صنعت، معدن، تجارت

قرار نبود وام ۳۰۰ میلیونی با سود ۹درصد بدهیم/سود از اول۱۸درصد بود

رئیس اتاق اصناف ایران در واکنش به ادعای اتحادیه پیرهن دوزان مبنی بر عدم پرداخت تسهیلات با نرخ سود ۹ درصد به کسبه ساختمان پلاسکو گفت: اصلا قرار نبود به کسبه پلاسکو چنین تسهیلاتی پرداخت شود.

علی فاضلی در گفت و گو با آرمان اقتصادی در خصوص اظهارات رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان مبنی بر عدم اعطای تسهیلات با نرخ سود ۹ درصد به کسبه پلاسکو گفت: من تابحال چنین چیزی نشنیده بودم که قرار است به کسبه وام با سود ۹ درصد اعطا شود و باید بگویم آقای درودیان غیرمسئولانه صحبت کرده اند.

وی تاکید کرد: وقتی موضوعی در این خصوص مطرح می شود حتما باید مستند به بندی از مصوبات کارگروه مربوطه باشد. با احترام به آقای درودیان از ایشان میخواهم اگر در این خصوص مستنداتی دارند که ما در جریان آن نیستیم حتما ارائه دهند.

وی تاکید کرد: من به عنوان عضو کارگروهی که متشکل ازنمایندگان دولت، روسای اتحادیه ها، مدیران بنیاد شهید و نمایندگان کسبه و شهرداری و یکی از بانکها به نمایندگی از ۶ بانک دیگر برای رسیدگی به وضعیت کسبه پلاسکو تشکیل شد می گویم در آن کارگروه هیچ مصوبه ای مبنی بر وام کم بهره نداشتیم.

فاضلی ادامه داد : در آن کارگروه مقرر شد تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات با ضوابط و مقررات بانکی بعد از معرفی اتحادیه های صنفی در اختیار کسبه پلاسکو قرار گیرد. تنها این وام با قید فوریت در اختیار کسبه قرار می گرفت تا در زمان لازم مشکلات مالی کسبه مرتفع شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مصوبات این بود که تا پایان خرداد ماه از هیچ یک از کسبه اجاره ای دریافت نشود. بر اساس همین برنامه تا آخرین روز خرداد هیچ اجاره‌  و شارژی از کسبه دریافت نشده و از ابتدای تیر ماه قرار است بنیاد شهید تا ۳ ماه اجاره را پرداخت کند.

فاضلی افزود: یکی از موضوعات برای کمک به این کسبه این بود که اتحادیه باید اجاره‌نامه های کسبه را ارائه میدادند. بر اساس معرفی نامه های اتحادیه نمایندگان دولت تقبل کردند استمهال معوقات قبل انجام شود، بخشودگی های معوقات مالیاتی صورت پذیرد، تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸درصد پرداخت شود و بخشودگی دیرکرد بیمه را نیز پرداخت کنند.

فاضلی با تاکید بر نبود مصوبه ای مبنی بر تخفیف سود تسهیلات گفت: تنها قرار بود تسهیلات با قید فوریت به این کسبه پرداخت شود و در اخذ ضمانت ها نیز طبق ضوابط بانک عمل شد.

وی گفت: تعدادی از کسبه پلاسکو در مجتمع نور مستقر شدند و بقیه این کسبه شاید مایل نباشند به این مجتمع بیایند و دفاتر دیگری برای اسکان داشته باشند.

این مقام مسئول در پایان افزود: مهلت سه هفته ای از فردا برای کسبه ای که در مجتمع نور اسکان نداشته اند در نظر گرفته شده است که اگر دوستانی تمایل به اسکان در مجتمع نور نداشتند تسهیلاتی به این دسته از کسبه تعلق نخواهد گرفت.

وی در پایان گفت: ما با آقای سعیدی کیا، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان  جلساتی داشتیم که ایشان تعهد دادند از زمان ابلاغ دستور ساخت ساختمان ظرف مدت دو سال ساختمان پلاسکو دوباره ساخته شود و با توجه به میزان مالکیت هر کسبه واحدها در اختیار آنها قرار خواهد کرفت و حق کسی ضایع نخواهد شد.

گفتنی است سال گذشته پس از حادثه ریزش ساختمان پلاسکو قرار شد این تسهیلات ۳۰۰میلیون تومانی با نرخ سود ۱۸درصد در اختیار صاحبان صنف پلاسکو قرار بگیرد. به گفته دبیر کل کانون بانک های خصوصی دریافت این تسهیلات نیاز به بوروکراسی و کاغذ بازی خاصی نداشته و فقط کافیست معرفی نامه اتاق اصناف و تاییدیه استقرار در محل جدید را بیاورند تا بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا