اقتصاد کلان

روایت طیب‌نیا از کاهش تاریخی تورم/ در حال جنگ اقتصادی هستیم

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی،

علی طیب نیا با بیان اینکه مدیریت کاهش نرخ تورم در ۵۰ سال اخیر کم سابقه است گفت: همواره از دانش اقتصادی وتجربه نخبگان و گنجینه ارزشمند متخصصان داخلی برای بهبود شرایط استفاده می کنیم.

وزیر اقتصاد اظهارداشت: وجود اشکالات اساسی در سیاست های اقتصادی کشور در دهه های گذشته همواره موجب رکود اقتصادی کشور شده و نگرانی نسل جوان و جویای کار را در پی داشته است.

همچنین بخوانید

وی افزود: در سه سال اخیر برغم تداوم تحریم ها و کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی، سیاست های دولت نتیجه داده و در یک روند نزولی و مستمر، نرخ تورم نقطه به نقطه از ۴۵ درصد به ۷ درصد کاهش یافته که از دهه ۵۰ تاکنون بی سابقه بوده است.

طیب نیا تصریح کرد: بازخوانی تجربیات سالهای گذشته این نتیجه را حاصل می کند که عموما با کاهش قیمت نفت، نرخ تورم و رکود افزایش پیدا می کند، لیکن در سه سال اخیر با وجود تمامی تحریم ها و کاهش قیمت نفت، شاهد کاهش تورم بوده ایم و بازار سکه، طلا و ارز نیز از آرامش نسبی برخوردار بوده است.

وزیر اقتصاد بیان داشت: رشد اقتصادی در سال ۹۳ مثبت شد و در سال جاری با برداشته شدن نسبی تحریم ها، گشایش امور در بعضی حوزه ها به چشم می خورد به طوری که در حوزه فروش نفت افزایش یک میلیون بشکه ای را شاهد هستیم و در بحث نقل و انتقالات پول هم در مقایسه با زمان تحریم ها مشکلات مان به حداقل رسیده است؛ همچنین گشایش های خوبی در حوزه مسائل بانکی ایجاد شده و ما را برای رسیدن به رشد ۸ درصدی در برنامه ششم توسعه امیدوار می کند.

وی اظهارداشت: در برنامه تهیه شده برای وزارت اقتصاد بر مسائلی همچون رشد اقتصادی، تأمین مالی پایدار دولت، انضباط مالی، اقتصاد مقاومتی و… تأکید کرده ایم و امیدواریم نصب العین تمامی سازمانهای وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته و به مرحله عمل درآید.

طیب نیا با بیان این که اکنون مقطع مهم تاریخ اقتصاد ایران است گفت: اگر در این مقطع مهم و کلیدی موفق نباشیم و پروژه هایی که قول داده ایم را عملی نکنیم، باید نگران آینده اقتصاد کشورمان باشیم.

وزیر اقتصاد فعالان اقتصادی را فرماندهان جنگ اقتصادی امروز دانست و گفت: زمانی دشمن با تحمیل جنگ هشت ساله، تمامیت ارضی ما را تهدید می کرد که ملت با تمام وجود ایستادند و از شرف و غیرت خود دفاع کردند، اکنون ما دچار یک جنگ به مراتب سخت تر در عرصه اقتصاد هستیم. دشمن وقتی از جنگ رودررو نتیجه نگرفت، از راه های اقتصادی و فرهنگی وارد شده و با تحلیل شرایط ما، نقاط آسیب مان را نشانه رفته اند.

طیب نیا ادامه داد: متأسفانه بعضی موضع گیری های داخلی هم به دشمنان کمک کرد و موجب ضعف اقتصاد و وارد شدن تحریم ها و ضربات بسیاری شد. وزیر اقتصاد افزود: دچار حاشیه نشویم و اجازه ندهیم دوباره تندروی ها و افراط گری ها کشور را به سمت بحران های اقتصادی ببرد. باور داشته باشیم یک برنامه عملیاتی و مدبرانه ما را از روزمرگی ها نجات می دهد.

وی با بیان این که سیستم های بانکی، نفت و بیمه عملکرد موفقی در دوران تحریم داشته اند خاطرنشان کرد: اینکه توانستیم در تحریم، قدرت تاب آوری مدیریت مان را افزایش دهیم و در شرایط سخت و تحریم مقاومت نماییم، دستاوردی ارزشمند است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا