بانکبانک و بیمه

اقبال به خرید اوراق مسکن افزایش یافت

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس از افزایش اقبال به خرید اوراق مسکن به دنبال اعلام سقف‌های جدید تسهیلات از محل این اوراق خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، ندا بشیری در گفتگو با پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، با اشاره به اهمیت میزان تقابل قدرت خرید متقاضیان مسکن و سطح قیمت مسکن، اظهار کرد: در حال حاضر این تقابل بسیار جدی است؛ به این معنا که فاصله و گپ بین قیمت مسکن و قدرت خرید متقاضیان بسیار زیاد است. در این شرایط شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه» در فرابورس قابل مبادله است، موافقت کرده تا بخشی از قدرت خرید از دست رفته متقاضیان مسکن را ترمیم کند.

وی تقاضای خرید مسکن را به دو دسته کلی تقسیم و اظهار کرد: همه کسانی که خانه ندارند را می‌توان «متقاضی مسکن» معرفی کرد؛ اما در مباحث اقتصادی دسته دیگری از تقاضا موسوم به «تقاضای موثر» وجود دارد که نقش آن در بازار تعیین کننده است.

بشیری خاطرنشان کرد: بخشی از تقاضای موثر مسکن در دوره رونق معاملات از جنس سرمایه‌گذاری و بخشی نیز از جنس سوداگری بوده است، به این معنا که خرید مسکن توسط سوداگران با هدف سوار شدن بر موج‌های قیمتی انجام شد تا بتوانند با فروش ملک خریداری شده در کوتاه‌مدت عایدی قابل توجهی کسب کنند. این در حالی است که رکود چند ماه اخیر سبب شد سفته‌بازان عموماً بازار مسکن را ترک کنند.

وی با یادآوری رشد نسبی حجم معاملات مسکن در آذر و دی ماه، اظهار کرد: آنچه زمینه‌ساز این رشد شد، طمع دوباره بخشی از سفته‌بازهای غیرحرفه‌ای بود که تصور می‌کردند ممکن است به دنبال تغییر قیمت ارز مسکن با جهش قیمتی دوباره روبرو شود. این ماجرا پای آنها را دوباره به بازار باز کرد و یک رشد معاملات و قیمت را رقم زد.

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس در ادامه با تأکید بر اینکه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق نیز در افزایش معاملات دی‌ماه اثر داشته و احتمالا ردیابی اثر آن در بهمن نیز ممکن خواهد بود، افزود: با افزایش سقف تسهیلات، قیمت اوراق نیز رشد جزئی را در هفته‌های گذشته تجربه کرد، اما همچنان با سطوح قیمتی سال گذشته فاصله زیادی دارد.

به گفته وی، میانگین قیمت خرید اوراق تسه از ابتدای امسال تا اوایل بهمن، ۴۴ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که این میزان نسبت به میانگین قیمت سال گذشته ۲۷ درصد افت داشته است. بشیری خاطرنشان کرد: به این ترتیب در سال جاری تا اواسط زمستان، ارزش کل مبادله اوراق انجام شده در فرابورس، شش هزار و ۵۱ میلیارد تومان بوده است.

وی یادآور شد: برای اینکه تسهیلات جدید در بازار معرفی شود قدری زمان لازم است. از طرفی این واقعیت که همچنان فاصله قدرت خرید و قیمت مسکن بسیار زیاد است غیر قابل انکار است. اما اگر رفتار واسطه‌های ملکی رصد شود، خواهیم دید که در هفته‌های اخیر تسهیلات ۲۴۰ میلیون تومانی بانک مسکن به آگهی‌های ملکی راه پیدا کرده است.

به گفته بشیری، گروهی از واسطه‌های ملکی گزینه‌هایی برای فروش به صورت ترکیبی از تسهیلات جدید زوجین، رهن حداقل یک‌ساله آپارتمان و نیز پرداخت الباقی ارزش ملک به صورت نقد را روی میز قرار داده‌اند و به این طریق جذب مشتری می‌کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا