انرژی

میرزایی: عدم توافق اوپک با روسیه تاثیر چندانی در وضعیت اقتصادی فعلی کشور ندارد

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که عدم توافق اعضای اوپک با روسیه به منظور کاهش تولید نفت خام و به دنبال آن سقوط قیمت نفت در بازار جهانی نمی تواند وضع موجود اقتصاد کشور را بدتر کند.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عدم توافق اوپک با روسیه به منظور کاهش تولید نفت خام و تاثیر آن در اقتصاد کشور، بیان کرد: بیش از یک سال است که بودجه و وابستگی درآمدهای نفتی کشور به صادرات نفت خام کاهش یافته و این امر باعث بروز مشکلاتی شده است اما وضعیتی که پیش آمده نمی تواند شرایط را از وضع موجود بدتر کند.

وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص تاثیر این اقدام بر روی فروش فرآورده‌های نفتی، باید گفت که بازار فروش فرآورده های نفتی بر اساس قیمت روز نیست و دولت نیز به این بخش یارانه می دهد. بنابراین این اقدام تاثیر زیادی بر روی این بخش نیز نخواهد گذاشت.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر این اقدام در عرصه بین الملل و برمنافع کشور های عضو اوپک، بیان کرد: واقعیت این است که آنچه که اتفاق افتاده صرفا به دنبال سیاست روسیه و عربستان نیست بلکه شیوع کرونا که بر روی رشد اقتصادی چین، کره جنوبی و ژاپن نیز تاثیر گذار بوده در این امر نیز نقش داشته است.

نماینده مردم ایلام در مجلس تصریح کرد : به طور طبیعی ما با مازاد نفت در بازار بین الملل مواجه هستیم. به دنبال شیوع کرونا تقاضا برای واردات نفت خام نیز کاهش یافته و مازاد را بیشتر کرده است. در اجلاس اخیر کشور های عضو اوپک با روسیه نتوانستند به توافقی برای کاهش تولید و عرضه برسند و این عدم توافق باعث سقوط قیمت نفت در بازار بین الملل شد که در سال های اخیر کم سابقه بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: در داخل اوپک اختلافات و اشتراک‌هایی وجود دارد. از سوی دیگر هرچه اوپک تولید و عرضه را کم کند به نفع نفت شیل آمریکاست و نفت شیل آمریکا جای این کاهش تولید را خواهد گرفت. به نظر می رسد مسائل کمی پیچیده شده است. باید منتظر ماند و دید که عربستان و روسیه برای نفت شیل آمریکا چه چاره ای پیدا خواهند کرد. از این منظر به نظر می رسد در دو و سه هفته آینده شاهد تغییر چندانی در وضع موجود نباشیم.

وی افزود: باید منتظر ماند و دید ادامه این روند چه تاثیری بر بازار نفت شیل آمریکا خواهد گذاشت و چقدر سرمایه از بازار نفت آمریکا خارج می شود. اگر این اتفاق بیفتد می توان روی قیمتی که منافع کشورهای اوپک و تولید کنندگان را تامین می کند و تولید نفت شیل را مقرون به صرفه نمی کند، توافقی حاصل شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا