انرژی

استقبال مشتریان آسیایی از نفت ارزان عربستان

عربستان سعودی با درخواست مشتریان هندی و چینی بزرگ خود برای دریافت حجم بیشتری نفت در ماه میلادی آینده موافقت کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، منابع آگاه به رویترز اظهار کردند با وجود اینکه عربستان سعودی اخیرا وعده داده است که نفت بیشتری به بازار عرضه کند، با این حال درخواست حداقل سه پالایشگر آسیایی را برای دریافت نفت ارزانتر در آوریل رد کرده است.

پس از این که شرکت آرامکو هفته جاری کاهش شدید قیمت فروش نفت را اعلام کرد، یک پالایشگر کره ای، یک پالایشگر تایوانی و یک شرکت چینی نفت بیشتری را برای آوریل درخواست کردند که مورد موافقت عربستان سعودی قرار نگرفت. اما عربستان سعودی برای حفظ سهم بازار خود در هند و چین که بزرگترین مشتریان آسیایی هستند، با درخواست مشتریان هندی خود شامل بهارات پترولیوم و ریلاینس اینداستریز و یک پالایشگر دولتی چینی و شرکت خصوصی ژیجیانگ رانگ شنگ برای عرضه اضافی نفت موافقت کرد.

همچنین بخوانید

ریلاینس که بزرگترین مجتمع پالایشگاهی جهان را اداره می کند و شرکت بهارات پترولیوم هر کدام دو میلیون بشکه نفت بیشتری برای بارگیری در آوریل از عربستان سعودی خریداری خواهند کرد.

عربستان سعودی سه شنبه هفته جاری اعلام کرد میزان عرضه خود در آوریل را به ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد که ۳۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از حداکثر ظرفیت تولید این کشور است و نشان می دهد این کشور از مخازن خود برای عرضه به بازار نفت برداشت خواهد کرد. همچنین شرکت آرامکوی سعودی روز چهارشنبه اعلام کرد که ظرفیت تولید خود را از ۱۲ به ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد اما به زمان دستیابی به چنین ظرفیتی اشاره نکرد.

افزایش عرضه عربستان سعودی عمدتا برای گریدهای نفتی سبک است در حالی که عرضه گریدهای مدیوم و سنگین محدود خواهد بود.

برخی از مشتریان قراردادی عربستان سعودی بر این باورند که این کشور با اختصاص نفت بیشتری برای فروش در آوریل، به یک بازی استراتژیک دست زده تا رقیبانش را در بازارهای هدف مغلوب کند و همزمان مشتریان مهم خود را حفظ کند.

بر اساس گزارش رویترز، برخی از خریداران آسیایی از این که عربستان سعودی با درخواست خرید بیشتر آنها موافقت نکرد، راضی نیستند و عده ای همچنان تلاش می کنند برای دریافت نفت بیشتر مذاکره کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا