انرژی

سقوط یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت آمریکا

با اقدام عربستان سعودی در سرازیر کردن سیل نفت ارزان به بازار، صادرات نفت آمریکا در آوریل و مه حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عربستان سعودی با آغاز جنگ با روسیه برای سهم بازار، نفت را به قیمت ۲۵ دلار در هر بشکه عرضه می کند و برای صادرات حداکثر ۱۲ میلیون بشکه نفت به خلیج آمریکا، به کرایه دهها ابرنفت‌کشها پرداخته است.

این اقدام عربستان سعودی در پی مذاکرات ناموفق با روسیه و سایر تولیدکنندگان برای محدود کردن بیشتر عرضه صورت می گیرد. قیمت‌های نفت در واکنش به شیوع اپیدمی کرونا که اقتصاد جهانی را بیمار و ناتوان کرده و تشدید جنگ قیمت میان صادرکنندگان بزرگ، هفته گذشته بزرگترین کاهش هفتگی خود از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ را رقم زدند.

همچنین بخوانید

بازرگانان سه صادرکننده نفت آمریکا اظهار کردند که صادرات نفت این کشور به دلیل تخفیفهای عربستان سعودی کاهش پیدا خواهد کرد. آمریکا پس از لغو صادرات نفت در اواخر سال ۲۰۱۵، یکی از صادرکنندگان بزرگ رو به رشد بوده که اخیرا بیش از چهار میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است.

محدودیت عرضه که اوپک، روسیه و سایر متحدانشان تاکنون برای حفظ ثبات بازار اعمال کرده بودند، به رشد صادرات نفت آمریکا کمک کرده بود.

عربستان سعودی بیش از ۳۰ ابرنفتکش کرایه کرده تا به مشتریانش در سراسر جهان به خصوص هند و چین که از آمریکا و روسیه نفت خریداری می کنند، با قیمت‌های فوق العاده ارزان نفت ارسال کند.

شرایط اقتصادی مناسب صادرات نفت از آمریکا به سراسر جهان با کاهش اختلاف قیمت نفت برنت و آمریکا به کمتر از یک دلار در هر بشکه در معاملات روز جمعه، از بین برد. نفت برنت که شاخص قیمت بازار جهانی است از تحولات اخیر در عرضه جهانی آسیب بیشتری دیده است.

سندی فیلدن، مدیر تحقیقات نفت و محصولات نفتی شرکت “مورنینگ استار” در آستین تگزاس گفت: تا زمانی که اختلاف قیمت نفت برنت با نفت آمریکا افزایش پیدا نکند، صادرات نفت سقوط خواهد کرد و خریداران پول بیشتری برای خرید نفت آمریکا به جای نفت عربستان سعودی یا تولیدکنندگان دیگر پرداخت نمی کنند. فروشندگان آمریکایی یا مجبورند در قیمت رقابت کنند یا نفتشان را نگه دارند.

به گفته معامله گران، معاملات آوریل به پایان رسیده است و به این ترتیب عمده کاهش صادرات در مه روی خواهد داد و ذخایر نفت در نتیجه کاهش صادرات، رشد خواهند کرد.

یک منبع آگاه در یک شرکت بازرگانی جهانی گفت: بازار بیش از پنج میلیون بشکه در روز مازاد عرضه دارد و این وضعیت وخیمتر خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، افزایش نرخ کرایه نفتکشها که به دلیل حرکت سعودیها در کرایه شمار زیادی کشتی بوده است، اقتصاد صادرات را تضعیف کرده است. به گفته معامله گران، قیمت اکثر گریدهای نفتی ترش قاره آمریکا به شدت افت کرده است و گریدهای نفتی آمریکای لاتین که در آمریکا مشتری داشتند، اکنون جایی ندارند. شرکت نفتی PDVSA ونزوئلا هفته گذشته نفت سنگین خود را با حداکثر ۲۳ دلار در هر بشکه تخفیف عرضه کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا