بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

فوربس ۵۰ شرکت برتری که از فناوری بلاکچین برای بهبود کسب‌وکارشان استفاده کردند را معرفی کرد

فناوری بلاکچین، نخستین بار به عنوان روشی برای انتقال ارز رمزنگاری شده بیت‌کوین از نقطه A به نقطه B آغاز شد، اما اکنون راهکاری مدرن و خارق‌العاده برای حجم انبوهی از شرکت‌های بزرگ سراسر جهان است، تا هر میزان از دارایی را که بخواهند، به سادگی در سراسر جهان انتقال دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، دومین گزارش سالانه «بلاکچین ۵۰»، شرکت‌هایی را معرفی می‌کند که فناوری زیربنایی ارزهای رمزنگاری شده‌ای هم‌چون بیت‌کوین را تحت پوشش قرار داده و از آن، در راستای سرعت بخشی به فرایندهای کسب‌و‌کار، افزایش شفافیت و به‌صورت بالقوه، صرفه‌جویی در میلیون‌ها دلار هزینه، بهره می‌جویند. شرکت‌ها، برای این‌که بتوانند صلاحیت حضور در لیست بلاکچین ۵۰ را داشته باشند باید سالیانه دست کم یک میلیارد دلار درآمد داشته یا حداقل یک میلیارد و بالاتر ارزش داشته باشند.

از سند مقررات اوراق بهادار مبتنی بر بلاکچین دولت آلمان گرفته تا اعتبار سنجی الماس‌های معدنی کشف و استخراجی از آفریقا، اعضای امسال بلاکچین ۵۰ مرزهای مزایای نظری فناوری بلاکچین را جابه‌جا کرده‌اند و به نتایجی کاملا حقیقی از این فناوری و صرفه‌جویی‌هایی قابل ملاحظه دست یافته‌اند. اگر چه بسیاری از شرکت‌های معرفی شده در این گزارش، شرکت‌های نام آشنایی هم‌چون ونگارد، اسکوئر و مایکروسافت هستند، اما برخی از استارت‌آپ‌های بومی حوزه کریپتوکارنسی نظیر بیت‌فیوری نیز حضور دارند که با معیارهای بلاکچین ۵۰ هم‌خوانی داشته و توانسته‌اند بلوچیپ‌های عصر دیجیتال شوند.

همچنین بخوانید

آمازون


سیاتل، واشنگتن

در راستای توسعه محصولاتش، این غول تجارت الکترونیکی ابزارهای مبتنی بر بلاکچین خود را در اختیار شرکت‌هایی قرار می‌دهد که نمی‌خواهند خودشان دست به ساخت و پیاده‌سازی این فناوری در زیر ساخت‌هایشان بزنند. شرکت نستله استرالیا، از محصول مبتنی بر بلاکچین آمازون برای راه‌اندازی مارک جدیدی از قهوه تحت عنوان «چین آو اورجین» استفاده می‌کند که در نتیجه آن، کاربران قادر خواهند بود زنجیره تامین قهوه را مشاهده کنند. مصرف‌کنندگان می‌توانند با اسکن کردن یک کد کیو آر، مزرعه کوچکی که دانه در آن کاشته شده تا کارگاهی که فراوری در آن صورت گرفته است را ببینند. سایر مشتری‌های بلاکچین آمازون شامل «سونی موزیک ژاپن»، «بی‌ام‌دبلیو»، «اکسنچر» و شرکت صنایع دستی «جین‌ژو بیر» از کره جنوبی هستند.

بلاکچین: هایپر لجر فابریک

مدیران اصلی: راهول پاتاک، مدیر کل بانک‌های اطلاعاتی، تجزیه تحلیل‌ها و بلاکچین در ای‌دابلیو‌اس


آنت فایننشیال


هانگ‌ژو، چین

پلتفرم تامین مالی آنت فایننشیال تحت عنوان دوئو – چین، امکان نقل و انتقال ۱.۵ میلیارد دلار وام سریع و سایر تراکنش‌ها را برای تامین‌کنندگان محدودشده نقدی نظیر شرکت «گوان یانگ کامپیوتر» سیچوآن و غیره فراهم کرده است. آنت فایننشیال از بلاکچین اختصاصی خود برای اعتبار سنجی مطالبات و انجام پرداخت‌ها استفاده می‌کند.

بلاکچین: فناوری بلاکچین آنت، هایپر لجر فابریک و اینتر پرایس اتریوم (کیوروم)

مدیر اصلی: جف ژیانگ، نایب رئیس آنت فایننشیال


آنتم


ایندیانا‌پولیس، ایندیانا

در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، این شرکت ارائه‌دهنده بیمه درمانی شروع به رونمایی از ویژگی‌هایی با اتکا به فناوری بلاکچین در پلتفرم خود کرده است که امکان دسترسی ایمن و به اشتراک‌گذاری داده‌های پزشکی را به بیماران می‌دهد. طی دو یا سه سال آینده، تمامی ۴۰ میلیون عضو این سیستم به این دسترسی دست خواهند یافت.

بلاکچین: هایپر لجر فابریک

مدیران اصلی: ماریا فیلیپوا، نوآوری وی‌پی؛ پلامن پترو، فناوری‌های اکسپوننشیال وی‌پی و راجیو رونانکی، مدیر ارشد دیجیتال


آون


لندن، انگلستان

علاوه بر سیاست ۲۵۵ میلیون دلاری این شرکت برای حفاظت از کوین‌بیس در قبال خطرات احتمالی و خسارات ناشی از هک، آون در حال راه‌اندازی پلتفرم مبتنی بر بلاکچین برای سرعت بخشیدن به فرآیندهای صنعت بیمه است. اتکا به یک قرارداد بیمه – که قرار است بیمه‌گذار را در قبال ریسک‌ها و خسارات آتی محافظت کند – آن هم در شرایطی که هر کسی از سیستم متفاوتی برای ارسال و دریافت استفاده می‌کند، کار درستی به نظر نمی‌رسد. به همین دلیل، آون در حال راه‌اندازی یک پلتفرم مشترک است که در آن همه بیمه‌گران و بیمه‌گذاران می‌توانند در سیستمی مشابه کار کنند. تاکنون شرکت‌های «اورست‌ری» و «رناسیانس‌ری» وارد این شبکه شده‌اند تا به تست و طراحی این پروژه کمک کنند.

بلاکچین: آرتری کوردا

مدیر اصلی: رابرت اولسون، مدیر ارشد فناوری در آون ری‌اینشورنس سولوشنز


بایدو


پکن، چین

غول مرورگر چینی، بایدو، سال‌های سال است که به‌صورت حرفه‌ای روی فناوری بلاکچین کار می‌کند. یکی از شرکت‌های وابسته به بایدو، دوکژیائومن فایننشیال، در اوایل سال ۲۰۱۸، ورژن جدید و متفاوتی از «کریپتوکیتیز» را ساخته که به میلیون‌ها چینی اجازه می‌دهد توله سگ‌های دیجیتالی را خریداری کنند. این بازی یکی از اولین تلاش‌ها برای استفاده از فناوری بلاکچین برای اهداف تفریحی محسوب می‌شود. سرویس دیگر «دوکژیائومن» وام‌های دانشجویی ارائه می‌دهد که تنها در صورتی به دانشجویان تعلق می‌گیرند که فناوری، نمرات را تایید کرده باشد. البته شرکت بایدو، خود نیز از پروژه‌های متعدد و متنوعی از بلاکچین نظیر ژوپرچین پشتیبانی می‌کند که از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل و اعتبارسنجی دادخواست‌های نقض کپی رایت استفاده می‌کند و توانسته زمان داوری را از سه ماه به یک هفته کاهش دهد.

بلاکچین: هایپر لجر فابریک

مدیر اصلی: لی فنگ، رئیس بلاکچین


بیت‌فیوری


آمستردام، هلند

این سازنده تجهیزات ماینینگ کریپتوکارنسی نوعی جدید و سفارشی از فناوری بلاکچین زیربنایی‌ ارز رمزنگاری شده بیت‌کوین ارائه می‌دهد که به کاربران اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های دلخواه خودشان را بسازند. به عنوان مثال، دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه سینرجی دبی می‌توانند با استفاده از بلاکچین «اگزونوم بیت‌فیوری»، تایید اعتبار انجام دهند.

بلاکچین: بیت‌کوین، اگزونوم

مدیر اصلی: کریس دیکسون، رئیس راهکارهای مبتنی بر بلاکچین


بی‌ام‌دبلیو


مونیخ، آلمان

این شرکت خودروسازی لوکس یک برنامه آزمایشی با تامین‌کنندگان اروپایی، مکزیکی و ایالات متحده آمریکا به راه انداخته است که از فناوری بلاکچین برای ردیابی مواد، قطعات و اجزا در زنجیره تامین این شرکت استفاده می‌کند. بی‌ام‌دبلیو، یکی از اعضای موبی (Mobile Open Blockchain Initiative) است که از کنسرسیومی از سازندگان مطرح خودروی جهان نظیر هوندا و فورد تشکیل شده است. در جولای سال ۲۰۱۹، موبی اولین استاندارد هویتی وسایل نقلیه مبتنی بر فناوری بلاکچین در صنعت خودرو را راه‌اندازی کرد که به هر کدام از خودروهای جدید، یک هویت دیجیتال اعطا می‌کند. این فناوری مدرن می‌تواند کلیه وقایع طول عمر یک خودرو را رصد و ردیابی کند و برای خودروهای متصل نیز به منظور به اشتراک‌گذاری داده‌ها، پی‌گیری و کنترل سرعت، مکان‌یابی، جهت‌یابی در مسافرت‌ها ،ترمز و حتی رانندگی خودکار (برای مثال در تغییر لاین‌ها) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بلاکچین: هایپر لجر فابریک، اتریوم، کیوروم، کوردا و تزوس

مدیر اصلی: آندره لوکو، رئیس دفتر کل توزیع شده و فناوری‌های نو ظهور


برادریج


نیویورک‌سیتی، نیویورک

تابستان گذشته شرکت برادریج نرم‌افزار مبتنی بر بلاکچین شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی «نورترن تراست» را خریداری کرد که به منظور کمک به مدیریت چرخه عمر سرمایه‌گذاری روی سهام‌های خصوصی طراحی شده است. ابزاری که فرآیندها و عملیات میدل‌آفیس دستی معاملاتی نظیر مدیریت قراردادهای حقوقی را خودکار ساخته و روند گردآوری داده‌‌ها و برقراری ارتباط با سرمایه‌گذاران را تسهیل می‌کند. این پلتفرم هم‌اکنون برای سرمایه‌گذاری گیورنسی و دلور در دسترس است. برای نیمه دوم سال ۲۰۲۰، برادریج تصمیم دارد ایده اجرای توافق‌های خرید مجدد دو جانبه در بورس را اجرایی کند.

بلاکچین: هایپر لجر فابریک، کیوروم، دی‌ای‌ام‌ال و کوردا

مدیر اصلی: مایک تائی، رئیس استراتژی مشارکت‌های برادریج


کارگیل


وایساتا، مینسوتا

بزرگ‌ترین شرکت خصوصی آمریکا، اقدام به راه‌اندازی یک پلتفرم متن باز با محوریت حریم خصوصی با نام اسپلنتر در سال ۲۰۱۹ کرده است که به اعضای زنجیره تامین گسترده آن اجازه می‌دهد تا از اپلیکیشن‌های توزیع شده برای برقراری ارتباط و تراکنش استفاده کنند. به گفته کارگیل این اپلیکیشن‌ها بسیار گسترده بوده و تمام جوانب تراکنش‌های کسب‌وکاری شرکت را پوشش می‌دهند. کارگیل پیش از این نیز آزمایش هایپر لجر سوتوث اینتل را قبل از جشن شکرگذاری سال ۲۰۱۷ آغاز کرده بود که هدفش ردیابی چرخه تامین بوقلمون‌ها از مزرعه تا سوپرمارکت‌ها بود. هم‌چنین، مشارکت در ساخت یک بلاکچین سفارشی تحت عنوان هایپر لجر گرید را نیز می‌توان در کارنامه این شرکت مشاهده کرد.

بلاکچین: هایپر لجر سوتوث، هایپر لجر گرید

مدیر اصلی: دیوید سچی، مدیر ارشد بخش مهندسی


بانک ساخت‌وساز چین


شانگهای، چین

دومین بانک بزرگ جهان اکنون ۹ پروژه مبتنی بر فناوری بلاکچین در دست دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پروژه ردیابی داروها به منظور دستیابی به منشا آن‌ها، ردیابی و اعتبارسنجی کربن و هم‌چنین ردیابی مصارف هزینه‌های دولتی اشاره کرد. بی سی‌ترید، از طریق ۶۰ موسسه مالی مطرح نظیر بانک پستال سیوینگز چین، بانک شانگهای و بانک ارتباطات، به ۳۰۰۰ تولید کننده و شرکت تجاری وارد کننده و صادر کننده متصل شده است. در حال حاضر، یک صادر کننده وابسته به پول نقد قادر است در سایه این فناوری، صرفا با به اشتراک گذاشتن سابقه‌ای از مطالبات آینده خود روی بلاکچین مربوطه، در عرض چند دقیقه وام دریافت کند.

بلاکچین: هایپرچین، هایپرلجر فابریک

مدیر اصلی: لی ژینگ، سرپرست بلاکچین به عنوان پلتفرم خدماتی

۱۰ شرکت برتر این فهرست ۵۰تایی فوربس را معرفی کردیم و توضیح دادیم که هر کدام در چه بخشی از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند و مسئول مربوطه در هر شرکت را هم معرفی کردیم. در ادامه فقط نام و محل فعالیت مابقی شرکت‌هایی که نامشان در فهرست فوربس وجود دارد را ذکر می‌کنیم.

سیتی‌گروپ

نیویورک سیتی، نیویورک

کوین‌بیس

سان‌فرانسیسکو، کالیفرنیا

کردیت سوئیس

زوریخ، سوئیس

دیملر

استاتگارت، آلمان

دی بییرز

لندن، انگلستان

دیپوزیتوری تراست اند کلیرینگ کورپوریشن

نیویورک سیتی، نیویورک

دال فودز

شارلوت، کارولینای شمالی

فیسبوک

منلو پارک، کالیفرنیا

فیگر

سان‌فرانسیسکو، کالیفرنیا

فوکس‌کان

تایپه، تایوان

جنرال الکتریک

بوستون، ماساچوست

گوگل

مانتین ویو، کالیفرنیا

هانیوال

شارلوت، کارولینای شمالی

اچ‌اس‌بی‌سی

لندن، انگلستان

آی‌بی‌ام

آرمونک، نیویورک

آی‌ان‌جی گروپ

آمستردام، هلند

اینترکانتیننتال اکسچنج

آتلانتا، جورجیا

جی‌پی مورگان

نیویورک سیتی، نیویورک

ال‌وی‌ام‌اچ

پاریس، فرانسه

مسترکارت

پورچیس، نیویورک

مایکروسافت

ردموند، واشینگتن

نسداک

نیویورک سیتی، نیویورک

نشنال ستلمنت دیپوزیتوری

موسکو، روسیه

نستله

ویوی، سوئیس

آپتم

ادن پریری، مینه‌سوتا

اووراستاک

میدوال، یوتا

ریپل

سان‌فرانسیسکو، کالیفرنیا

رویال داچ شل

لاهه، هلند

سامسونگ

سئول، کره جنوبی

سانتاندر

مادرید، اسپانیا

ساینچر بانک

نیویورک سیتی، نیویورک

سیلورگیت بانک

لاهویا، کالیفرنیا

اسکوئر

سان‌فرانسیسکو، کالیفرنیا

تنسنت

شنزن، چین

تی‌موبایل

بلویو، واشینگتن

یو‌اس‌بی

زوریخ، سوئیس

یونایتد نیشنز

نیویورک سیتی، نیویورک

ونگارد

ولی فورج، پنسیلوانیا

وی‌ام‌ویر

پالو آلتو، کالیفرنیا

والمارت

بنتون ویل، آرکانزاس

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا