بانکبانک و بیمه

سهم ۲.۵ درصدی وام‌های قرض الحسنه از سپرده‌های پست بانک

بررسی‌ها نشان از آن دارد که پست بانک با وجود دریافت بیش از هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه پس‌انداز ریالی در آذرماه فقط ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پست بانک در آذرماه امسال ۱۶ هزار و ۷۷۷ میلیارد و ۶۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان سپرده بانکی دریافت کرده که با سهم ۷۲ درصدی سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری ریالی و سهم ۲۱ درصدی سپرده های کوتاه مدت بیشترین حجم از سپرده‌های بانکی در آذرماه را از آن خود کرده‌اند.

در همین مدت بیشترین میزان سپرده تسویه شده به مبلغ ۱۲ هزار و ۲۳۸ میلیارد و ۷۰۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای سپرده های قرض الحسنه جاری ریالی و ۳۴۵۶ میلیارد و ۶۲ میلیون تومان برای سپرده های کوتاه مدت به ثبت رسیده است.

با توجه به این اطلاعات، سود سپرده های سرمایه گذاری شده در آذرماه در مجموع از دو ردیف سپرده‌های کوتاه مدت و سپرده‌های بلند مدت یکساله ۷۷ میلیارد و ۲۵۹ میلیون تومان بوده که در مجموع در ۹ ماهه سال جاری سود سپرده های بانکی ۶۰۷ میلیارد و ۶۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده که سهم سود سپرده‌های کوتاه مدت ۴۲ درصد، سپرده‌های بلند مدت یک ساله ۵۸ درصد و سپرده های بلند مدت پنج ساله ۰.۰۸ درصد و سپرده‌های بلند مدت ارزی ۰.۰۰۱ درصد بوده است.

اما در سوی دیگر فعالیت پست بانک،  در آذرماه ۲۹۴۷ میلیارد و ۶۹۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تسهیلات اعطا شده که بیشترین سهم به میزان ۳۸ درصد برای مشارکت مدنی و ۲۰ درصد برای فروش اقساطی بوده است. 

در همین مدت ۲۸۴۹ میلیارد و ۳۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به عنوان تسهیلات وصولی طی دوره به ثبت رسیده و حدود ۱۰ هزار ۲۱۳ میلیارد و ۸۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان تسهیلات اعطایی پایان دوره به ثبت رسیده است.

با توجه به آمار منتشر شده، این بانک از طریق ارائه تسهیلات در ۹ ماهه امسال ۸۲۸ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان درآمد داشته که مشارکت مدنی و فروش اقساطی بیشترین درآمد را برای این بانک به همراه داشته است.

حال با این شرایط می توان گفت که پست بانک ۱۷ درصد سپرده های دریافتی آذرماه خود را برای دادن تسهیلات هزینه کرده است و در کنار آن با توجه به دریافت ۱۰۰۲ میلیارد و ۲۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی سپرده های قرض الحسنه پس انداز ریالی، این بانک حدود ۲.۵ درصد از این مبلغ را به تسهیلات قرض الحسنه اختصاص داده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا