اقتصاد کلان

قمی: تصمیم مجلس درباره بودجه به دلیل معطل نماندن کار کشور بود

یک نماینده مجلس شورای اسلامی اصل هشتادوپنجی شدن بودجه را اقدام درستی دانست و گفت: جلسات علنی مجلس شورای اسلامی به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و بنا بر توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل شد؛ لذا در این شرایط پذیرش اصل ۸۵ برای بودجه (بررسی و تصویب در کمیسیون تلفیق به نیابت از صحن علنی مجلس) اقدام درستی بود.

محمد قمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اخذ مجوز مجلس شورای اسلامی از مقام معظم رهبری برای تعیین تکلیف بودجه سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: ممکن است در هر جامعه‌ای حوادث پیش‌بینی نشده‌ای اتفاق افتد اما نباید این حوادث کارهای مملکت را معطل کند.

وی ادامه داد: اصل ۸۵ قانون اساسی اختیار را به مجلس شورای اسلامی داده است که در موارد ضروری وضع برخی از قوانین را به کمیسیون‌های داخلی تفویض کند. درباره بودجه سال ۱۳۹۹ همین اتفاق افتاد لذا از طرف هیات رییسه با نمایندگان تماس گرفته شد مبنی بر این‌که با توجه به شرایط فعلی موافق هستند که بودجه طبق اصل ۸۵ بررسی شود. اکثریت نمایندگان موافقت خود را ابراز کرده و در عین حال برخی از نمایندگان مخالف بودند.

همچنین بخوانید

نماینده پاکدشت با اشاره به مثبت شدن تست کرونای چند نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: از طرف دیگر با توجه به ابتلا تعدادی از نمایندگان به کرونا برگزاری جلسات علنی مجلس شورای اسلامی به معنای ایجاد یک اجتماع و احتمال انتقال کرونا بود و به دنبال آن مشکلات دیگری به وجود می‌آمد. پس این امکان نبود که هم جلسات مجلس به دلیل پیشگیری از کرونا تعطیل شود و هم بودجه معطل بماند.

وی یادآور شد: از طرف دیگر این امکان هم وجود نداشت که بودجه را به مجلس بعدی واگذار کنیم و بودجه چند دوازدهم تصویب شود چون شکل‌گیری مجلس بعدی زمانبر خواهد بود و با این اتفاق کشور بدون بودجه می‌ماند و تکلیف حقوق کارمندان و بودجه جاری و عمران مشخص نبود. به همین دلیل رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای نظر مقام معظم رهبری را جویا شد و ایشان هم با اصل هشتادوپنجی شدن بودجه موافقت کردند.

قمی با اشاره به ترکیب کمیسیون تلفیق اظهار کرد: بودجه در کمیسیون تلفیق بررسی شده که در آن از هر یک از کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی سه نفر عضو هستند. این اتفاق درباره بودجه در شرایط کرونا رخ داد که تصمیم درستی بود البته که همواره در هر کاری عده‌ای مخالف هستند، اما باید مصلحت بزرگتر را دید. نمایندگان اختیار را به تلفیق دادند تا کار مملکت روی زمین نماند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان مجددا توضیح داد: جلسات علنی مجلس بنا به خواست ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار نمی‌شود. وزیر بهداشت رییس این ستاد است و اکنون هم متولی اصلی کرونا وزارت بهداشت می‌باشد که همه باید از نظراتش تبعیت کند مجلس هم از این قاعده مستثنی نبود و باید تبعیت می‌کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روز گذشته اسدالله عباسی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت که رییس مجلس از مقام معظم رهبری برای اصل هشتادوپنجی شدن بودجه حکم حکومتی گرفته است.

در نهایت مصوبات کمیسیون تلفیق در بودجه سال ۱۳۹۹ به عنوان مصوبات صحن علنی به شورای نگهبان ارسال شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا