بورسفرابورس

کاهش دامنه نوسان؛ کاهش دامنه هیجان

مدیرعامل فرابورس ایران، کاهش دامنه نوسان بازارهای سهام بورس و فرابورس از ۵ درصد به ۲ درصد را که شب گذشته ابلاغ شد، گامی در  جهت بهبود روند معاملات و کاهش دامنه هیجانات ارزیابی کرد.

امیر هامونی در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار داشت: از آنجا که در چند وقت اخیر هیجانات در بازار به شدت بالا گرفته بود ، کاهش دامنه نوسان در شرایط کنونی علاوه بر اینکه  حمایت و صیانت از حقوق سهامداران را دنبال می کند ، فضای کلی حاکم بر معاملات را تحلیل محور و عقلایی تر پیش خواهد برد .

 مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه نقدینگی هایی که وارد بازار سرمایه می‌شوند توجه چندانی به ریزساختارهای موجود در بازار ندارند،  اطمینان داد: اقدام اخیر حتی اگر بر کاهش ورود نقدینگی به بازارسرمایه تاثیری کوتاه مدت داشته باشد، بر بازدهی شرکت‌ها و روند کلی بازار سرمایه تاثیر منفی نخواهد گذاشت .  

همچنین بخوانید

هامونی ادامه داد: طبیعی است  افرادی که به دنبال نوسان گیری و داد و ستد  روزانه سهام هستند و به هیجان موجود در بازار دامن می‌زنند، کاهش دامنه نوسان  را نپسندند ولی ما همواره در کنار فعالان بازار بوده‌ایم و اینگونه نیست که با چنین تصمیماتی دنبال کاهش بازدهی سهامداران باشیم.

مدیر عامل فرابورس ایران ، اتخاذ چنین تصمیماتی را مسبوق به سابقه دانست و گفت: در دیگر کشورها نیز نمونه های مشابهی می توان سراغ گرفت ؛ مثلا اخیرا در  آمریکا ، فدرال رزرو برای کاهش تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر رکود اقتصادی این کشور و اقتصاد جهانی، نرخ بهره را به سرعت کاهش داد. طبیعی است در کشور ما نیز بسته به  اقتضائات زمانی ، تصمیماتی از این دست اتخاذ می شود.

هامونی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به مباحث مطرح شده درخصوص کارمزد ۱.۵ درصدی در بازار سرمایه گفت: کارمزد خرید در بازار نیم درصد است و خرید هم شامل مالیات نمی‌شود. اما  افرادی که در یک روز سهامی را خریداری می‌کنند و همان روز به فروش می‌رسانند، مشمول کارمزد ۱.۵ درصدی خواهند شد .

مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار  به دنبال مشوق‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است،  اظهار داشت: رییس سازمان بورس در گفتگو با وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی  به دنبال آن است که اگر سهامدار امروز سهمی را خریداری کرد و به مدت چند ماه نگه داشت، حتما مشمول معافیت‌های مالیاتی شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا