بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

خیز بلند پرداخت‌نوین‌ برای آینده بازار پرداخت در ایران

رئیس هیات‌مدیره پرداخت نوین‌آرین معتقد است که در گروه‌های مالی باید تفکر مشارکت وجود داشته باشد، نه اینکه هر کسی منافع را فقط برای خودش بخواهد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی پرداخت نوین، شرکت پرداخت نوین‌آرین با هدف ارائه و گسترش شبکه بانکداری الکترونیکی در فروردین‌ماه ۱۳۸۵ تاسیس شد و ۱۱ ماه پس از تاسیس توانست عنوان بزرگ‌ترین دارنده شبکه پایانه‌های فروش را برای بانک اقتصاد نوین در آن زمان کسب کند.

عبدالحمید منصوری، رئیس هیات‌مدیره شرکت پرداخت نوین‌آرین درباره تاریخچه این شرکت می‌گوید: «پرداخت نوین یکی از پیشگامان ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در کشور بود و در حوزه تجارت الکترونیک و توسعه آن، گاهی رتبه یک کشور را به دست آورده است. اگر به سوابق «پرداخت نوین» نگاه کنید، نشان‌ها و جوایزی را دال بر همین موضوع می‌بینید، ولی امروزه جایگاه پیشرو خود را به سایر بازیگران واگذار کرده است. »

او ادامه می‌دهد: «وقتی هیات‌مدیره جدید سر کار آمد، یکی از ماموریت‌هایش برگرداندن جایگاه پیشین پرداخت نوین شد. تمام کارها و تجارب خوب گذشته را همچنان ادامه می‌دهیم؛ زیرا در نظام پرداخت، ناچاریم بعضی مسیرها را همچنان مانند گذشته دنبال کنیم. اکنون قانون‌پذیری و سازمان‌پذیری ما بیشتر شده و تیم جوان هیات‌مدیره با کمک معاونین جوانی که انتخاب کرده، برنامه مدونی را طراحی کرده تا حرکت مدونی را در مسیر پرداخت دنبال و جایگاه پیشین خود را بازیابی کنیم. »

خیز برای کسب‌وکارهای جدید

سال ۱۳۹۸ سال مهمی برای پرداخت نوین بود؛ چراکه این شرکت برای موفقیت‌ خیز بزرگی برداشت و دست به تغییراتی زد. از دکتر وحید حجتی، مدیرعامل شرکت پرداخت نوین‌آرین، درباره چالش‌های سال پرتغییر این شرکت می‌پرسیم. او مهم‌ترین چالش‌های سال ۱۳۹۸ این شرکت را بدین‌گونه تشریح می‌کند: «می‌دانید که در سال جاری ساختار سازمانی پرداخت نوین عوض شد و تغییر نگاه از ساختار گذشته به نظام جدید، یکی از مهم‌ترین چالش‌های شرکت بود. »

حجتی می‌افزاید: «مهم‌ترین دستورالعمل خود را روی سازمان‌پذیری شرکت گذاشتیم؛ برای اینکه با تغییر مدیریت چالشی رخ ندهد. خوشبختانه با راهنمایی‌های جناب منصوری و اعضای هیات‌مدیره ۸۰ درصد از این چالش را برطرف کرده‌ایم و برای ادامه راه، از لحاظ درون‌سازمانی نگرانی نداریم، ولی محیط بیرونی کسب‌وکار بسیار رقابتی است و شرکت پرداخت نوین، سهم خود را از دست داده است. »

او می‌گوید: «با وجود اینکه «پرداخت نوین» از سال ۱۳۸۴ شروع به فعالیت کرد و یکی از اولین پی‌اس‌پی‌های کشور به‌شمار می‌رود و با وجود اینکه در ابتدا رتبه اول از حیث تعداد کارت‌خوان را داشت؛ در سال‌های گذشته دچار نوسانات زیاد شد؛ بنابراین تمام برنامه‌ریزی ما در حوزه کسب‌وکار، به دست آوردن سهم مناسب از بازار است، البته اعتقادی به افزایش تعداد کارت‌خوان و رسیدن به رتبه یک از این حیث نداریم، ولی قصد داریم کیفیت خدمات‌دهی کارت‌خوان‌های ما در سطح بسیار بالایی باشد. همچنین در پی ورود به حوزه کسب‌وکارهای جدید هستیم. »

حجتی ادامه می‌دهد: «در حال حاضر موافقت اصولی برای چند کسب‌وکار را گرفته‌ایم و مسئولان بانک نیز از شکل‌گیری محصولات مشترک حمایت کرده‌اند. امیدواریم در نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت بتوانیم از چند محصول خاص خودمان که در میان پی‌اس‌پی‌ها منحصربه‌فرد هستند، رونمایی کنیم. معتقدیم در صنعت پرداخت، دوره محدودماندن به کارت‌خوان و چهار عمل اصلی گذشته است و باید به‌دنبال راهکارهای جدید مبتنی بر فناوری روز، نیاز مردم و جامعه باشیم. »

حجتی «کارت‌های اعتباری» را یکی از نیازهای ضروری جامعه می‌داند و ابراز می‌دارد: «ما روی کارت‌های اعتباری گروهی کار می‌کنیم که یکی از نیازهای شناخته‌شده است و می‌تواند زندگی مردم را تسهیل کند. در مورد کیف پول نیز به‌دنبال یک راهکار خیلی خاص هستیم که همین امروز یا فردا پروتایپ آن را اعضای هیات‌مدیره می‌بینند تا نظرات تکمیلی بدهند و در نمایشگاه رونمایی شود. اپلیکیشن موبایلی بسیار ویژه‌ای را هم با کمک آقای صادقی، معاون بانک و عضو هیات‌مدیره پرداخت نوین، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به اعتقاد خودمان کاملا منحصربه‌فرد خواهد بود. این یک APK مشترک بین سیستم بانکی و نظام پرداخت است.

رهایی از فیزیک کارت و کارت‌خوان

به نظر می‌رسد آن ‌چیزی که در فکرها و ایده‌ها درباره فین‌تک می‌گذرد با واقعیت‌هایی که در جامعه اتفاق می‌افتد یک شکاف اساسی دارد. مثلا همه از کلان‌داده و بلاکچین می‌گویند، اما ناگهان مهم‌ترین چالش روز حوزه فین‌تک ایران رمز دوم ‌پویا و پیامک می‌شود. از رئیس هیات‌مدیره پرداخت نوین درباره روندها و فناوری‌هایی که بیشترین تمرکز را در سال آتی از این شرکت می‌گیرد، می‌پرسیم.

عبدالحمید منصوری درباره فناوری‌هایی که کانون تمرکز آتی پرداخت نوین در سال ۱۳۹۹ خواهند بود، با تاکید بر جدا بودن حوزه فناوری از عرصه کسب‌وکار می‌گوید: «گاهی این دو را به قدری به هم می‌چسبانیم که روابط بین‌شان را فراموش می‌کنیم. زمانی تصور می‌شد که فناوری بلاکچین مملکت را از تحریم‌ها بیرون می‌برد، در حالی که چنین نشد. وقتی به سراغ فضای پردازش ابری می‌روید، بلاکچین یکی از الزامات به‌شمار خواهد رفت. در این فضا، داشتن دیتاسنتر دیگر افتخار نیست؛ بلکه استفاده بهینه از دیتاسنترهای اشتراکی افتخار است. »

او توضیح می‌دهد: «در دیتاسنترهای اشتراکی؛ حریم، مصونیت و مالکیت اطلاعات حائز اهمیت می‌شود. برای ذخیره و بازیابی داده در فضای ابری باید مطمئن باشیم مدیران زیرساخت فضای پردازش ابری، به دیتای من دسترسی دارند. اینجاست که فناوری بلاکچین به کار می‌آید. طبیعتا اولین جایی که این فناوری به کار می‌آید، مربوط به رمزارزهاست. »

منصوری می‌گوید: «ما بر کسب‌وکار بیش از فناوری تمرکز داریم و می‌خواهیم بستر پرداخت را برای مردم سهل‌تر کنیم. یکی از حلقه‌های گم‌شده فعلی نظام بانکی ما مربوط به کارت اعتباری است. الان مباحث «اعتبار خرد» در سطح بانکی انجام می‌شود؛ مثلا فرایند و آیین‌نامه دریافت یک وام یک میلیون تومانی با یک وام ۱۰۰ میلیارد تومانی یکسان هستند. »

او ادامه می‌دهد: «همین کارت‌های اعتباری که بانک‌ها برای خرید ارائه می‌دهند، بابتش از شما وثیقه می‌گیرند و امضاهای زیادی می‌خواهند تا فرضا ۵۰ میلیون وام خرید از یک شبکه خرید در اختیارتان بگذارند. وقتی کارت ۵۰ میلیونی صادر شود، مهم نیست کجا باشید، هر جا که یک ارائه‌دهنده کالا یا خدمات آن را بپذیرد، می‌توانید آن مبلغ را خرج کنید. اعتبار خرد مرتبط با مصرف است؛ در حالی که سیستم بانکی کاری به مصرف ندارد. »

رئیس هیات‌مدیره شرکت پرداخت نوین‌آرین می‌افزاید: «اکنون تمام سیستم‌های بانکی تلاش می‌کنند اعتباری که می‌دهند در بخش مورد نظرشان مصرف شود. رواج‌نداشتن اعتبار خرد در سیستم بانکی به خاطر ساختار و رویه‌های موجود است. ما با تمرکز بر کسب‌وکارها می‌خواهیم روی اعتبار خرد تمرکز کنیم و با حمایت بانک، ارائه و استفاده از کارت اعتباری را آسان سازیم. در گذشته به این حساسیت داشتیم که چه برند کارت‌خوانی را بخریم، ولی امروزه روی برند کارت‌خوان حساس نیستیم. »

او تصریح می‌کند: «کارت‌خوان فقط یک ابزار و نقطه تراکنش به‌شمار می‌رود. اکنون در کشور به اشباع رسیده‌ایم و به ازای هر هشت نفر یک کارت‌خوان موجود است که بالاترین سرانه دنیا به‌شمار می‌رود. تعدد کارت‌خوان‌ها به خاطر نظارت نامناسب نظام بانکی ماست. در این مورد چندان حساسیت نداریم و به توسعه کسب‌وکار و افزایش تراکنش روی ابزارها و بسترهای دیگر متمرکزیم. اگر خدا بخواهد در سال آینده تحولی در نظام پرداخت به وجود می‌آوریم که مردم را از فیزیک کارت و فروشنده را از فیزیک کارت‌خوان رها کنیم. »

دکتر وحید حجتی، در همین رابطه ادامه می‌دهد: «به نظر من، موفقیت ما به سازمان‌پذیر بودن شرکت برمی‌گردد. سازمان‌پذیر بودن یعنی اینکه ساختار تفکری مشخصی در شرکت ایجاد شود و همیشه فرایندهای تحقیق و توسعه در جریان باشد و روش‌ها سلیقه‌ای نباشند. تحقیق و توسعه در حوزه‌های فناوری، حجم بازار و تولید محصول اتفاق می‌افتد و سپس در سطح جامعه رواج می‌یابد. در سال ۱۳۹۹ ساختار شرکت با این رویکرد حرکت خواهد کرد. »

او همچنین می‌گوید: «اکنون زیرساخت‌های شرکت را از لحاظ سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، منابع انسانی و سازمانی بررسی و تنظیم کرده‌ایم و در سال آینده به حوزه‌های ترویج، تحقیق بازار و تولید محصول جدید می‌پردازیم و قطار کسب‌وکارمان روی ریل مشخصی می‌افتد، در حالی که مدام خود را پایش، به‌روزرسانی و اصلاح می‌کند. »

حجتی می‌افزاید: «از سال ۱۳۹۹ هر اتفاق تازه‌ای در صنعت پرداخت بیفتد، فرایند بهبود ما متوقف نمی‌شود. شاید در سال‌های آینده کارت‌خوان کنار برود و ابزار جدیدی جایگزینش شود. این می‌تواند چالش باشد، البته یک چالش برای عرصه کسب‌وکار! ما باید از گردنه و مسیرهای بحرانی با ابزار تحقیق، توسعه و تیمی که به آینده می‌نگرند، به سلامت بگذریم. تیم ما همیشه خود را برای اتفاقاتی که در آینده می‌افتد، آماده و سازمان‌دهی می‌کند. سهام‌داران ما مسیر مشخصی را پیش رویمان گذاشته‌اند و دیگر دستخوش نوسانات شدید نخواهیم شد. »

فقدان وام‌های خرد در پی‌اس‌پی

با گسترش خریدهای اینترنتی و استقبال از این فروشگاه‌ها یکی از مباحثی که بسیار مورد توجه قرار گرفته است، بحث وام‌های خرد است. اما در ایران هنوز این وام‌ها شکل نگرفته و در خریدهایی که مثلا خریدار با پیام موجودی ناکافی برای خرید کالایی از یک فروشگاه اینترنتی مواجه است، پی‌اس‌پی ورود پیدا نمی‌کند تا روند خرید شکل بگیرید. از منصوری درباره این حلقه مفقوده می‌پرسیم.

او به سیستم‌های وام خرد و قرض‌دادن و اعتبار در بانک‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «به خاطر قوانین کشوری، اعطای اعتبار و تسهیلات فقط مخصوص بانک است؛ چراکه اعتبار می‌تواند قدرت خرید را بالا ببرد. اعتبار یعنی خرج‌کردن درآمدهای آتی! تاکنون حتی پی‌اس‌پی‌هایی که زیرساخت و شروع کارشان با کارت اعتباری بود در آن حوزه موفق نشده‌اند؛ زیرا بانک مرکزی روش کار آنها را تعدیل و آیین‌نامه کارت اعتباری را ابلاغ کرد. »

منصوری ادامه می‌دهد: «هنوز هم پی‌اس‌پی نمی‌تواند مسائل اعتباری را دنبال کند؛ بلکه این امر باید از طریق یک بانک دارای مجوز انجام شود. مستحضرید که سه نفر از اعضای هیات‌مدیره ما در پرداخت نوین آرین، مدیران ارشد بانک اقتصاد نوین هستند که به ایجاد تعامل کمک می‌کنند و امیدواریم این هماهنگی با بانک باعث ‌شود که پرداخت نوین آرین به سمت کارت اعتباری برود؛ ولی در کل در کشور مشکل زیرساختی داریم. رویه‌های موجود باید اجازه ایجاد اعتبار خرد را در موسساتی مثل پی‌اس‌پی‌ها که توان ریسک‌پذیری دارند، بدهند. این حوزه خیلی سریع رشد می‌کند و اگر هم تاکنون رشدی نداشته، به این دلیل بوده که قوانین و مقررات قدیمی و به‌روزنشده هستند. »

او می‌گوید: «اگر بانک مرکزی به ما مجوز اعطای اعتبار گردان و Revolving بدهد که با اعتبار ثابت و ایستا فرق می‌کند، مسائل اعتباری در کشور خیلی روان‌تر خواهد بود. با تمام این چالش‌ها، در حال یافتن راه‌حل هستیم. فرضا بانک، منابع مورد نیاز این امر را به‌صورت چرخشی در اختیار ما می‌گذارد و به همین دلیل است که به‌صورت «گروهی» عمل می‌کنیم تا تعهدات خود به شبکه فروشگاهی و فروشندگان را برآورده کنیم و بدهی دارندگان کارت را نیز طبق برنامه وصول کنیم. »

سامانه حکمت‌مدار

رئیس هیات‌مدیره شرکت پرداخت نوین آرین درباره موضوع تحول دیجیتال در کشور می‌گوید: «وارد جزئیات نمی‌شوم، ولی نقشه راه تحول بانکداری دیجیتال در وزارتخانه اقتصاد ابلاغ و پروژه‌هایی برایش تعریف شده است. در کنار آن، وزیر در یک سمینار بر «اقتصاد دیجیتال، رونق تولید و سامانه‌های هوشمند پاسخگویی» تاکید کرد. یک وزیر دیگر، بیلبوردی بالا می‌برد که از «ایران هوشمند» سخن می‌گوید. »

او ادامه می‌دهد: «ما یک روز درباره مفهوم «هوشمندی» بحث می‌کردیم و به این نتیجه رسیدیم که فراتر از اهمیت فراهم‌آوری دیتا، الگوریتم‌های استفاده از داده است. نقطه حساس هوشمندی را در If می‌دانیم، یعنی قدرت بررسی و تمایز برای انتخاب مسیرهای متفاوت در صورت بروز رخدادهای متنوع! »

منصوری می‌افزاید: «امروزه همه از سامانه‌های شناختی سخن می‌گویند و کلیدواژه‌های متنوعی را برایش به کار می‌برند. همان‌طور که اشاره کردم، زیرساخت‌های موجود ما، مثل آیین‌نامه اعتباری، هنوز اجازه نمی‌دهد کسی غیر از بانک‌ها به حوزه اعتبار وارد شود. فناوری باید رویه‌ها و دستورالعمل‌ها را نیز با خودش عوض کند. در نظام پرداخت به قدری جلو رفته‌ایم که در حوزه‌هایی مثل کارت به کارت، پایا و ساتنا و غیره از دنیا هم جلو زده‌ایم. ما برنامه‌های خاصی برای تحول دیجیتال داریم و معتقدیم پرداخت نوین آرین تحول دیجیتال را در بازار خودش صورت می‌دهد. »

او می‌گوید: «من از سال‌ها پیش عبارت «سامانه حکمت‌مدار» را به کار می‌بردم. در سامانه حکمت‌مدار، «شخص» نمی‌تواند جلوی اجرای یک کار را بگیرد؛ مگر اینکه عوامل تصمیم‌گیری را به‌صورت پایه‌ای تغییر دهید؛ مثلا امروز اگر فرایندها بگویند که به فلانی وام ندهید، دیگر مدیر نمی‌تواند امضا کند و با مسئولیت خودش وام بپردازد، مگر اینکه شاخص‌ها را تغییر دهد و فرضا بگوید هر کسی که «کت چرمی» دارد به او وام بدهید و بدین ترتیب تمام کسانی که مثل منصوری کت چرمی دارند، واجد دریافت وام خواهند بود. »

او همچنین تصریح می‌کند: «پرداخت نوین با همکاری بانک در حال ایجاد شاخص‌های تازه است، ولی چون هنوز در مرحله تصمیم‌گیری است، نمی‌توانیم آن را زیاد باز کنیم و خودمان هم با تردیدهایی مواجهیم. ما به سمت بانکداری دیجیتال می‌رویم و مشتری را شناسایی می‌کنیم. این کار فقط به قصد امنیت نیست؛ بلکه به سمت رفتارشناسی می‌رویم. محل تراکنش هم در تحول دیجیتال برای ما مهم است. اصالت تراکنش نیز برایمان مهم است. نهایتا می‌خواهیم بدانیم که آیا دیتایی که به سمت ما می‌آید، درست است یا نه. »

تحول باید در زیرساخت باشد

عبدالحمید منصوری درباره ضعف زیرساخت‌های کشور برای تحول دیجیتال می‌گوید: «ما مسائلی که روی آنها شناخت عمیق نداریم را زودهنگام مطرح می‌کنیم. بارها گفته‌ام که هر جا مهندسان و مدیران ما توانسته‌اند فناوری را با آیین‌نامه‌های جاری تطبیق دهند، به موفقیت رسیده‌اند و جامعه نیز آن تغییرات را پذیرفته است. اکنون در اکثر جاها پین‌پد دیده می‌شود و کمتر کسی «پژواک رمز» انجام می‌دهد. »

او ادامه می‌دهد: «تا پیش از این، همه ما، حتی رئیس کل بانک مرکزی هم، گاهی مجبور بودیم رمزمان را داد بزنیم؛ چون مغازه‌دار کارت‌خوان را ته مغازه می‌گذاشت و داد می‌زد «آقا رمزت چنده؟ ». خود ما که این نظام را ساخته‌ایم و رمز را خیلی جدی می‌دانیم، گاهی مجبور بودیم رمز را داد بزنیم. »

«یکی از مبانی تحول دیجیتال «دارایی دیجیتال» است. » او با بیان این جمله می‌گوید: «آیا هیچ آیین‌نامه‌ای برای تعریف دارایی دیجیتال شکل گرفته؟ یک روز با یکی از دوستانم برای کارهای اداری به اداره مالیات رفتیم و دیدیم که گوش تا گوش آنجا پرونده هست، گرچه نسبت به ۱۰ یا ۱۵ سال پیش قدری منظم شده و سیستم‌های کامپیوتری هم دارند، ولی هنوز استفاده زیادی از کاغذ می‌کنند. من و همراهم از هم می‌پرسیدیم که «چرا هنوز آن‌قدر پرونده فیزیکی داریم؟ »»

منصوری ادامه می‌دهد: «در حین همین صحبت‌ها به این فکر افتادیم که «اگر یک آیین‌نامه بیاید که هر برگ دیجیتال و هر سند دیجیتال، به شرطی که اصالت داشته باشد و انکارناپذیر به‌شمار رود n تومان ارزش دارد، زمانی که تعداد سندهای دیجیتال سازمان را بشماریم، می‌بینیم که فرضا در کنار دیگر دارایی‌هایش چقدر هم دارایی دیجیتال باارزش دارد. سیستم‌های کامپیوتری و صفر و یک‌ها قیمت‌شان چطور محاسبه می‌شود؟ آیا آیین‌نامه‌ای داریم که مشخص شود یک شرکت نرم‌افزاری که تولید نرم‌افزار می‌کند و یک‌هزار نفر نیرو دارد، دارایی‌هایش کدام‌اند؟ »

او ادامه می‌دهد: «ما هنوز برای تعریف دارایی نامشهود دچار چالش هستیم. وقتی یک نرم‌افزار ساخته می‌شود، باید دارایی آن شرکت را بالاتر بدانیم، ولی هیچ ممیزی نیست که بتواند دارایی‌های نامشهود را تعیین ارزش کند. فرضا قیمت ورژن ۱ نرم‌افزار کمتر از ورژن ۲ بوده، ولی کسی این افزایش دارایی یا افزایش استهلاک را نمی‌پذیرد. یکی از مشکلات ما این است که باتجربه‌های صنعت، آخر سر می‌روند و خانه‌نشین می‌شوند؛ در حالی که در دنیا اینها را می‌آورند تا رویه‌های اجرایی را اصلاح کنند. »

منصوری توضیح می‌دهد: «اکنون یک شرکت نرم‌افزاری اگر بخواهد از بانک وام بگیرد، چه دارایی‌هایی را می‌تواند معرفی کند؟ دارایی او آدم‌هایش هستند. اگر کارخانه‌ای به‌دنبال دریافت وام باشد به او به‌راحتی می‌دهند؛ ولی شرکت نرم‌افزاری که ۵۰۰ نفر نیرو دارد، نمی‌تواند وام بگیرد. تحول باید در زیرساخت باشد. تا جاده مناسب نیاورید، نمی‌توانید سرعت را بالا ببرید. جاده کار ما همان مقررات، آیین‌نامه‌ها و رویه‌ها هستند. »

از بانکداری باز تا تجارت باز

منصوری می‌گوید: «در خصوص بانکداری باز، اول داستان وس را مثال می‌زنم. بیش از یک میلیون نفر در سامانه شکایت کردند، ولی آیا هیچ پولی به جیب هیچ‌کس برگشت؟ کار عالی وزیر این بود که دادخواست‌ها را الکترونیک کرد تا هر کس معتقد است پول‌های بی‌دلیل از او گرفته‌اند عدد یک را به فلان شماره بفرستد. بیش از یک میلیون شکایت به آنجا رفت که به دادستانی فرستادند. حالا باید منتظر بمانیم تا دادگاه تشکیل شود و تشخیص دهد که آیا این پول‌ها قابل برگشت هستند یا نه. »

او ادامه می‌دهد: « اگر من هم جای اپراتور باشم، حاضر نمی‌شوم پول را برگردانم، چون کاربر را به نحوی ترغیب کرده‌ایم که دکمه پذیرش را بزند؛ در حالی که اطلاع کافی نداشته و این موضوع شاید قانونا درست باشد، ولی از لحاظ اخلاقی چی؟ همین باعث می‌شود اعتماد مردم از دست برود. در حوزه بانکداری باز هم چنین است، باید گروه کاملی از بازیگران باتجربه نظام بانکی و عرصه کسب‌وکار دور هم بنشینند تا سهولت و اطمینان در خدمات را به‌طور همزمان به مردم بدهند و وقتی مردم به چیزی عادت کنند، دیگر قادر به پس‌گرفتن آن نیستیم. برای مثال آیا می‌توان کارت‌های بانکی مردم را از آنها گرفت؟ نه! مگر اینکه سرویس مناسب‌تری را جایگزین سازیم که در عین حال مطمئن باشد. »

دکتر وحید حجتی در همین رابطه ادامه می‌دهد: «ما یک گروه اقتصادی هستیم که باید بتواند سرویس‌های اجزای گروه را به یکدیگر پاس بدهد. این تفکر، با راهنمایی آقای منصوری و آقای صادقی ما را به فکر جریانی انداخت که به سمت نقطه واحد ورود برویم؛ یعنی از سمت هر کدام از اعضای این گروه مالی وارد ‌شوید، دسترسی جامعی به تمام سرویس‌های کل گروه داشته باشید؛ از سرویس‌های بانکی و بیمه‌ای گرفته تا سرویس‌های سرمایه‌گذاری و سرویس‌های پرداخت. حالا اگر این دیدگاه را در یک اپلیکیشن پیاده کنیم، چه می‌شود؟ از لحاظ قانونی کاملا شدنی است که در یک اپلیکیشن، هم وام بگیری، هم سهام بخری و بفروشی و… .»

عبدالحمید منصوری در همین رابطه می‌افزاید: «جاهایی که قانون سکوت کرده، فرصت‌های زیادی برایمان فراهم است. امروز دیگر از «بانکداری باز» سخن نمی‌گوییم؛ بلکه در پی «تجارت باز» هستیم، یعنی اینکه فرد با ورود به یک جا بتواند تمام نیازهای خود را برطرف سازد. »

نزدیکی به بانک؛ هم فرصت، هم بار

درباره مزیت‌ها و محدودیت‌های عضویت پرداخت نوین آرین در گروه اقتصاد نوین، رئیس هیات‌مدیره پرداخت نوین تشریح می‌کند: «اکنون اقتصاد نوین به یک گروه مالی تبدیل شده که در تمام زمینه‌ها فعالیت دارد. حضور آن در عرصه‌های مختلف باعث شده در جاهای مختلف بتواند سرویس‌های مکمل به مشتری بدهد. این یک پتانسیل خوب و مثبت است، ولی گاهی تضاد منافع بین اعضای گروه بر اثر بالا رفتن تنوع، جدی می‌شود. این چالش در تمام دنیا وجود دارد و در دنیا برایش راهکار «ادغام» را در پی می‌گیرند. »

منصوری ادامه می‌دهد: « در گروه‌های مالی باید تفکر مشارکت وجود داشته باشد، نه اینکه هر کسی منافع را فقط برای خودش بداند. وقتی می‌خواهیم بزرگ‌تر شویم باید پذیرای سایرین در کنار خودمان باشیم. در دنیا انواع ادغام و خریدوفروش صورت می‌گیرد. گروهی کار کردن، فرهنگ مشخصی می‌خواهد. در گروه تا حد معینی می‌توان کار کرد و برای بزرگ‌تر شدن باید دیگران را قبول کرد. کارهای گروهی در کشور ما سخت است. وقتی طرز فکر خاصی در یک سازمان نهادینه شود، مقابله با آن راحت نیست.

او می‌افزاید: «در گذشته بعضی بانک‌ها هرگز اجازه نمی‌دادند پی‌اس‌پی‌شان به بانک دیگری سرویس بدهد، ولی این نگرش به‌تدریج عوض شد. زمانی که من و آقای دکتر حجتی در «ایران‌کیش» بودیم، این شرکت به‌طور همزمان به ۱۴ بانک سرویس می‌داد. همه ما پی‌اس‌پی‌ را مثل بچه‌مان می‌دانیم که باید صد درصد برای خودمان باشد، در حالی که بچه وقتی به سن معینی رسید، باید به جامعه برود و دیگر نمی‌توانیم او را نگه داریم. اکنون همه فرزندان گروه‌های مالی دنبال رشد هستند و برای این کار به همراهی آدم‌های بیشتر نیاز دارند. بعضی پروژه‌ها سرمایه‌های سنگینی می‌خواهد که مستلزم سه یا چهار سرمایه‌گذار است و به‌تنهایی ممکن نیست. »

عبدالحمید منصوری همچنین افزود: «آقای دکتر حجتی و تیم‌شان همکاری خوبی با یکدیگر دارند و سعی کرده‌اند شرکت پرداخت نوین را طوری سازمان‌پذیر کنند که ما فقط نقش هدایت‌کننده را بر عهده بگیریم و کارهای اجرایی را بدنه بر عهده بگیرد. آقای دکتر حجتی، اعضای بدنه را به‌تدریج رشد دادند و به تیم مدیریتی آوردند. در گذشته وقتی مدیران عوض می‌شدند، کل تیم‌ها زیرورو می‌شدند، ولی ما نگذاشتیم هیچ‌کس از پیش‌مان برود، فقط به همکاران حق انتخاب دادیم که بنا به شایستگی‌هایشان رشد کنند. »

او ادامه داد: « از سوی دیگر ما نمایندگان‌مان را شریک خودمان می‌دانیم. اگر یک نمایندگی سود ببرد، ما نیز سود خواهیم برد. نمایندگی‌ها را جزء خانواده خودمان می‌دانیم. لازم می‌دانم از آقای دکتر، تیم‌شان و تک‌تک اعضای هیات‌مدیره از جمله آقای یعقوبی، آقای دکتر پوربهبهانی و به‌ویژه آقای محمد صادقی که نقش حیاتی ایجاد ارتباط میان ما و بانک را دارند، تشکر ‌کنم. امیدواریم با همکاری این تیم جوان، اهداف مورد انتظار را محقق سازیم. »

در نهایت دکتر حجتی شرکت پرداخت نوین را یکی از معدود جاهایی می‌خواند که فاصله بین پی‌اس‌پی‌ و بانک بسیار نزدیک است: «خیلی اوقات ما جزئی از بدنه بانک محسوب می‌شویم. این تغییر دیدگاه، فرصت بسیار خوبی را برای پرداخت نوین ایجاد و در عین حال بار ما را سنگین می‌کند. حمایت بانک و اعضای هیات‌مدیره از جمله آقای دکتر یاغلی، آقای دکتر پوربهبهانی، آقای دکتر صادقی، مهندس روشناس و شخص آقای منصوری را ارج می‌نهیم؛ چراکه به ما شور و اشتیاق می‌دهد تا کارهای پرچالش را با سرعت بیشتری جلو ببریم. »

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا