صنعت، معدن، تجارت

سایت‌های فروش لوازم‌خانگی قاچاق مسدود شدند

علیرغم توقف واردات رسمی لوازم خانگی کره‌ای، عرضه قاچاق این اقلام در برخی وبسایت‌های داخلی همچنان ادامه دارد،؛ درهمین راستا طی هفته جاری برخی از این وبسایت‌ها مسدود شدند.

به گزارش آرمان اقتصادی، با پایان مهلت عرضه لوازم خانگی فاقد اصالت در مرداد ماه ۱۳۹۸ و اتمام مهلت‌های تمدید شده برای اخذ و نصب شناسه کالای لوازم خانگی در ۱۵ بهمن ماه سال جاری، عملیات برخورد و جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق از سطح عرضه آغاز شد.

در همین راستا، برخورد با وبسایت های عرضه این اقلام نیز در دستور کار قرار گرفته است و در همین ارتباط مرتضی میری، رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برخورد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با سایت‌هایی که اقدام به عرضه کالای قاچاق می‌کنند، گفت: از اوایل هفته جاری، با تعدادی از سایت متخلفی که پیشتر شناسایی شده بودند، برخورد شد و در حال حاضر این سایت‌ها از دسترس خارج شدند.

وی افزود: در ادامه این حرکت، تصمیم بر آن شد که اگر این مجموعه‌های مجازی، قصد ادامه فعالیت داشته باشند، می‌بایست مانند سایر سایت‌های قانونی، اقدام به دریافت مجوز و شناسه کالا کنند، در غیر اینصورت فیلتر خواهند شد.

لوازم‌خانگی در سایت‌های دارای مجوز عرضه می‌شود

رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع ویروس کرونا آیا سایت‌های دارای مجوز، اقدام به فروش کالا می‌کنند یا خیر، اظهار داشت: در حال‌حاضر سایت‌های زیادی اقدام به عرضه لوازم خانگی با شناسه کالا می‌نمایند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه مصرف‌کنندگان نهایی از تهیه کالاهای فاقد شناسه امتناع کنند، ادامه داد: در رابطه با تهیه لوازم‌خانگی از سایت‌ها باید گفت که مصرف‌کنندگان دقت داشته باشند تا کالای شناسه‌دار خریداری کنند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی افزود: در صورتیکه هر کدام از این سایت‌ها کالای فاقد شناسه به مصرف‌کننده نهایی ارائه کرد، مصرف‌کنندگان می‌توانند با سامانه ۱۲۴ ارتباط برقرار کرده یا اینکه به نهادهایی از جمله سازمان صمت استان یا اتحادیه لوازم‌خانگی مراجعه کنند.

۸۰ درصد تابلوهای یک برند کره‌ای هنوز جمع‌آوری نشده است

میری با اشاره به آخرین وضعیت جمع‌آوری تابلوهای دو برند معروف کره‌ای گفت: در حال حاضر برند ال‌جی به شکل کامل تابلوهای خود را جمع‌آوری کرده، این در حالی است که یک برند کره‌ای تنها ۲۰ درصد از تابلوهای خود را برداشته و عملاً هنوز ۸۰ درصد تابلوهای آن در بازار موجود است که این شرکت متعهد شده آن‌ها را نیز از سطح شهر جمع کند.

وی در پایان افزود: در حال حاضر این شرکت کره‌ای صرفاً تعدادی لامپ تصویر دارد که قرار شد تا پایان سال به تولید تلویزیون ادامه دهد اما در سال جدید، محصولات این شرکت با نام دو برند ایرانی تولید خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، طبق بررسی‌های انجام شده پنج سایت مشهور که پیش از این اقدام به فروش کالای لوازم‌خانگی قاچاق و فاقد شناسه می‌کردند، با پیگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دسترس خارج شده‌اند.

به همین منظور با توجه به ضرورت خرید کالاهای با اصالت، مصرف‌کنندگان نهایی می‌توانند پس از نصب اپلیکیشن سامانه جامع تجارت، کد شناسه کالای درج شده بر روی محصول و یا قید شده در سایت‌های فروش معتبر را در این برنامه وارد کرده و از اصالت کالای مد نظر خود اطمینان حاصل نمایند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا