انرژی

کرونای نفتی

ایسنا/بوشهر عسلویه ایران کوچکی است که تجمیع پتروشیمی ها و تمرکز بخش های صنعتی مختلف در آن همواره آبستن فرصت ها و تهدیدهایی بوده است.

بسیاری از کارکنان منطقه عسلویه اقماری هستند و پس از یک دوره کاری مشخص بین ۷ تا ۱۴ روز را در مرخصی به سر می برند. طبق اظهارات پزشکان و متخصصان دوره نهفتگی و پنهان بیماری کرونا نیز بین ۵ تا ۱۴ روز است. حالا نگرانی اکنون عسلویه نشینان اعم از بخش کارگری و کارمندی و ساکنان کمپ ها بابت افرادی است که از نقاط و استان های مختلف کشور -که درگیر آلودگی هستند- و پس از طی کردن مدت استراحت خود به عسلویه برمی گردند و این یک زنگ خطر برای استان پاک از کرونای بوشهر است. 

یکی از کارکنان عسلویه که نخواست نامش فاش شود، به ایسنا گفت: عدم مدیریت کنترل ویروس کرونا در عسلویه یعنی سرایت ویروس به تمام ایران با توجه به شاغل بودن افراد از جاهای مختلف ایران در منطقه پارس جنوبی خواهش می کنیم که پیگیر وضعیت منطقه باشید. 

همچنین بخوانید

او ادامه داد: کم کاری و سهل انگاری در مدیریت بحران یعنی انتشار ویروس در اکثر استان ها. به سبب نزدیک بودن تعطیلات نوروز و مرخصی کارکنان این منطقه لازم است و ضرورت دارد که هر چه سریع تر یک برنامه ریزی و فکر اساسی برای این موضوع شود. ما واقعا نگران خود و خانواده هایمان هستیم و وضعیت موجود ما را عذاب می دهد.

پارس جنوبی، ایران کوچک

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس در گفت وگو با ایسنا پارس جنوبی را ایرانی کوچک توصیف کرد و افزود: می‌توان گفت تقریبا از سراسر کشور در این منطقه کارکنان در حال فعالیت و آمد و شد مستمر هستند و به همین دلیل باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع این بیماری در این منطقه حساس به خوبی و با دقت پزشکی و بهداشتی فراوان اجرا شود. 

سید پیروز موسوی ادامه داد: کنترل مبادی ورودی و خروجی منطقه باید توسط ارگان‌های مربوط به خوبی نظارت شود و در این بین باید مراکز درمانی منطقه نیز برای اقدامات رسیدگی به موارد مشکوک تجهیز شوند.

راه اندازی ۲۰ تیم واکنش سریع در شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی پارس جنوبی 

مدیر ارشد شرایط اضطرار منطقه ویژه پارس از تشکیل و راه اندازی بیش از ۲۰ تیم واکنش سریع در پارس جنوبی خبر داد و افزود: در راستای اجرای مصوبات چهارمین جلسه کمیته عالی شرایط اضطرار مقابله با ویروس کرونا در منطقه ویژه پارس تیم های واکنش سریع برای کنترل شیوع بیماری کرونا مطابق با دستورالعمل ابلاغی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل و راه اندازی شد.

موسوی تصریح کرد: بر همین اساس دو تیم واکنش سریع (یک تیم برای مناطق عملیاتی پارس یک و پارس کنگان و یک تیم برای منطقه پارس سه) در منطقه ویژه پارس، دو تیم در شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی، دوتیم در شرکت نفت و گاز پارس (یک تیم مستقر در تاسیسات خشکی و یک تیم هم در سکوهای گازی)، یک تیم در شرکت پایانه های نفتی ایران (پایانه میعانات گازی پارس جنوبی) تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در سایر پتروشیمی های مستقر در منطقه نیز تیم های جداگانه واکنش سریع راه اندازی شد که با تشکیل آنها، تعداد تیم های واکنش سریع به بیش از ۲۰ تیم افزایش یافت.

آموزش های لازم و خدمات رسانی عملیاتی به شاغلین در پارس جنوبی

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس گفت: این تیم ها با تائید بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و دریافت آموزش های لازم، خدمات رسانی عملیاتی خود را به شاغلین در پارس جنوبی بر اساس دستورالعمل های تدوین شده آغاز می کنند.

مدیر ارشد شرایط اضطرار منطقه ویژه پارس افزود: طبق دستورالعمل ابلاغی، امکانات و نیروی انسانی جهت تشکیل تیم واکنش سریع با مشارکت مدیریت HSE شرکت های مستقر در منطقه شامل یک دستگاه خودرو آمبولانس و یا وانت، یک نفر کارشناس بهداشت محیط آموزش دیده، یک نفر کارشناس پرستاری، تجهیزات گندزدایی و مواد ضدعفونی و وسایل تجهیزات حفاظت فردی جهت استفاده کارشناسان و تحویل به کارکنان در معرض خطر ابتلا است. 

تمهیدات لازم برای مقابله با کرونا در تمام ورودی و خروجی های پارس جنوبی

سید پیروز موسوی همچنین از اتخاذ تمهیدات لازم برای مقابله با ویروس کرونا در سطح منطقه ویژه پارس خبر داد و افزود: در مجتمع بندری پارس، فرودگاه بین المللی خلیج فارس و دیگر مبادی جاده ای ورودی و خروجی  به پارس جنوبی از جمله نقاط لازم برای شناسایی است، گیت‌های اسکن پزشکی خاص، به‌منظور کنترل ورود و خروج مسافران‌ و کارکنان مستقر شد.

این مسئول اظهار کرد: تاسیسات اداری و کاری و توزیع ماسک و سایر اقلام بهداشتی از دیگر اقدامات صورت گرفته است. 

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس همچنین در خصوص حضور نیروها و کارکنان از استانها و مناطق پرخطر در شرایط حساس کنونی به منطقه گفت: تصمیماتی اتخاذ شد و به کارکنان در خصوص برنامه ریزی حضور در محل کار اعلام شد در این خصوص مقرر شده بنا به صلاحدید مدیریت شرکت‏های منطقه تا اطلاع ثانوی از حضور کارکنان ساکن در استان‏های با آمار بالای ابتلاء به ویروس کرونا جلوگیری به عمل آید و در صورت نیاز مبرم به حضور این دسته از کارکنان اقدامات کنترلی مطابق با دستورالعمل اجرایی بهداشت و درمان صورت پذیرد.

مرخصی استحقاقی، دورکاری و روش‏های عدم حضور مجاز برای بانوان

موسوی اظهار کرد: همچنین بر اساس تصمیم گیری ها در کمیته شرایط اضطراری منطقه ویژه پارس، برای عدم حضور بانوان شاغل در شرکت‏های منطقه با استفاده از روش‏ های مرخصی استحقاقی، دورکاری و یا سایر روش‏های معمول “عدم حضور مجاز” تا اطلاع ثانوی اقدام شود.

تغییر در ساعت کاری کارکنان روزکار ساکن و کارکنان اقماری

وی ادامه داد: همچنین در راستای کاهش ریسک تماس و مدیریت میزان مواجهه، پایان ساعت کاری کارکنان روزکار ساکن تا ساعت ۱۳ و کارکنان اقماری تا ساعت ۱۶ تغییر یافت.

مدیر ارشد شرایط اضطرار منطقه ویژه پارس عنوان کرد: این موضوع از تاریخ ۱۲ اسفند ۹۸ تا اطلاع ثانوی لازم‏ الاجراء شده است و به منظور کاهش خطر و ریسک ابتلاء به ویروس کرونا در محیط کار، سرو غذای کارکنان اقماری و نوبت کاری تا اطلاع ثانوی به صورت بسته‏بندی یک بار مصرف توزیع می شود.

استقرار تیم قرنطینه در فرودگاه خلیج فارس عسلویه

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس همچنین در خصوص استقرار تیم قرنطینه به ایسنا گفت: از اولین روز اعلام بحران و خطر گسترش ویروس کرونا در محیط های صنعتی، تیم قرنطینه بهداشت و درمان سازمان منطقه ویژه پارس به منظور کنترل مسافران ورودی مبتلا به ویروس کرونا در فرودگاه بین الملل خلیج فارس عسلویه مستقر شد.

موسوی تاکید کرد: با توجه به حجم بالای جابجایی مسافر در فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه، دقت نظر و انجام عملیات پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود این بیماری به پارس جنوبی از محل این فرودگاه که خود مهمترین دروازه ورودی به پایتخت انرژی کشور است بسیار مهم و حیاتی است.

گندزدایی و ضدعفونی اماکن اداری منطقه ویژه پارس

وی از آموزش و هماهنگی اعضای تیم های گندزدایی و ضدعفونی اماکن اداری منطقه ویژه پارس خبر داد و گفت: علاوه بر عملیات گندزدایی و ضدعفونی ساختمان های اداری، آشپزخانه ها و رستوران ها توسط تیم های آموزش دیده، ضدعفونی و شست و شوی کمپ های مسکونی کارکنان نیز به طور روزانه توسط نیروهای خدمات پشتیبانی انجام می شود؛ ضمن اینکه خود کارکنان نیز با رعایت بهداشت فردی در جلوگیری از آلودگی محیط های اقامتی خود مشارکت می کنند.

این مسئول با اشاره به دوره های آموزشی برای تیم های گندزایی افزود: آموزش های مورد نظر توسط سرپرست بهداشت HSE ارشد در قالب دستورالعمل ها و پروتکل های بالادست، تجهیزات عملیاتی و حفاظت فردی مرتبط با فعالیت اجرایی هر تیم نیز توسط HSE ارشد توزیع شده تا هر یک از تیم ها در قالب برنامه ریزی به عمل آمده اقدامات اجرایی را پیاده سازی نمایند.

مردم بهداشت فردی را در اولویت قرار دهند

پیش از این نیز بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت استفاده از دست‌کش و ماسک به خصوص در محیط‌های عمومی عنوان کرد: لازم است مردم رعایت مسائل بهداشتی به خصوص بهداشت فردی را در اولویت قرار دهند. تاکید بر آن است که شستن دست‌ها با آب و صابون آن هم به مدت ۳۰ ثانیه انجام شود و حتما جلوی دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه گرفته شود و اگر علائم اولیه دیده می‌شود سریع به پزشک مراجعه شود.

افزایش رطوبت در محیط به کاهش تکثیر کرونا کمک می‌کند

به گفته بنیادی، افزایش رطوبت در محیط به کاهش تکثیر ویروس کرونا کمک می‌کند. اگر محل کار شهروندان طوری است که ارتباط با مسافران خارجی دارند لازم است مراقبت‌ها بیشتر باشد البته که ماموران بهداشتی در مبادی ورودی مستقر بوده و رصدهای لازم را انجام می‌دهند. اگر فردی مشکوک به علائم تب، سرفه، تنگی نفس و گلودرد باشد به بیمارستان منتقل می‌شود حتی اگر کسی علائم بیماری نداشته ولی از کشور چین به کشورمان وارد شود تا دو هفته رصد می‌شود چون دوره نهفته این بیماری بین پنج روز تا دو هفته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا