بورسبورس اوراق

مقاومت شکنی شاخص کل بورس در نقطه ۷۶ هزار و ۵۷۹ واحد/ تقویت حجم و ارزش بازار سهام

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز یک‌شنبه ۱۰ مردادماه ۹۵ با افزایش ۳۵۳ واحدی به رقم ۷۶ هزار و ۵۷۹ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش ۲۴ واحدی عدد ۱۴ هزار و ۸۲ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور اما با افزایش ۵۱۳ واحدی عدد ۸۶ هزار و ۴۸ واحد را تجربه کرد. شاخص بازار اول در حالی با افزایش ۴۰۱ واحدی به رقم ۵۴ هزار و ۱۷۱ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با ۱۳۰ واحد کاهش عدد ۱۶۴ هزار و ۴۱ واحد را به نمایش گذاشت.

همچنین بخوانید

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آی‌فکس) با افزایش بیش از یک واحدی روی عدد ۸۰۱ واحد ایستاد.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۸۹ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با ۵۴ واحد و معدنی و صنعتی گل‌گهر با ۴۳ واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت پالایش نفت اصفهان با ۳۹ واحد، سرمایه‌گذاری غدیر و ماشین سازی اراک هر یک به میزان ۱۶ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

 ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۲۶۶ میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۷۳ هزار و ۴۴۵ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های پلاسکوکار سایپا، پتروشیمی شیراز، داروسازی دکتر عبیدی و حق تقدم آن، توسعه معادن و فلزات، بانک کارآفرین، حق تقدم خرید سهام گروه سرمایه‌گذاری مسکن، حق تقدم خرید سهام نیرو کلر، تولیدی گرانیتی بهسرام، نبرد و تولید قطعات فولادی، بانک پاسارگاد، فولاد خوزستان، سایپا آذین، پارس خودرو، سایپا، ملی سرب و روی ایران، کیسون، صنایع پتروشیمی زنجان، صنعتی دریایی ایران، اوراق اجاره نفت پارس، بالاست، همکاران سیستم، شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های کارخانجات نساجی بروجرد، سرمایه‌گذاری پارس آریان، اوراق اجاره قطارهای مسافری و باری جوپار متوقف شدند.

طی معاملات امروز، در نماد معاملاتی سایپا ۴۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۵.۵ میلیارد تومان کد به کد شد. در لبنیات پاک اما کمتر از ۴۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۸.۵ میلیارد تومان با معاملات بلوکی میان کدهای درون گروهی سهامدار عمده گروهی مواجه شد. ۱۶ میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذراب نیز به ارزش بیش از ۴.۵ میلیارد تومان کد به کد شد.

براساس این گزارش، امروز همزمان با بازگشت سایپا از مجمع به تابلوی معاملات بورس بازار سهام شاهد افزایش عرضه سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی در این نماد معاملاتی بود، به طوری که امروز بیش از ۶۴ میلیون سهم به ارزش بیش از ۸ میلیارد تومان در محدوده صفر تابلو معامله شد، هرچند که معاملات این سهم امروز نتوانست قیمت پایانی آن را از دامنه نوسان مثبت قیمتی دور کند.

امروز در سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز با وجود حجم سنگین عرضه سهام اما با حمایت بازارگردان حقوقی این سهم امروز در محدوده صفر تابلو بیش از ۱۰۲ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد تومان معامله شد.

در فولاد مبارکه نیز بازارگردانی سهام از سوی سهامدار عمده در حالی به آرامی دنبال شد که روندی متعادل را بر معاملات ۶۸ میلیون سهمی این شرکت حاکم کرد.

امروز دوقلوهای سنگ آهنی و هلدینگ‌هایی آنها اصلی‌ترین پیشروهای بازار بودند، به طوری که همزمان با بازگشایی نماد معاملاتی «ومعادن» و نوسان مثبت بیش از ۱۲ درصدی قیمت پایانی این سهم دوقلوهای سنگ آهنی نیز امروز با اقبال خریداران اغلب حقوقی روبرو شد.

در این گروه سایر معدنی‌ها نیز مورد توجه خریداران سهام در بازار قرار گرفتند.

اصلاح قیمت سهام در کنار زمزمه برخی قراردادهای جذاب خارجی و همچنین انتظار برای نوسان قیمت مواد سنگ آهنی اصلی‌ترین مؤلفه‌های تاثیرگذار در گروه معدنی‌هاست.

 امروز بازار سهام بازاری به نسبت پرحجم بود که بازارگردانی حقوقی‌ها در کنار افزایش تقاضا در گروه‌های پیشرو و بازار اولی بورس از ویژگی‌های بارز آن بود.

بازاری که امروز معامله‌گران آن ترجیح دادند، تا اندکی از سهم‌های نوسانی خود در گروه‌های کوچک را نقد کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا