صنعت، معدن، تجارت

تغییر استاندارد کره/واردات ۵۰ هزار تنی از نیوزلند

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، در خصوص تغییر استاندارد در خصوص کره گفت: ما اکنون در داخل کشور پژوهش‌های لازم را انجام داده و به عدد مورد نظر رسیده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد در حاشیه نشست با سفیر نیوزلند در خصوص تسهیل مبادلات تجاری گفت: ۹۶ درصد کره وارداتی از کشور نیوزلند، مطابق استاندارد ایران است و فقط ۴ درصد آن با استانداردهای ما مطابقت ندارد.

خانم نیره پیروزبخت افزود: اجازه ورود این ۴ درصد که در گمرک است، داده نشده است.

وی گفت: استاندارد ایران برای اسید لوریک موجود در کره که از اسیدهای چرب اشباع شده است، عدد چهار و نیم درصد است، اما عدد مورد نظر نیوزلند ۶ درصد است.

رئیس سازمان ملی استاندارد به نشست با سفیر نیوزلند اشاره کرد و افزود: این جلسه مربوط به واردات کره از کشور نیوزلند بود که یکی از مهمترین کالاهایی که از کشور نیوزلند به ایران وارد می‌شود این کالاست.

خانم پیروزبخت با بیان اینکه حدود ۲ سال و نیم است که میان ما و نیوزلند بحثی مبنی بر میزان اسیدلوریک موجود در کره صورت گرفته است گفت: این اسید یکی از فاکتورهایی است که برای سلامت مردم به ویژه برای بیماران قلبی و عروقی مضر است.

وی افزود: در مقررات سازمان بهداشت جهانی در خصوص تأثیر اسیدلوریک در سلامت انسان و مضر بودن آن مطالبی مطرح شده است که نیوزلند خیلی به این مسئله اعتقادی نداشت.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: به همین علت از دو سال و نیم پیش مذاکراتی با کشور نیوزلند آغاز شد که مباحث و نیز پژوهش‌های مشترک صورت گیرد و حاصل این تحقیقات به عدد واحدی منتج شود تا به آن عمل کنیم.

خانم پیروزبخت با بیان اینکه متأسفانه از سوی نیوزلند اطلاعات کامل به ما داده نشده است افزود: ما در پژوهشگاه استاندارد تحقیقات خود را انجام دادیم و امروز این نتایج با سفیر کشور نیوزلند در میان گذاشته شد.

وی تبادل اطلاعات میان پژوهشگران دو کشور را ضروری خواند و گفت: در صورت نیاز آزمایش‌های مشترک و نیز گفتگو و نشست‌های دو جانبه صورت خواهد گرفت.

خانم پیروزبخت اضافه کرد: بسیاری از کشورها ازجمله کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس میزان اسیدلوریک موجود در کره را با استاندارد نیوزلند پذیرفته اند.

وی گفت: اگر قرار باشد کشور نیوزلند کره را با استانداردهای ایران وارد کند باید در فرایند تولید خود مواردی را رعایت کرده که مورد پذیرش ما باشد.

خانم پیروزبخت افزود: در گذشته واردات با عدد مورد نظر ما انجام می‌شد، اما اکنون با توجه به اینکه کشورهای دیگر عدد مورد نظر نیوزلند را پذیرفته اند، مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی میزان واردات کره از کشور نیوزلند را ۵۰ هزار تن در سال بیان کرد و گفت: این کره‌ها به عنوان ماده اولیه کره‌های تولیدی در کشور است.

خانم پیروزبخت با بیان اینکه واردات مختلفی از کشور نیوزلند وجود دارد، اما سازمان ملی استاندارد در اقلام دیگر مشکلی ندیده است، افزود: کالاهایی از جمله مواد لبنی مثل پنیر و شیرخشک و همچنین دام از نیوزلند وارد می‌شود، اما در این خصوص مشکلی وجود نداشته است.

وی در خصوص تغییر استاندارد در خصوص کره گفت: ما اکنون در داخل کشور پژوهش‌های لازم را انجام می‌دهیم و به عدد مورد نظر رسیده ایم و فقط مشکل این است که در کشور ما به صورت همه جانبه مدیریت و ارزیابی ریسک انجام نمی‌شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: کشورهایی که در دنیا مدیریت و ارزیابی ریسک را انجام نمی‌دهند مجبورند در خصوص سلامت مردم سختگیرانه‌تر برخورد کنند.

وی با بیان اینکه نیوزلند ارزیابی و مدیریت ریسک را دارد گفت: به همین علت نیوزلند می‌تواند از عدد بالاتری در بحث اسیدلوریک در کره استفاده کند.

خانم پیروزبخت افزود: اگر ارزیابی و مدیریت ریسک در ایران انجام شود می‌توان عدد اسیدلوریک موجود در کره را افزایش داد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا