بانکبانک و بیمه

بانک‌ها برای ثبت درخواست مشتریان جهت تعویق سه‌ ماهه اقساط وام‌های بانکی، سامانه اینترنتی راه‌اندازی می‌کنند

طی روزهای اخیر و باتوجه به کاهش فعالیت‌های اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران از مدیران بانک‌ها خواست که در خصوص پرداخت اقساط تسهیلات بانکی، مراعات مشتریان را بکنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، بعد از آن رسماً بانک مرکزی در جلسه‌ شورای پول و اعتبار که ۱۳ اسفندماه برگزار شد اعلام کرد که این شورا درباره نحوه مساعدت بانک‌ها به صاحبان کسب‌وکارهایی که به‌خاطر شیوع ویروس کرونا دچار کاهش درآمد و مشکلات مالی شده‌اند، تصمیم‌گیری کرده است. به این صورت که اقساط تسهیلات آنها و نیز اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه کلیه اشخاص، طی ماه‌های اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ بدون وضع هرگونه جریمه یا کارمزد به زمان انتهای اقساط آنها منتقل شود.

درآخرین جلسه شورای پول و اعتبار مقرر شد که «با توجه به مشکلات حادث‌شده برای صاحبان کسب‌وکارها به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک که به‌دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا متضرر و با مشکلات مالی مواجه شده‌اند و با هدف مساعدت و حمایت از صاحبان کسب‌وکارها (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) که مصادیق آن در مصوبه دولت محترم تعیین خواهد شد، اقساط تسهیلات آن‌ها و نیز اقساط قرض‌الحسنه کلیه اشخاص طی ماه‌های اسفند ۱۳۹۸، فروردین ۱۳۹۹ و اردیبهشت ۱۳۹۹ سررسید می‌شود و به‌دلیل شرایط به‌وجودآمده ناشی از شیوع ویروس کرونا قادر به بازپرداخت وام و تسهیلات یا اقساط تسهیلات و وام خود در مواعد مقرر نیستند منوط به آن‌که بدهی آنها تا تاریخ ۰۱‏/۱۰‏/۱۳۹۸ در طبقه جاری قرار داشته باشد، می‌توانند اقساط سه ماه مذکور را پس از پایان دوره بازپرداخت اقساط پرداخت کنند. همچنین درمورد تسهیلاتی که بازپرداخت آنها به‌صورت دفعی بوده و سررسید آ‌نها در بازه زمانی یادشده قرار دارند مهلت سه‌ماهه داده می‌شود تا پس از سه ماه از سررسید تسهیلات، بدهی خود را بازپرداخت کنند.»

همچنین بخوانید

طبق این مصوبه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند در صورت تسلیم درخواست مشتریان مشمول، اقدام لازم را انجام دهند.


مهلت ثبت درخواست تا پایان اسفندماه


باتوجه به اجرای این مصوبه، بانک‌ها برای ثبت اطلاعات تسهیلات بدهکاران بانکی و ثبت درخواست مشتریان برای تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات باید سامانه اینترنتی را در وب‌سایت‌های خود ایجاد کنند.

بانک‌ها تا انتهای اسفندماه باید درخواست مشتریان خود را مبنی بر اینکه جریمه‌های آنها بخشیده شود و به‌صورت یک دفعه بازپرداخت خود را تا شهریورماه ۱۳۹۹ انجام دهند از مشتریان دریافت کنند. به دلیل شیوع ویروس کرونا با‌نک‌ها ملزم به قرار دادن لینکی در وب‌سایت خود جهت ثبت درخواست‌های مشتریان خود شده‌اند.

همچنین برای صاحبان کسب‌وکارها به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک که به‌دلیل شرایط خاص ایجاد شده به خاطر شیوع ویروس کرونا با مشکلات مالی مواجه شده‌اند، با هدف مساعدت از صاحبان کسب‌وکارها اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، اقساط سه ماه (اسفند ۱۳۹۸، فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹) به تعویق می‌افتد و به انتهای دوره بازپرداخت اقساط اضافه خواهد شد.

این موضوع برای تمامی تسهیلات قرض‌الحسنه اعمال می‌شود و برای تسهیلات غیر از این موارد نیز با تشکیل کارگروهی در دولت این موضوع بررسی خواهد شد. در نتیجه هر کس که قسط و تسهیلاتی دارد باید درخواست خود را ثبت کند و برای ثبت این درخواست‌ها نیز بانک‌ها باید قسمتی را در وب‌سایت خود در نظر بگیرند تا از مراجعه حضوری به شعب جلوگیری کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا