بین الملل

ناتوانی آلمان در افزایش تورم!

نرخ تورم آلمان تا پایان ماه فوریه به ۱.۶ درصد رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، به نظر می‌رسد بانک مرکزی آلمان مجبور به اتخاذ سیاست‌های محرک بیش‌تری خواهد بود چراکه نرخ تورم در این کشور در دومین ماه سال ۲۰۲۰ بازهم نسبت به نرخ  هدف گذاری شده دو درصدی فاصله داشته است. نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی یعنی آلمان در ۱۲ ماه منتهی به فوریه بدون تغییر نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۱.۶ درصد رسید.

این نرخ تورم که یکی از پایین‌ترین تورم‌های ثبت شده در این کشور در پنج ماه اخیر محسوب می‌شود بیش از همه تحت افزایش قیمت مواد غذایی قرار گرفته که نرخ تورم آن از یک درصد به ۱.۴ درصد رسیده است. طبق اعلام مرکز آمار آلمان، در بین اقلام مختلف مواد غذایی نرخ سبزیجات ۶.۳ درصد و نرخ میوه ۳.۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

همچنین بخوانید

از سوی دیگر اما قیمت در بخش انرژی بار دیگر به مسیر نزولی بازگشته است تا جایی که تورم این بخش از ۴.۶ درصد در سال ۲۰۱۸ به تنها ۱.۴ درصد در سال ۲۰۱۹کاهش پیدا کرده است.

متوسط نرخ تورم آلمان در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۹ برابر با ۲.۳۷ درصد بوده است که بالاترین رقم مربوط به اکتبر ۱۹۵۱ با ۱۱.۵۴ درصد و کمترین نرخ تورم نیز تورم منفی ۷.۶۲ درصدی ماه ژوئن سال ۱۹۵۰ بوده است.

بر مبنای ماهانه نیز تورم آلمان در ماه فوریه صفر درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۱ درصد بیشتر از تورم ماه قبل بوده است. هسته تورمی که تغییرات قیمت مربوط به گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات آن‌ها در نظر نمی‌گیرد، در ماه فوریه به ۱.۴ درصد رسیده است.

از سوی دیگر اقتصاد اتریش در سه ماهه پایانی ۲۰۱۹ تنها ۰.۳ درصد رشد کرد که این نرخ رشد ۰.۱ درصد بیشتر از نرخ پیش بینی شده قبلی و یکی از پایین ترین رشد های فصلی ثبت شده در این کشور از سال ۲۰۱۷ بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا