بورسبورس اوراق

ورود به بورس را انحصاری نکنید!

از آنجاکه سازمان بورس و اوراق بهادار ورود تازه‌واردها را به بورس مشروط به گذران دوره آموزش و قبولی در آزمون کرده و پس از آن کد معاملاتی متقاضیان را برای خرید و فروش فعال می‌کند، یک اقتصاددان این اقدام را در جهت ارتقای سواد مالی مثبت ارزیابی و البته تاکید کرد که مسئولان این سازمان نباید اجازه دهند ورود به بورس انحصاری شود و باید سعی کنند که این طرح با شفافیت عملی شود.

وحید شقاقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ابلاغیه سازمان بورس و اوراق بهادار برای ورود مشتریان جدید به بورس، اظهار کرد: باید افراد تازه‌وارد در بورس آموزش‌های لازم را ببینند و با شرایط اقتصادی و تکنیک‌های ساده خرید و فروش آگاه باشند و بی‌محابا دست به خرید برخی از سهام نزنند؛ اقدامی که در جهت ارتقای دانش و آشنایی با مباحث اقتصادی بازارهای مختلف، اقدام مناسبی است.

وی افزود: این امر، موجب می‌شود در آینده ورود افراد کاهش پیدا کند. هر چه میزان دانش و آگاهی افراد افزایش پیدا کند، ریسک فعالیت‌های سوداگرانه هم کاهش می‌کند. همچنین ضرر و زیان در آینده این بازار به افراد تازه‌وارد نمی‌رسد.

این کارشناس اقتصادی اقدام سازمان بورس را درست دانست و بیان کرد: باتوجه به صدور کد معاملاتی پس از یک ماه برای مشتریان تازه بورسی، در شرایط سودآوری این بازار شاید این وقفه‌های یک ماهه تا حدودی بتواند ترمزی برای ورود به این بازار باشد.

شقاقی با تاکید بر نقش آموزش در بازارهای اقتصادی، ادامه داد: فردی که می‌خواهد وارد بازار سرمایه شود و به سود حداقلی راضی است، این فرد می‌تواند از طریق آموزش‌ها یاد بگیرد که سهام بنیادی بخرد؛ سهامی که سودآوری نسبتا پایینی نسبت به سهام‌های پرریسک دارد. این آموزش‌ها حداقل موجب می‌شود که سهامداران بر پایه میزان سرمایه خود و برپایه انتظاراتشان از این بازار شروع به خرید و فروش کنند.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه با این اقدام خیلی از افراد ناآگاه وارد بورس نمی‌شوند و اتخاذ تصمیمات مناسب و عاقلانه‌تری را در پی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: فقط نگرانی این است که مبادا این اقدام منجر به انحصار در ورود به بورس شود و رانت در آن اتفاق بیفتد؛ به‌گونه‌ای که مجوز ورود به بازار را به یک فردی سریع‌تر صادر کنند و برای فرد دیگری اتفاق برعکس بیفتد. باید در این زمینه ساختاری تنظیم شود که مشکل  انحصار همچون مجوز کانون وکلا ایجاد نشود و این اقدام با شفافیت عملیاتی شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، اخیرا ابلاغیه‌ای توسط سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شده که طبق آن شروطی همچون صدور کد بعد از یک ماه و قبولی مشتریان جدید بازار سرمایه در آزمون، برای حضور آن‌ها در این بازار درنظر گرفته شده است.

آنچه در ابلاغیه مذکور حائز اهمیت بوده، این است که مشتریان جدید یک ماه پس از صدور کد امکان معامله خواهند داشت. در این راستا، قبولی در آزمون کانون کارگزاران یا سازمان بورس شرط صدور کد معاملاتی است. همچنین شخص متعهد می‌شود سیگنال‌فروشی و … نکند، زیرا کد مسدود می‌شود.

در این میان مسئولان بورس، دلیل این تصمیم را نیاز به تخصص و دانش تازه‌واردها به بورس اعلام کرده و می‌گویند با توجه به اینکه این روزها سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه رونق دارد و ممکن است افرادی که وارد این بازار می‌شوند دانش کافی نداشته باشند و از آنجاکه این نوع سرمایه‌گذاری نیازمند تخصص و دانش است، چنین تصمیمی گرفته شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا