن نوشته شده زیرساختی یکپارچه است که به منظور تجمیع، پایش و نظارت همه جانبه بر تراکنش‌های انتقال وجه کارت به کارت بدون حضور کارت از طریق برنامه کاربردی موبایلی پرداخت‌سازها ایجاد شده است.

ایجاد و راه‌اندازی این سامانه پس از آن به شاپرک سپرده شد که با افزایش نظارت‌ها بر درگاه‌های پرداخت اینترنتی، سوءاستفاده از این درگاه‌ها برای مواردی مانند قمار و شرط‌بندی، دشوار شد و پرداخت وجوه این قبیل اقدامات ناگزیر به شبکه بانکی و خصوصاً بستر کارت‌به‌کارت مهاجرت کرد.

با رواج این قبیل تراکنش‌ها، نهادهای نظارتی از بانک مرکزی خواستند تا ابزارهای لازم را برای اعمال نظارت بر این بستر و تراکنش‌ها فراهم کند. بر مبنای این الزام، بانک مرکزی شرکت شاپرک را ملزم کرد، اقدامات لازم برای ایجاد ابزار و بستر متناسب را انجام دهد که محصول آن هاب فناوران مالی شاپرک بود.

علاوه بر این الزامات، موارد دیگری نیز ایجاد چنین سامانه‌ای را به ضرورت تبدیل کرده بود؛ از جمله وجود شبکه‌های مش در لایه بازیگران میانی یعنی بانک‌ها و اپ‌های انتقال وجه، وجود انحصار در دسترسی به زیرساخت‌های شبکه پرداخت، افزایش هزینه‌های دسترسی به شبکه به‌علت طولانی شدن زنجیره ارزش شبکه پرداخت، پیچیده شدن فرایند نظارت بر شبکه و فعالیت‌های مالی بازیگران به‌علت وجود لایه‌های پنهان در شبکه.

همچنین بخوانید

این سامانه از ابتدا با ظرفیت سرویس‌های مختلفی طرح‌ریزی و ایجاد شد اما با توجه به اولویت نظارت و یکپارچه‌سازی تراکنش کارت‌به‌کارت، در فاز نخست از هاب فناوران مالی برای ارائه سرویس به پرداخت‌سازها استفاده خواهد شد. بر این اساس می‌توان گفت هاب فناوران مالی راهکاری یکپارچه، با قابلیت به‌کارگیری توسط کلیه فناوران مالی، ایجاد خواهد کرد که با انجام احراز هویت دارندگان کارت و تضمین عدم امکان دریافت و ذخیره اطلاعات کارت، شرایط لازم برای ارائه خدمات پرداخت درون برنامه‌ای در برنامه‌های کاربردی موبایلی فناوران مالی را فراهم می‌کند.


شاپرک با انتشار دو پروتکل، نحوه فعالیت پرداخت‌سازان و بانک‌های طرف قرارداد با آنها را مشخص کرد


حالا قرار است با راه افتادن این سوئیچ تمام اپلیکیشن‌ها برای کارت به کارت، در زمان مشخص به این هاب متصل شوند تا تراکنش‌ها زیر نظر این سامانه قرار بگیرد. بعد از این اتصال، هیچ بانکی نمی‌تواند به هیچ اپلیکیشنی بدون اینکه مجوز پرداخت‌سازان را دریافت کرده باشد، امکان کارت‌به‌کارت بدهد. پس از راه‌اندازی سوئیچ دو شاپرک، همه اپلیکشین‌ها باید استانداردهای لازم را داشته باشند، نویسندگان اپلیکیشن‌ها باید مشخص باشند و استانداردهای امنیتی را هم لحاظ کنند.

در فاز بعدی هاب فناوران مالی شاپرک، قرار است سرویس شاهکار و مانا به‌منظور احراز و تائید هویت به سوئیچ اضافه شود و ارائه‌دهندگان اپلیکیشن‌های پرداخت باید این امکان را در برنامه‌های خود ایجاد کنند. زمان انجام این کار، بعد از اعلام بانک مرکزی و در تابستان سال آینده خواهد بود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا