بانکبانک و بیمه

ریشه بحران بانکی مشخص شد


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ضعف در قوانین و مدیریت بانکی نیازمند اصلاح قوانین بانکی کشور در مجلس شورای اسلامی است.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)،حسن حسینی‌شاهرودی در برنامه تیتر امشب با اشاره به اینکه اگر سود بانکی کاهش یابد، تولید و اشتغال جان دوباره‌ای خواهد گرفت، افزود: با ابلاغ نرخ ۱۸ درصد سود بانکی هیچ یک از بانک‌ها در عمل این مصوبه را اجرا و از آن تمکین نکردند.
وی گفت: سپرده‌گذاری مردم رابطه مستقیمی با نرخ تورم دارد و نباید سود بانکی کمتر از نرخ تورم باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم نظارت صحیح بر نرخ سود بالای موسسات خصوصی باعث ایجاد بحران مالی برای کشور شد و بر همین اساس ضعف در قوانین و مدیریت بانکی در مجلس باید اصلاح شود.
همچنین در ادامه این برنامه وحید شقاقی، کارشناس حوزه اقتصاد نیز درباره نرخ سود بانکی گفت: اگر شکاف بین تورم و نرخ سود کمتر از سه درصد باشد، شرایط اقتصادی مطلوب است و اگر شکاف بین تورم و سود بیش از سه درصد باشد، شرایط اقتصادی متوسط است اما اگر شکاف بین تورم و سود بیش از ۱۰ درصد باشد، اوضاع بحرانی است.
وی ادامه داد: اکنون در کشور ما شکاف بین تورم و سود ۲/۱۰ درصد است که این شکاف زیاد است و تمام اقتصاد ایران را گرفتار کرده و در کنار نرخ سود، نرخ ارز و نرخ تعرفه هم کل اقتصاد را درگیر می‌کند.
این کارشناس اقتصادی گفت: تداوم آن در سال‌های آینده کشور را به بحران مالی و اقتصادی دچار می‌کند و ادامه آن دولت را با مشکل شدیدی مواجه خواهد کرد. شقاقی افزود: بیش از ۹۰ درصد نقدینگی کشور نزد بانک‌ها به‌عنوان سپرده است و این به دلیل سود بانکی بالا در کشور ماست.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا